Minden héten ég egy templom

Mióta Mohamed Murszi iszlamista elnököt júliusban a hadsereg puccsal elmozdította, az országban sosem látott szintet öltött a keresztény kisebbség vegzálása. Helyszíni riport Egyiptomból.
Kapcsolódó cikkek

Szemétváros

Vannak nyomornegyedek, melyek egyszerűen hozzánőnek az ember szívéhez. Az én kedvencemet úgy hívják Kairóban, hogy Manséja Nászer. Ez így nem teljesen igaz. A városi szlengben úgy hívják, zabalín, ami szemetest jelent. Szemétvárost. A taxisnak elég annyit mondani, hogy vigyen a szemétvárosba, a keresztényekhez. Tudni fogja miről beszélsz.

Fotók: Jászberényi Sándor

Ha pedig egyszer kimentél, az életben nem felejted el a szagot, ami ott fogad, nem fogod összetéveszteni semmivel sem. A kerületben dolgozzák fel ugyanis a 20 milliós város szerves- és szervetlen hulladékát. Ilyen ügyesen még nem láttál hároméves gyerekeket szemetet válogatni. Gyorsan dolgoznak azok a kis piszkos kezek.

A nyomornegyed lakóinak a számát 60-70 ezer főre teszik a hatóságok. Azért a becslés, mert az itt élők felének nincs az égvilágon semmilyen hivatalos dokumentuma, Egyiptom állam szemében nem léteznek. Nincs csatornázva a környék, a sár mindig friss, a betonházak, szemétkupacok mögött pedig malacok röfögnek – igen, a keresztények esznek disznóhúst. A szemétszedés családi vállalkozás, mindenki dolgozik, onnantól kezdve, hogy tudja használni a kezét. Ezért a gyerekek is.

Keresztény, testvér

Amikor először jöttem ki Manséja Naszerbe, kicsit féltem. Az emberek nem szeretik, ha fotózzák a nyomorukat, de pár óra taulázás és egy kétes hús elfogyasztása után megbékéltek velem. Kaukázusi vagyok – ez azt jelenti a szemükben, hogy keresztény, testvér.

Az ország tíz százalékát kitevő kopt keresztények mindig is rettegtek a muszlimoktól, különösen a politikai iszlamistáktól. Nem is alaptalanul, tegyük hozzá. Idén tavasszal például egy felheccelt iszlamista tömeg simán támadta hosszú órákon keresztül a Szent Márk Katedrálist Abaszéjában. Tudom, bent álltam az erődszerű építményben, az egész attak alatt.

A koptoknak a helyzete sosem volt rózsás az országban, bár erről mindig is tabu volt beszélni. Még a Mubárák rezsimben sem nézték jó szemmel, ha egy kopt keresztény magas állami pozícióba került (nem kerülhetett), de eltűrték. Masszív szavazóbázisa volt a szekuláris rezsimnek, mert legalább nem ölték őket.

Pogrom és templomégetés

Ez a helyzet durvult el Mohamed Murszi elnöklése alatt – az országban rendre megszaporodtak a pogromok, főleg a vidéki falvakban, de a templomok gyújtogatását sem vizsgálták ki. A helyzet odáig fajult, hogy II. Tavadorosz pápát, minden koptok iránymutatóját gyakorlatilag a saját tanácsa tette helyre, amikor ki akart maradni a kopt pátriárkák szép hagyománya szerint a politikai meccsekből, és nem akart részt venni a Tamarrod mozgalom tömegtüntetésén a Muzulmán Testvériség ellen. A többiek azonban részt akartak venni, soha nem látott méretben lepték el a Tahrír teret az atyák. Azt remélték, hogy a hadsereg irányítása alatt jobb lesz majd.

Tévedtek. Murszi megpuccsolása óta több a pogrom és a templomégetés, mint valaha volt az országban. A Human Rights Watch jelentése szerint legalább 24 kopt érdekeltségi körbe tartozó üzletet, lakóházat gyújtottak fel a megvadult iszlamisták, valamint három templomot égettek porig. Ezek azonban csak az alapítvány álltal vizsgált esetek. Mostanában nem olyan egyszerű bármit is kivizsgálni az országban.

„Köpnek ezek ránk”

A tehetősebbek már hónapok óta menekülnek – a fő csapás Amerika, Európa illetve a balkán azon államai, ahol erős az ortodox-keresztény közösség. Magyarországon is szép számmal gyarapodott a kopt közösség lélekszáma.

A szegények azonban, mint ezek az emberek Manséja Naszerben, maradnak. Nincs lehetőségük elmenni sehová.

A kedvenc kávézóm falán kint vannak a mártírok képei. A főpincér, egy mezítlábas, szarszagú, tetovált srác, széles mosollyal teszi elém a kávét, mert megismer.

Amikor kérdezem, hogy hol vannak a rendőrök a kerületből, mi akadályozza meg az iszlamistákat, hogy bejöjjenek, azt a választ kapom, hogy sehol. „Köpnek ezek ránk.” – mondja, majd kiköp a földre.

A szerzőről

Jászberényi Sándor 1980-ban született Sopronban. Dolgozott a Magyar Narancsnak, 2011-óta szabadúszó újságíró. Kairóban él. Tudósított a 2009-es Öntött ólom hadműveletről, a líbiai polgárháborúból, a nigériai lepra- és tuberkulózisjárványról, a jemeni huthi felkelésről. Minőségi újságírásért- és Junior Prima-díjas.