Veszélyben az ügyvédi titoktartás

Mára első számú veszélyforrássá vált, hogy a bizalmas információkhoz valamilyen technológiai hiba miatt férnek hozzá illetéktelen személyek.
Kapcsolódó cikkek

Megfelelő adattörlés után kellene leselejtezniük régi számítógépeiket és használt okostelefonjaikat az ügyvédi irodáknak. A Magyar Ügyvédi Kamara ezért útmutatót adott ki az információbiztonság javításához, melyet a kis- és középvállalkozás vezetőinek is érdemes áttanulmányozniuk.

Az ügyvédeket és az ügyvédi irodák alkalmazottait törvény kötelezi a titoktartásra. Ez a kötelezettség kiterjed azokra a rendszergazdai szolgáltatást nyújtó cégekre is, melyek vállalják, hogy az információkat tartalmazó számítógépeket és okostelefonokat üzemeltetik.

A technológia fejlődésével párhuzamosan azonban egyre nehezebb megőrizni a titkokat, így mára az első számú veszélyforrássá az vált, hogy a bizalmas információkhoz valamilyen technológiai hiba vagy mulasztás miatt fér hozzá illetéktelen személy.

Független felmérések támasztják alá, hogy az adathordozók helytelen leselejtezéséből hasonló számú biztonsági incidens keletkezik, mint a hackertámadásokból – emelte ki dr. Homoki Péter informatikai szakjogász, a kamarai ajánlás megfogalmazója.

A szakember szerint problémát jelent, hogy a megfelelő adattörlési szoftvereket ma még alig alkalmazzák a használt eszközöket felvásárló cégek és a szervizeléssel foglalkozó vállalkozások. Így rendkívül valószínűtlen, hogy egy ügyvédi iroda lecserélni kívánt iPhone-flottáját a flottakezelő vagy a mobilszolgáltató valóban fertőtlenítse az adatoktól, és erről hitelesített jegyzőkönyvet is adjon az irodának.

A legfontosabb szabályok

A megfelelő biztonság megteremtéséhez az első lépés az információs vagyonleltár elkészítése, majd osztályozni szükséges a különböző elemeket. Ezután végig kell gondolni, hogy milyen tipikus veszélyek fenyegetik az egyes információs vagyontárgyakat, és mekkora anyagi kárral, időbeli kieséssel és presztízsveszteséggel járna azok megsérülése. Emellett az ajánlás konkrét IT-biztonsági intézkedéseket is javasol, melyek közül a legalapvetőbbek:

Leselejtezés törlés után

A fenti ajánlások közül a legnehezebben betartható, hogy a merevlemezekről és telefonokról minden titkot és személyes adatot törölni szükséges a leselejtezés során. A nem megfelelő módszerként számon tartott formázással és gyári visszaállítással szemben a megbízható törlés ugyanis csak speciális szoftverekkel végezhető el, melyek az adatok többszörös felülírása után részletes jegyzőkönyvet is kiállítanak az eljárás eredményéről.