Kkv-k: otthon kell erősíteni

Bár az EU-csatlakozás új piaci lehetőségeket nyit meg a kelet-közép-európai kis- és közepes vállalkozások előtt, hiba volna a hazai fogyasztói bázis erősítéséről elfeledkezni – figyelmeztet az Economist Intelligence Unit (EIU). A tekintélyes londoni intézet másfél száz térségbeli cég vezetőjének megkérdezése alapján arra a következtetésre jutott, hogy az kkv-k többsége továbbra is az otthoni piacra koncentrálja [...]

Bár az EU-csatlakozás új piaci lehetőségeket nyit meg a kelet-közép-európai kis- és közepes vállalkozások előtt, hiba volna a hazai fogyasztói bázis erősítéséről elfeledkezni – figyelmeztet az Economist Intelligence Unit (EIU). A tekintélyes londoni intézet másfél száz térségbeli cég vezetőjének megkérdezése alapján arra a következtetésre jutott, hogy az kkv-k többsége továbbra is az otthoni piacra koncentrálja erőfeszítéseit. A menedzserek általában bíznak abban, hogy helyt tudnak állni a fokozódó hazai versenyben. Azt a reményüket ugyanakkor nem tartja megalapozottnak az EIU, miszerint az otthon esetleg elvesző piaci pozíciókat az uniós csatlakozással megnyíló új exportlehetőségek ellensúlyozhatják.

A kisvállalkozások finanszírozási lehetőségeit hosszabb távon javíthatja az EU-tagság, ám az első években aligha fognak bővülni a hitelforrások. Ezzel az érintettek is tisztában vannak: a tőkehiányt és a pénzügyi kockázatokra való érzékenységet legnagyobb gyengeségükként tartják számon a megkérdezettek. Ennek fényében aggasztó, hogy az EIU-felmérés szerint a cégvezetők jó kétharmada egyáltalán nem tervezi az uniós strukturális források igénybevételét.

A szakértők szerint a térségbeli kkv-knak nem szabad abban bízniuk, hogy munkaerőköltségeik az idők végezetéig versenyelőnyt biztosítanak számukra. Vissza kell fogni a béremelésekre irányuló nyomást, és más területeken is meg kell találni a költségcsökkentési lehetőségeket. Az EIU felhívja a figyelmet arra, hogy az unión kívüli kelet-európai országokat, főként Oroszországot és Ukrajnát is komoly versenytársként kell kezelni. Azok ugyanis jóval versenyképesebb bérszínvonalat biztosítanak, és idővel az ottani termékek minősége, valamint a terjesztési hálózat is javulni fog.