Lekaszálja az autósokat a Mol?

A versenyhatóság gyanúja szerint a Mol visszaélhetett piaci erőfölényével, és indokolatlanul magasan tartotta az üzemanyagok nagykereskedelmi árát. A GVH korábbi vizsgálatakor már javasolta a cégnek árképzésének átláthatóbbá tételét, amit a Mol nem tett meg.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Mol ellen gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmának feltételezett megsértése miatt – közölte szerdán a versenyhatóság.

A GVH észlelései és a rendelkezésre álló piaci információk alapján felmerült annak a gyanúja, hogy a Mol üzemanyagpiacokon 2006. január 1. óta alkalmazott nagykereskedelmi árai túlzottan magasnak minősülnek, amelynek érezhető hatása lehet a kiskereskedelmi árakra is – áll a hatóság közleményében. A háttérben a Mol esetleges gazdasági erőfölényén alapuló indokolatlan árazása lehet a GVH gyanúja szerint. Az eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette – figyelmeztet a hatóság.

Mint az fn.hu korábbi cikkében írta, a domináns piaci helyzetben lévő Mol által által meghatározott nagykereskedelmi üzemanyagár nem a cég költségeit tükrözi. Ez éppen a GVH egy korábbi, 2001-es vizsgálatából derült ki. A Mol a genovai, dollárban számolt termékárakhoz hozzászámítja, mennyibe kerülne leszállítani Magyarországra vonaton, és az importáló egyéb költségeivel. Tehát az ár az alternatív beszerzés számított árával egyezik meg.

Profi profitképzés

Magyarán, ha a Mol tud szerezni olcsó orosz kőolajat a világpiaci ár alatt, majd abból készterméket állít elő a saját finomítójában, akkor a megspórolt költség nem jelenik meg a nagykereskedelmi árban. A GVH ezt az árképzési elvet elfogadta. Jelenleg tehát valószínűleg arról van szó, hogy hatóság gyanúja szerint ezen árképzési elv szerint számított árak fölé ment a Mol.

A GVH korábbi vizsgálatakor javasolta a cégnek árképzésének átláthatóbbá tételét, amit a cég – a versenytársakra való hivatkozással – nem tett meg.

Tavalyi cikkünkben – amelyben az üzemanyagok idei drámai drágulását vetítettük előre – szóltunk az uniós összevetésben is magas adótartalomról is, amely jelentős összetevője a honi üzemanyagárnak. Az ólommentes benzin jövedéki adója 120 forint, ehhez társul még az áfatartalom – ez példának okárt 340 forintos 68 forint – az adótartalom tehát jóval meghaladja az 50 százalékot. A példából az is látható, hogy minél magasabb az üzemanyagár, annál többet “kaszál” az állam (legalábbis az áfa esetében, a jövedéki adó fix).

Az adó okozza a nagyobb különbséget

A gázolaj adótartalma is jelentős, bár a benzinénél kedvezőbb: 97,35 forint literenként a jövedéki adó, 64 forint az áfa 320 forintos gázolajnál, nagyjából tehát az ár fele adó.

A magas adótartalom az oka, hogy hazánkban az üzemanyagár nemzetközi összevetésben nem mondható alacsonynak. A benzin adók és illetékek előtti ára ugyanis az energy.eu információ szerint nagyjából a más országokban szokásos mértékű, és az áreltérések viszonylag szerények (néhány eurócent). Az adózás előtti ár itthon magasabb, mint például Svédországban, vagy Szlovéniában, viszont alacsonyabb, mint Olaszországban, vagy Görögországban.

Címkék: cégek