Iroda a zsebben

Egyre fontosabb, hogy mindent tudjon a mobilunk, ezért az okostelefonok többségét a cégek és a kisvállalkozók vásárolják. A jó választás titka az ár, a teljesítmény és a szolgáltatás optimális házasítása.

Szinte naponta jelentenek be a telefongyártók új modelleket. A csillogó kínálatban nehéz eldönteni, hogy mire is kell odafigyelni, ha céges készüléket szeretnénk vásárolni. Mennyit áldozzunk egy új modellre? Hogyan csökkenthetjük a költségeket már beszerzéskor?

Melyiket válasszam?

Nagyon fontos: a telefont, úgy válasszuk ki, hogy a tervezett feladatokra optimális megoldást nyújtson. Mit jelent ez? Semmiképpen se ugorjunk bele a különböző akciókba csupán azért, mert öt forintért új készüléket kapunk a régi helyett. Az akciókban szereplő készülékek többsége általában nem is a felsőkategóriások közé tartozik, ennek ellenére érdemes megkérdezni szolgáltatónkat, ha nagyobb beszerzést fontolgatunk.

Az optimális modellválasztás titka az ár-teljesítmény-szolgáltatás háromszögben keresendő. Nem biztos, hogy a legdrágább készülékre van szükségünk, ha céges mobilt szeretnénk adni kollégáink kezébe, de a középkategóriás készülékek alá sem érdemes menni csupán anyagi szempontokat fontolgatva.

Hipermodern és divatos?

Az új iPhone bevezetése kapcsán sokan azt gondolták, hogy az Apple új sztártelefonja majd mindent visz a hazai piacon is. A hatalmas hírverés ellenére sem lehet tudni, hogy mennyien vállalják majd a kizárólagos szolgáltató feltételeit, illetve az már egészen biztos, hogy az első tesztek nem erősítik meg a divatos készülék céges használhatóságát. Az érintőképernyős megoldások látványosak ugyan, de a PDA-k esetében jól bevált „stílus” (adatbeviteli eszköz) nélkül például egy sms megírása is meglehetősen körülményes a képernyőn található billentyűzettel.

Nehéz jóslásokba bocsátkozni, de a Google támogatásával fejlesztett mobilok jövő évi megjelenése valószínűleg sokat változtathat a céges mobilról alkotott elképzeléseinken. Az egészen bizonyos, hogy a mobil egyre jobban integrálódik a vállalati kommunikációs megoldásokba. A tervezők feladata azonban nagyon összetett, hiszen viszonylag nagyméretű képernyőt kell összeegyeztetni valamilyen billentyűzettel úgy, hogy az ne legyen túl nagy, de mégis használható maradjon.
A hagyományos, 12 gombos telefon-tasztatúrák legtöbbször alkalmatlanok is az adatbevitelre, viszont a PDA eszközökön sokáig erőltetett kézírás-felismerők nem jutottak el arra szintre, amely használható eredményt hozott volna ezen a téren. Maradt tehát a nagyobb tasztatúra sok gombbal. Ez legtöbbször kényelmetlen a felhasználónak.

A hatékony adatbevitelben egyelőre nincs mindenki által elfogadható megoldás, bár az iPhone nagy lökést adott az érintőképernyős telefonok fejlődésének. Sajnos a már megjelent konkurens termékek tesztelése sem ígér hatalmas áttörést az üzleti használhatóság terén, mivel az Apple kihívói trendi tömegtelefont szerettek volna piacra dobni.

Felesleges funkciók?

A divatos telefonok csillogó szolgáltatásarzenálja általában tucatnyi felesleges funkcióval kápráztatja a felhasználókat. Cégünknek azonban legtöbbször nincs szüksége mp3-lejátszóra, űrjátékokra vagy sok megapixeles kamerára.
Ezzel szemben az asztali gépünkkel jól szinkronizálható telefon sokszor kiterjesztheti irodánk lehetőségeit, s a mobilitás minden előnyét és hátrányát megtapasztalhatjuk egy internetképes készülék beszerzésével. A céges levelezés többsége a Microsoft Exchange és az IBM Lotus Domino rendszer alatt fut, érdemes erre is odafigyelni, mert utólag nehéz áthidalni egy ilyen kompatibilitási hiányosságot.

Az e-mailjeink fogadására tökéletes készülékek kijelzője legtöbbször viszont még mindig nagyon kicsi arra, hogy hatékonyan internetezzünk. Ha csak rá szeretnénk nézni bizonyos oldalakra, arra viszont általában elegendő.
Az is elképzelhető, hogy az integrált megoldásokhoz kifejlesztett, speciális készülékek helyett előbb-utóbb megjelennek azok, amelyek funkcióit a felhasználók válogathatják össze. A jól működő szoftveregységeket akár elemenként is elhelyezhetjük majd mobilunkon, hiszen a csengőhangletöltés helyett megvalósuló mobilprogram-boltok ontják majd magukból a különböző célú, akár üzleti alkalmazásokat is.

Nem írógép, nem laptop

Semmiképpen se várjunk a mobilunktól többet, mint a sebességre kihegyezett PC-nktől. Annak ellenére se, hogy a legtöbb okosmobil kompatibilis a Microsoft Word-, az Excel-, a PowerPoint-dokumentumokkal, képes pdf-ek beolvasására, és legtöbbször képnéző, -manipuláló program is található rajta.
Természetesen a notesz, a naptár, a számológép és a határidőnapló funkciók mindegyike elmaradhatatlan a céges mobil eszköztárából. De a céges mobil nem laptop, még ha van is „hagyományos” billentyűzete, azt legtöbbször nem arra tervezték, hogy egy rövid e-mailen vagy sms-en kívül mást is begépeljünk vele. Az érintőképernyős megoldások szintén nem képesek felváltani a hordozható gépeket. Noha egyre nagyobb számban jelennek meg, inkább a trendi kategóriát erősítik.
A céges mobil egyik legfontosabb szempontja a tartósság. Ne válasszunk csinos dizájntelefont, inkább masszívabb modellt, hiszen utóbbiak élettartama elvárhatóan több év is lehet.

Ha mindezeket a szempontokat összevetettük, már csak az a kérdés maradt, hogy a gépünkhöz könnyen csatlakoztatható modell legyen nekünk tetsző és felhasználóbarát. Ezek természetesen olyan szubjektív szempontok, amelyeket mindenki a saját elvárásainak megfelelően tart fontosnak. Sokszor tapasztalható, hogy egyes vásárlók kifejezetten azért választják a drága exkluzív modellt, hogy azzal is jelezzék, milyen gazdag a vállalkozásuk. Ebben az esetben a beszerzési számla végösszege természetesen ennek megfelelő lesz.

Melyik szolgáltatót?

A készüléktípusok mellett érdemes gondosan tájékozódni a szolgáltatók aktuális szolgáltatási ajánlatai között is, hogy ki tudjuk választani a legkedvezőbbet. Itt egyetlen buktató lehet, hogy a hűségnyilatkozatok és speciális ajánlatok ugyan számos esetben költségmérséklő tényezők, de sokan nem szeretik évekre elkötelezni magukat.

A számos ajánlat mellett megnőtt választásunk szabadsága is, így manapság már nem érdemes ragaszkodni korábbi szolgáltatónkhoz sem. Ha váltani akarunk, viszonylag gyorsan megtehetjük úgy, hogy közben a telefonszámunk változatlan marad.

A különböző ajánlatokat ma már könnyedén összevethetjük az interneten fellelhető szolgáltatás-összehasonlító oldalak segítségével. Ezek közül is kiemelkedő a Nemzeti Hírközlési Hatóság Tantusz néven futó, online szolgáltatása (http://www.tantusz.nhh.hu), amely folyamatosan összegyűjti nemcsak a vezetékes és mobilszolgáltatói csomagokat, hanem az internettarifákat, a roaming- és kábeltévédíjakat is.