Fellendül az online turizmus

Az idegenforgalomban világszerte egyre népszerűbb az internetes helyfoglalás. Az Egyesült Államokban tavaly 30 millióan találtak maguknak ily módon szállást vagy repülőjegyet, ötször annyian, mint 1998-ban. Európában is hasonló a tendencia, legutóbb kilenc európai légitársaság közös utazási portálja jelezte terjeszkedését. Magyarországon is van érdeklődés az online turizmus iránt, de az internetes fizetés még nehézségekbe ütközik.Jövőre újabb [...]

Az idegenforgalomban világszerte egyre népszerűbb az internetes helyfoglalás. Az Egyesült Államokban tavaly 30 millióan találtak maguknak ily módon szállást vagy repülőjegyet, ötször annyian, mint 1998-ban. Európában is hasonló a tendencia, legutóbb kilenc európai légitársaság közös utazási portálja jelezte terjeszkedését. Magyarországon is van érdeklődés az online turizmus iránt, de az internetes fizetés még nehézségekbe ütközik.

Jövőre újabb európai országokban tervez internetes utazási portállal megjelenni az Opodo, kilenc európai légitársaság közös internetes honlapját működő társaság. A londoni székhelyű cég úgy látja, hogy komoly növekedési lehetőségek vannak ebben a piaci szegmensben, amint azt az USA példája is mutatja. Ott a két legjelentősebb internetes utazási iroda, az Expedia és a Travelocity folyamatosan bővíti ügyfélkörét, akik elsősorban üzleti utazók, s szépen fejlődik a több amerikai légitársaság alapította portál, az Orbitz is.

Mindebből látható, hogy az utazási kedv hanyatlása és a terrorizmustól való félelem ellenére virágzanak az online utazási irodák. Az Egyesült Államokban például 30 millióan intézték utazási ügyeiket az interneten keresztül, ötször annyian, mint 1998-ban, s ötven százalékuk kizárólag az interneten vette meg a menetjegyét és foglalta le szállodai szobáját. Általában véve is elmondható, hogy az internetes utazók főként repülőjegy-vásárlásra és szállodafoglalásra használják a világhálót, de emellett népszerű az autóbérlés is.

Annak ellenére, hogy az utazási portálok elsősorban a magánemberek kiszolgálására jöttek létre, egyre inkább növekszik az üzletemberek aránya, s igazából ők azok, aki előreviszik az online utazási irodákat: az Opodo németországi cégénél például a forgalom húsz százaléka jut az üzletemberekre, s ez az arány folyamatosan növekszik. Ez elsősorban a kisebb cégekre vonatkozik, ahol nincsenek külön ügyintézők az utazással kapcsolatos teendők elvégzésére, az utazók saját szakállukra, interneten intézik ügyeiket. Ráadásul az utóbbi időben inkább a kisebb cégektől érkezik több megrendelés, mert a nagy multinacionális vállalatok egyebek mellett utazási költségvetésük megnyirbálásával reagálnak a növekvő árversenyre.

Kérdés, hogy miként reagálnak erre a nagy utazási irodák. Németországban például valamennyi utazásszervezőnek van ugyan internetes portálja, de ezek nem igazán alkalmasak igazi e-kereskedelem lebonyolítására. Ezért elképzelhető, hogy világszerte jó néhány utazási iroda esik majd a váltás áldozatául. Hosszú távon ugyanis csak az maradhat fenn, aki – az internet eszközeit is felhasználva – tanácsadóként segíti ügyfeleit az utazás megszervezésében és a helyfoglalásban.

Bár ma még a magyar piacon kevéssé terjedt el az internetes foglalás, főként a nehézkes, online fizetési lehetőségek miatt, mégis az érdeklődés évről évre egyre nagyobb. Az utóbbi három évben e téren már jelentős előrelépést lehet tapasztalni – vélekedik a Vista Utazási Iroda repülőjegy-értékesítési vezetője, Holczinger Barbara. A Vistánál már a teljes értékesítés, helyfoglalás mintegy 10 százaléka zajlik interneten keresztül.
Az internetes vásárlás, illetve a szolgáltatás lefoglalása a szállodai szoba esetében viszonylag könnyebb, a repülőjegy-vásárlásnál nehezebb. A hoteltársaságok egyébként már jól működő honlapokat, foglalási rendszereket működtetnek, ám a fizetés még gyermekcipőben jár. Ugyanakkor a repülőjegy esetében már a foglalás is nehezebb, hiszen egy-egy útvonalra olyan sokféle ár, kedvezmény van, hogy emiatt nehéz lenne automatizálni a rendszert, szükség van a szakemberek közreműködésére.
E téren a fejlődést jól mutatja az elektronikus repülőjegy megjelenése, ami azonban a magyar piacon még alig ismert, alig használt. Az emberek ugyanis – a tapasztalatok szerint – még mindig inkább a klasszikus szolgáltatásokat keresik, szeretik a kezükben tartani a repülőjegyet, a szállodai foglalást is. A cégnél például száz eladott repülőjegyből jó, ha négy elektronikus jegy – jegyezte meg Holczinger Barbara. (KK–LI)