Három év alatt ezermilliárd a sztrádákra

Rekordösszeget, 1089 milliárd forintot fordítana a kormány 2005 és 2007 vége között a hazai gyorsforgalmiút-hálózat fejlesztésére, melynek nyomán 636 kilométer utat adnának át – egyebek között ezt is tartalmazza a törvényjavaslat, melyről tegnap több órán keresztül vitatkoztak a képviselők. A parlamentben vitára szánt időnek legalább fele a témához nem szorosan kötődő kérdésekkel telt: az ellenzék [...]

Rekordösszeget, 1089 milliárd forintot fordítana a kormány 2005 és 2007 vége között a hazai gyorsforgalmiút-hálózat fejlesztésére, melynek nyomán 636 kilométer utat adnának át – egyebek között ezt is tartalmazza a törvényjavaslat, melyről tegnap több órán keresztül vitatkoztak a képviselők. A parlamentben vitára szánt időnek legalább fele a témához nem szorosan kötődő kérdésekkel telt: az ellenzék a Medgyessy-kormány által a ciklus végéig ígért nyolcszáz kilométer autópályát kérte számon, a kormánypártok viszont az Orbán-kabinet alatt épült valóban csekély hosszúságú sztrádát hánytorgatták fel, s keményen bírálták a versenyeztetés nélküli építési gyakorlatot is.
Pedig érdemben arról kellett volna vitatkozniuk, vajon a Ház előtt lévő törvényjavaslat alkalmas-e arra, hogy felgyorsítsák a gyorsforgalmiút-hálózat építését. Az ellenzék hiányolta, hogy a tervezetben nincsen konkrétan meghatározva, hogy a beruházásokban milyen szerepet játszhat a magántőke a költségvetési és uniós források mellett, visszatérhet-e a “rossz emlékû” koncesszió. A kormánypártiak szerint nem, sőt a magántőke csak nyilvánosan, pályáztatás útján kaphat szerepet – mondta Szalay Gábor (SZDSZ).
Illés Zoltán (Fidesz) tart attól, hogy a gyorsítás ürügyén háttérbe szorulhatnak a környezetvédelmi szempontok. Kiss Zoltán környezetvédelmi államtitkár ezt megalapozatlannak nevezte, mint mondta, szakengedély nélkül nem épülhet út. Az ellenzék amiatt is tiltakozott, hogy az ötvenmilliárd forintot meghaladó, több éven átnyúló beruházásoknál a kormánynak ne kelljen országgyûlési felhatalmazást kérnie a szerződések megkötéséhez.