A kereskedők kifakadtak: az újabb szabályozási javaslatok sértik a vásárlók érdekeit is

A kormány, mint kiderült, nem vonta be az intézkedések érdemi előkészítésébe a szakmai szervezeteket.
Kapcsolódó cikkek

A kormány a tervezett, egyes fogyasztóvédelmi és a munkavállalók védelmével kapcsolatos intézkedések érdemi előkészítésébe sajnálatos módon a szakmai szervezeteket nem vonta be – írja az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) csütörtöki közleményében.

Mint megírtuk, az élelmiszerbotrányra hivatkozva újabb, a külföldi tulajdonú élelmiszerláncok szívatására kitalált javaslatcsomagot nyújtott be a kormánynak Lázár János és Varga Mihály. Az előterjesztésben szerepelt többek között az, hogy

Annyit lehetett még tudni, hogy kedden egyeztetett a javaslatokról a kormány a nemzetgazdasági tárca és a kereskedők érdek-képviseleti szerveivel. Az OKSZ közleményéből azonban az derül ki, hogy a 2017. március 14-i egyeztetésen a meghívott érdekképviseletek csak egy rövid szóbeli tájékoztatást hallgathattak meg és egy nyolc pontból álló, a tervezett változtatásokat néhány mondatban összefoglaló, kétoldalas listát kaptak. A szakmai szervezetek úgy ismertethették állásfoglalásukat, hogy a felkészüléshez hivatalos információt sem a Miniszterelnökségtől, sem a Nemzetgazdasági Minisztériumtól előzetesen nem kaptak – szögezi le a szövetség.

Az OKSZ megítélése szerint olyan intézkedéscsomagot készítettek elő a Kormány részére, mely

A kereskedelmi kisvállalkozások fejlődését, megújulásukat, fejlesztéseik, beruházásaik, pénzügyi – pályázati – támogatásával kell segíteni annak érdekében, hogy ők is alkalmazhassák a legkorszerűbb értékesítési módszereket.

Hol vannak a hatástanulmányok?

Az egyeztetésen az OKSZ kérte bemutatni azokat a hatástanulmányokat, melyek a tervezett intézkedések megalapozását szolgálták. A március 9-i kormányinfón – minden bizonnyal az előzetes hatásvizsgálatok eredményeire támaszkodva – az hangzott el, hogy nem számolnak áremeléssel a változtatások nyomán, az OKSZ szerint viszont a tervezett intézkedések bevezetése következtében egyes termékek ára emelkedhet, ami a vásárlónak nyilván kedvezőtlen.

Kiemelten hangsúlyozza az OKSZ, hogy kész egyeztetéseket folytatni a kormánnyal a kereskedelem legsúlyosabb problémájának orvoslására, azaz a munkaerőhiány enyhítésére, a hazai, mobilizálható munkaerő, a közmunkások valós munkaerőpiacra terelése érdekében, mely közös érdek, csakúgy, mint a valóban a fogyasztóvédelemnek a vásárlók érdekeit szolgáló erősítésében, például a hamis élelmiszerek kiszorításáról.

Az eddig megismert javaslatokkal kapcsolatban az OKSZ a következő felvetéseket fogalmazta meg:

Az utóbbi ponttal kapcsolatban írja még az OKSZ:

A külföldi tulajdonban lévő élelmiszer-áruházak a bolti dolgozóiknak már most is  átlag feletti  béreket fizetnek, az alkalmazottaikat hivatalosan bejelentett módon  foglalkoztatják, a közterheket megfizetik, a  létszámot pedig az értékesítési  rendszerükhöz igazítják, ugyanúgy, mint bármely más  országban. Nyugtát,  számlát minden vásárlónak adnak. Az elmúlt időszakban a fizikai dolgozók bérét két számjegyű ütemben emelték. A legjobban fizetett bolti alkalmazottak havi kereseti  lehetősége – nyolc órára vetítve – több helyen is eléri, vagy meg is haladja a 300 ezer  forintot, így a külföldi tulajdonban lévő élelmiszer áruházak anyagilag is megbecsülik  az alkalmazottaikat – nyomatékosítja a szövetség.

A tájékoztatás követelménye a gyűjtőcsomagolás polcra  helyezésével semmit  sem  sérül, mivel a szükséges információk megszerzéséhez  (elolvasásához) amúgy is le  kell emelni a terméket.

Az OKSZ felmérése szerint a gyűjtőcsomagolás rendje balesetveszélyt nem jelent,  sérülésről, balesetről az elmúlt évekből nincs tudomása. Érthetetlen, hogy –  amennyiben valóban a balesetveszély elkerülése a módosítás egyik kiemelt célja – mi  indokolja, hogy éppen a kisebb alapterületű, 400 m2-nél kisebb bruttó alapterülettel  rendelkező, napi fogyasztási cikket értékesítő üzletekben lenne engedélyezett a  gyűjtőcsomagban történő értékesítés.