Izomból mozi

A tematikus műsorstruktúrát tartalmazó tévéadók népszerűsége egyre inkább felívelőben van, és a szakavatottak még mindig úgy látják, még mindig van hely az új versenyzők számára. Feltéve, ha elég karakteres, vagy meghökkentő ötletekkel rukkol elő egy csatorna.A nemrégiben arculatfrissítésen átesett HBO sokak szemében egyet jelent „a film” fogalmával, a programstruktúra 90%-át ezek teszik ki, általában 6–12 [...]

A tematikus műsorstruktúrát tartalmazó tévéadók népszerűsége egyre inkább felívelőben van, és a szakavatottak még mindig úgy látják, még mindig van hely az új versenyzők számára. Feltéve, ha elég karakteres, vagy meghökkentő ötletekkel rukkol elő egy csatorna.

A nemrégiben arculatfrissítésen átesett HBO sokak szemében egyet jelent „a film” fogalmával, a programstruktúra 90%-át ezek teszik ki, általában 6–12 hónappal a mozis világpremier után. A mozizni vágyók az alapcsomagok megrendelése mellett fizethetnek elő a prémiumcsatornára, bevételeit is ebből szerzi az HBO. A csatorna fő csapásiránya a filmgyártás amerikai fellegvára, Hollywood. Jelentős szerepet játszanak a saját gyártású produkciók, és színesítik a kínálatot a koncertek, díjátadó ünnepségek. A csatorna legnagyobb nézőtábort vonzó műsorai a piackutatások alapján a vígjátékok, a drámák és az akciófilmek, és különösen kedveltek a sorozatok.

Az ugyancsak előfizetéses Cinemax 2005 februárjában érkezett meg a Kelet–Közép-Európai régióba. A csatorna non-stop sugárzású, minden adása szinkronizált reklámok itt sincsenek, a programkínálat televíziós premierekből, nemzetközi és európai filmcsemegékből, örökzöldekből kerül ki. A műsorstruktúra plusz érdekessége a tematikus estek tartása; a felmérések alapján a Cinemax közönsége leginkább a klasszikusokat és a nemzetközi filmgyártás darabjait igényli. A jövő évi tervek közt szerepel a sikeres digitalizációs stratégiák kialakítása, és a Cinemax csatornák további terjesztése a piacon.

A Filmmúzeum teljesen egyedi színfolt a tematikus csatornák palettáján: az arculat főképp az értékmegőrzésen és a napjainkban egyre divatosabb nosztalgia-hullám meglovagolásán alapul. Közép-Európa legnagyobb privátfilm -gyűjteményével rendelkezik, amelynek anyagára több saját gyártású műsora is épül. A csatorna már közel másfélmillió háztartásban fogható. A műsortervezés negyedórás AGB–Nielsen adatokkal dolgozik, de rating alapon történő kampányvásárlások esetén perces pontosságú utóértékelést biztosít a csatorna.
A Filmmúzeum a médiafelületek értékesítését saját hatáskörben látja el.

A Go Advertising Magyarországon és Lengyelországban fogható eEuropa tematikus filmcsatornája célzatosan arra fekteti a hangsúlyt, hogy az igényes, európai filmkultúra alkotásait felvonultassa, a hatvanas évektől napjainkig. Agytrösztjei kicsit az amerikai „tömegfilmek” ellenkultúrájának szánják. A programkínálatban főként francia, olasz, angol filmek szerepelnek, átlagosan napi 7–11 mozifilmmel. Az eEuropa leginkább az átlagosnál magasabb jövedelmű, filmkedvelő, értelmiségi rétegre fókuszál. „Minden esély megvan rá, hogy a csatornának ne legyen versenytársa, hiszen a piacon most megtalálható filmes tematikájú csatornák egészen más jellegűek” – elemzi a csatorna piaci helyzetét a Go Advertising sales & marketing managere, Vágujhelyi Gréta. A médiaértékesítés csak 2006 januárjától veszi majd kezdetét, akárcsak a szintén magyar és lengyel területen üzemelő Romantika csatornánál. Ennek fő célcsoportja a 19–49 év közötti hölgyek, a család „pénzügyminiszterei” számottévő vásárlóerővel, tehát nem háziasszonyok, hanem az élet legkülönfélébb területei iránt élénken érdeklődő, intelligens női közönség. A Romantika nézettsége az elmúlt évben 130 százalékkal növekedett. A Romantika fő profilja a szinkronizált sorozatok, de nem az alacsony költségvetésű, egyetlen stúdióhelységben játszódó dél-amerikai szériák, hanem a műfaj igényesebb képviselői, 2006-ban pedig Isaura is a Romantikán tér vissza a nézőkhöz, ugyanis a Rabszolgasorsra kizárólagossági jogot kapott a csatorna.

A Reality TV életében is aktuálissá vált a pozícionálás megváltoztatása: az utóbbi időben túl sok negatív előítélet tapadt a célcsoporthoz, pont a gyakori, bűnözőket leleplező adások miatt, minta a csatorna nézői az erőszakkedvelők köréből kerülnének ki. A cél az, hogy a közönségben tudatosítsák: a készítők az emberi lélek sokrétűségét akarták megragadni, ezért a vér, az erőszak és a trágárság nem öncélú.