Díjazott feltöltések

A sikeres aukciók arányának növekedését várják a Vatera.hu-nál az április elején bevezetett feltöltési díjtól. Egyes vélemények szerint a lépésre a visszaélések okozta bevételkiesés miatt volt szükség.

Sokan raktárként tekintettek a hazai internetes piacterekre, feltöltöttek rájuk mindent, amit eladhatónak éreztek, ez pedig a vevők számára igencsak megnehezítette a keresett termék megtalálását – ismertette a feltöltési díj bevezetésének hátterét Gerő Viktor, a Vatera.hu Kft. ügyvezető igazgatója. A legnagyobb magyar webes piactéren, a Vaterán kétmillió körül mozog a feltöltött áruk száma, az újralistázások (automatikus aukcióindítások) száma pedig eléri a 90 százalékot. A feltöltési díj bevezetésének célja a piactér megtisztítása azoktól a termékektől, amelyek hosszabb ideje a virtuális polcokon vannak, és ezzel megnehezítik a valóban keresett termékek gyorsabb megtalálását – közölte Gerő Viktor. A lépéstől a sikeres aukciók arányának növekedését várjuk – tette hozzá a Vatera.hu Kft. vezetője.

Az oldal felhasználóinak – akik közül a regisztráltak száma a múlt év végi 701 ezerről április elejére 780 ezerre nőtt – április elejétől a feltöltött termék kikiáltási árától függően 5–40 forintos feltöltési díjat kell majd fizetniük. Öröm az ürömben, hogy sikeres tranzakció esetén a felhasználó a feltöltési díjat visszakapja, illetve az egy forintról induló minimális vételár meghatározása nélküli aukciók esetén nem kell fizetni a feltöltésért.

Míg a webes piactér üzemeltetőinek hivatalos verziója szerint a könnyebb termékkeresés és a sikeres aukciók nagyobb aránya indokolja a feltöltési díj bevezetését, addig az internetes közösségben olyan vélemények is megjelentek, hogy a lépésre a felhasználói visszaélések miatti bevételkiesés pótlására volt szükség. Mint ismert, az aukciós oldalak a rajtuk keresztül értékesített termékek árából jutalékot kapnak, ebből tartják fenn magukat. Az élelmes magyar felhasználók azonban igyekeznek megkerülni a rendszert, természetesen főleg a drágább áruk esetén. A módszer lényege, hogy megnézik, a kiválasztott drága terméket feltöltő felhasználó árul-e valami olcsóbb dolgot, majd arra lecsapnak, hiszen így fel tudják vele venni a kapcsolatot. Ekkor jelzik neki, hogy a másik, drágább árucikk az igazán érdekes, és bizony az aukciós portál kihagyásával való megegyezés mindkét félnek jó lehet, hiszen az eladónak nem kell jutalékot fizetnie, és a vevő is hozzájuthat egy kis kedvezményhez.

Ennek az elméletnek némileg ellentmond, hogy a Vatera.hu átmenő forgalma az elmúlt években dinamikusan nőtt, és a folyamat reményeik szerint ebben az évben sem áll meg. A tavalyi 11,99 milliárd forint után Gerő Viktor az idén 17 milliárdos átmenő forgalommal számol.

A feltöltési díj csak itthon számít újdonságnak, hiszen például a legnagyobb webes aukciós szolgáltatás, az eBay is használja ezt az eszközt. Az európai eBay-felhasználók például minimum 25 eurócentes feltöltési díjjal számolhatnak, igaz, a 0,99 euró alatti termékek után nekik sem kell fizetniük.

A Vatera felhasználói mellett a második legnépszerűbb hazai online piactéren, a TeszVesz.hu-n értékesítőknek is feltöltési díjat kell fizetniük április elejétől. Ez egyáltalán nem meglepő annak tükrében, hogy a két vállalkozásnak 2008 végétől ugyanaz a tulajdonosa. A Vaterát tavaly szeptemberben vette meg a Naspers csoporthoz tartozó MIH Allegro, amely korábban kisebbségi részesedést szerzett a TeszVesz.hu portálban. A múlt év végén a magyar piacon tovább terjeszkedett az Allegro, és megvásárolta a TeszVesz másik tulajdonosa, a Sanoma részét a vállalkozásban, így mindkét piactérben százszázalékos részesedést szerzett.

Címkék: Média print