A tájékoztatás szerint az Explorert argentin felségvizeken, a Tűzföld és az Antarktisz között érte baleset egyelőre ismeretlen okból. Azt sem lehet tudni, hogy a hajó minek ütközött neki, de hírek szerint súlyosan megsérült a hajótest.
A hajó 25 fokban megdőlt, s várhatóan hamarosan elsüllyed.
Az utasokat kivétel nélkül mentőcsónakokra tették, csak a hajó kapitánya és az első tiszt maradt hátra a fedélzeten.
Az Explorer rendszerint kéthetes tengeri körutakat tesz az Atlanti-óceán déli részén, ahol az utasok – kabinonként négyezer dollár ellenében – gyönyörködhetnek a jéghegyek látványában.
A hajót jelenleg üzemeltető Gap Adventures jelentése szerint az ökölnyi lék a 314-es kabinban keletkezett. A hajóbiztosítással foglalkozó Lloyd’s jelentése szerint a legutóbbi, Nagy-Britanniában elvégzett felülvizsgálat több biztonsági hiányosságot is feltárt. A májusi vizsgálati jelentés szerint nem volt a hajón mentési terv, és a mentőhajók karbantartása sem volt megfelelő. Lapunk hajózási szakértője szerint azonban ezek a hiányosságok önmagukban nem okozhatják a süllyedést, és a baleset után minden utast ki tudtak mentetni. Sokkal komolyabb, akár süllyedést is okozó probléma, hogy a vízzáró ajtók nem feleltek meg az előírásoknak.
Az 1969-es évjáratú, finn gyártmányú hajó volt az első utasszállító, amely áthajózott az Északnyugati átjárón 1984-ben. Öt évvel később pedig ez a hajó vette fel az Anvers szigetnél léket kapott argentín teherhajó legénységét.