EFFIE: A reklámhatékonyság versenye |
Az egyik nemzetközi reklámguru mondta egyszer: „a kreatív reklámozás az utolsó legális versenyelőny.” Igaza van, de annyit tegyük hozzá, a kreatív és hatékony reklámozás. Napjaink felfokozott piaci versenyében már nemcsak a nagyok kiváltsága a reklámozás, hanem az életben maradás elemi feltétele minden vállalkozás számára, legyen az családi üzemeltetésű vegyesbolt vagy néhány tucat alkalmazottat foglalkoztató építőipari vállalkozás.
Természetesen a kis- és középvállalkozások nagy része sajnos nem engedheti meg magának, hogy teljes körű reklámszolgáltatást kínáló reklám vagy marketingügynökséggel dolgozzon, ilyenkor a cégvezető kénytelen maga kidolgozni és megvalósítani a reklámstratégiát. Akad néhány jó tanács, amelyet ilyenkor érdemes szem előtt tartani.
Mindenek előtt nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a hirdetések hatékonysága csak akkor érvényesülhet igazán, ha sikerül megfelelő módon és a megfelelő csatornákon közvetíteni a reklámüzenetet. Minden más esetben a reklámozás nem egyéb felesleges pénz-, idő- és energiapocsékolásnál. A megfelelő médium kiválasztása nem egyszerű feladat, és különösen a sajtópiacon, illetve az interneten okozhat nehézségeket, hiszen több ezer sajtótermék és weboldal közül kell kiválasztani a néhány megfelelőt.
Fontos, mégis gyakran elfeledett szempont, hogy a hirdető ne a saját, hanem a célközönség érdeklődése alapján válasszon médiafelületet. Számos olyan nyomtatott vagy internetes forrás létezik, ahol utána lehet nézni a médiatermékek példányszám, célközönség és hirdetési tarifa adatainak. A hirdetési módszerek és felületek meghatározása során érdemes tanulmányozni és elemezni – de nem feltétlenül utánozni – a konkurens cégek módszereit és az általuk preferált médiafelületeket, valamint a célközönségünk médiafogyasztási szokásait. Ezután már csak egy kreatív reklámot kell alkotni, és garantált a siker…