Adni vagy nem adni?

Sok kisebb vállalkozás vezetője elgondolkodik az ünnepek előtt, érdemes-e egyáltalán megajándékoznia partnereit. Mára elárasztották az üzleti életet a karácsonyi cégajándékok.

A huszonnégy embert foglalkoztató Hewitt humán tanácsadó cég minden évben megajándékozza ügyfeleit karácsony alkalmából. A kiemelt alkalom ugyanis kitűnő lehetőség a kapcsolatok ápolására.

Egy jól megválasztott ajándék kellemes emlékeket hagyhat a cég partnereiben, s ez jelentős befolyással lehet a következő év üzletkötéseire.

Kevesen találják el azonban az ideális ajándékot, sokan mellé lőnek, és feleslegesen dobnak ki akár több százezer vagy nagy cégek esetén akár több millió forintot a karácsonyi cégajándékra.

Időzítés és átadás

A reklámajándék-forgalmazó cég tapasztalatai szerint a céges ajándékokat legkésőbb december 10-éig postára kell adni, hogy még időben odaérjenek. Nincs kínosabb, mint egy januárban érkező üdvözlőlap, bár gyakran a posta a hibás.

Az ajándékok személyes átadása is elterjedt, ez viszont rosszul sülhet el. A marketingszakember szerint semmiképp se várjuk meg, hogy partnerünk kinyissa az ajándékot, mert mindkettőnknek kínos perceket szerezhetünk.  
 


Még híre sem volt az idei télnek, amikor a legtöbb marketingesnek és pr szakembernek már amiatt főtt a feje, hogy mivel ajándékozzák meg idén partnereiket. A reklámajándék-forgalmazó cégeknél már november elején javában tart a karácsonyi hajtás, tudtuk meg a Velünk Kft. munkatársától.

Elsikkad, ha nem hasznos és egyedi

A legjobb karácsonyi ajándék egyedi. Vagy hasznos a partner számára. A Hewitt humán tanácsadó cég partnerei tavaly például laptophoz való egeret kaptak. Marketingvezetőjük tapasztalata szerint kiváló ötletnek bizonyult a meglepetés, sok ügyfelük nagyon örült a Magyarországon akkor még nem kapható eszköznek.

A szakember három szempontot tart fontosnak a céges karácsonyi ajándék kitalálásakor: lehessen máskor is használni, azonosítani tudják az ajándékozóval, és – tovább lehessen ajándékozni. Bár az utóbbi kicsit meghökkentő szempont, partnereik visszajelzése azt mutatja, a rengeteg ajándékkal egyedül nem tudnak mit kezdeni, szívesen adják tovább családtagjaiknak.

A cégajándék-áradat ma már olyan méreteket ölt, hogy egyik ügyfelük tavaly például megkérte őket, ne küldjenek többet semmilyen ajándékot.

Ha egy cég az ajándékozás mellett dönt, azért fontos az egyediségre törekedni, mert a kilószámra érkező apróságok között az átlagos, ötlettelen ajándék elvész. Sok cégvezető ma már nem is emlékszik arra, hogy tavaly decemberben kitől kapott elektronikus levélben karácsonyi jókívánságokat, kitől üdvözlőlapot, és melyik partnere lepte meg valamilyen aprósággal.

Gondban van például az Avantgarde Group Kft. ügyvezető igazgatója is, aki hasonló okokból nem tudja, hogy van-e értelme egyáltalán ajándékot küldeni partnereiknek, hiszen az „átlagos” ajándékokra feltehetően nem fognak emlékezni, míg a jól sikerült ajándékhoz valamilyen kivételes ötlet kell.

A jól eltalált karácsonyi meglepetésnek nem feltétlenül kell személyre szabottnak lennie, de a ma már tucatajándéknak számító, vállalati logóval ellátott falinaptár, toll, jegyzettömb, gyertya inkább ellenérzést vált ki a megajándékozottakból, és akár egyenesen a kukában is kiköthet.

Ezeknél az „egyenmegoldásoknál” jóval hálásabb akár az olyan egyedi ötlet is, ami nem feltétlen praktikus a megajándékozott számára, de meglepi ötletessége és kedvessége. Lehet például hóember alakúra hajtogatott szalvétát is rendelni, de a laptopra csatlakoztatható bögremelegítő is megragadhatja a partnerek figyelmét.

Az igazán jó ajándék azonban az, amely nemcsak ötletes, hanem ki is fejezi az ajándékozó cég által képviselt értékeket. Egy ilyen ötlet valóban „mindent visz”, az ügyfél emlékezetében több évre szóló nyomot hagy, s az még akkor is kitarthat, ha már rég munkahelyet váltott, ezáltal pedig még egy üzleti partnert szerez a cégnek. Ha ilyen éppen nem jut a cégvezető eszébe, érdemes inkább a praktikussági szempontokra koncentrálni. Valami olyan minőségi eszközt tanácsos választani, amelyet a megajándékozott nap mint nap szívesen használhat, és előnyben részesít a többivel szemben.

Ha túl drága, az kínos lehet

Ajándék a munkatársaknak

Nemcsak a cég partnereire érdemes gondolni karácsony idején, a munkatársaknak szentelt figyelem is bőségesen kifizetődik.

A legtipikusabb a közös vacsora, esetleg karácsonyi buli, ahol a vezetők vendégül látják a beosztottakat. Sok nagy cég kihasználja ezt az alkalmat olyan vállalati díjak kiosztására is, amelyekkel a jól teljesítő munkatársakat lehet elismerni.

Kisebb cégeknek azonban gyakran nincs minderre pénzük. A személyes jókívánság, egy kézfogás sokkal többet ér, mint például egy személytelen, mindenki asztalára letett üdvözlőlap. A kis cégek ki is használhatják családias hangulatuk előnyeit, ami után a nagyok legfeljebb csak áhítoznak.

A KPMG multinacionális könyvvizsgáló és tanácsadó cégnél például idén nem valamelyik elegáns étteremben fogják megtartani a vállalati a karácsonyt, hanem egy olyan helyen, ahova mindenki el tudja hozni a családját, és a gyerekek is jól érzik magukat.

Sok nagyvállalat kifejezetten nagy összeget fordít a karácsonyra. Ez persze a megajándékozottak számától is függ. A kiemelt ügyfeleknek és partnereknek nagyobb ajándék dukál, de van olyan kereskedelmi vállalkozás, amely több száz cégnek küld kisebb vagy közepes ajándékot.

A kis ajándékok általában néhány száz forintot vesznek ki a cég zsebéből, a közepesek 3–5 ezer forintot, míg a nagyok költsége 10 ezer forint körül mozog. Nem illik ennél nagyobb összeget szánni semelyik partnerünk karácsonyi megajándékozására.

Egy túl értékes meglepetés kínosan is érinthet egy üzletembert, a kiemelt figyelmesség a visszájára fordulhat, a kapcsolatok megromlásához vezethet – mondta el az Üzlet&Sikernek egy kétszáz embert foglalkoztató, magyar tulajdonú vállalat humán erőforrás munkatársa.

De nemcsak ezt a veszélyt rejti magában a drága ajándék: a figyelmességet küldőnek arra is tekintettel kell lennie, hogy a fogadó viszonyozni tudja-e a figyelmességet. Kisebb cégek vezetői kellemetlenül érezhetik magukat, ha egy multinacionális nagyvállalattól valamilyen kiemelkedően drága ajándékot kapnak.

A kellemetlen utóhatások elkerülésének érdekében az egyes ajándékok értéke sem nagyon térhet el egymástól, hiszen a partnereknek kapcsolatban állhatnak egymással, hamar kiderülhet a megkülönböztetés, és valaki megsértődhet. Csak indokolt és mindenki számára világos esetben ajánlott eltérni az egyenajándéktól.

Új hullám: karácsonyi jótékonyság

Nyugat-Európában teljesen elfogadott, és nagyon is kedvelt a vállalatvezetők körében a jótékony célokra fordítható karácsonyi ajándék. A cégek ebben az esetben nem tárgyi ajándékkal lepik meg üzleti partnereiket, hanem jótékonykodásra fordítják a karácsonyi keretet.

Tavaly például a T-Systems a Steffi Graf Children for Tomorrow, a háborúk és a szervezett bűnözés áldozatait támogató alapítványnak adományozta a karácsonyi cégajándékokra szánt reprezentációs összeget.

Ilyen esetben a cégek üdvözlőlapot küldenek partnereiknek, melyben közlik, mire fordították az ajándékpénzt. Ennél is jobb, ha a partner nevében adományoznak, így az ő jó hírét keltik, és nem pusztán egy értesítést kap, hogy karácsonyi ajándék helyett inkább jótékonykodásra szánta az ajándékozó a pénzt, amivel egyébként nyilván minden vállalatvezető egyetért.

Németországban például az alapítványok külön figyelmet fordítanak arra, hogy minden adományozó neve nyilvánosságot kapjon, így a jótékonykodást ajándékba kapó cégek is le tudják ellenőrizni, hogy valóban ott szerepelnek-e a támogatók listáján.

Sok alapítvány kis plaketteket bocsát ki, melyeket az ajándékozó cégek átadhatnak a partnereiknek.

Szintén egyre több cég szervez komolyzenei koncertet ügyfeleinek, ahol személyes találkozásra is sor kerülhet. A Pannon GSM például az általa szponzorált kulturális rendezvényekre hívja meg partnereit, ami egyben karácsonyi ajándék is.