Hasítanak a biztosítók

Az életbiztosítási piac visszaesett, a nem-élet üzletág viszont nőtt.
Kapcsolódó cikkek

Tavaly 2,2 százalékos díjbevétel-növekedést ért el a magyar biztosítási szektor – ismertette Pandurics Anett, a MABISZ elnöke. Az életbiztosítási piac visszaesett, a nem-élet üzletág viszont nőtt, örvendetes azonban, hogy előbbin belül a folyamatos díjas termékek növekedtek. Többek között erről volt szó a mai Portfolio Biztosítás 2016 konferenciáján.

Harmadik éve nő a biztosítási piac

Pandurics Anett, a MABISZ elnöke és a Posta Biztosító első embere szerint:

A Pandurics Anett által bemutatott felmérés szerint a magyar biztosítási szakma úgy látja, a biztosítók etikusan működnek, vannak kivételek, de ezek ritkák. Az ügyfeleket az életbiztosításoknál elsősorban a teljes költségszint (és nem pl. a jutalékszint) érdekli, kevésbé vannak azonban tisztában a tkm fogalmával. A felmérés alapján a szektornak “fogalma sincs”, negatív vagy pozitív lesz a biztosítási piac profitabilitására a klímaváltozás hatása a következő 5 évben, a legnagyobb kitörési lehetőségnek pedig a nyugdíjbiztosítást látják a válaszadók.

Kihívások előtt az európai biztosítási piac

A Swiss Re előadói, Matthias Mohr és Marta Romejko szerint:

Hogy áll a magyar biztosítási piac? – Megszólaltak a vezérek

A szabályozás és az információs technológiából érkező kihívók a legnagyobb kihívást, a nyugdíj- és egészségbiztosítások pedig a legnagyobb lehetőséget jelentik ma a magyar biztosítási szektor számára.

Jobban szeretik-e már a biztosítókat?

Erdős Mihály (Generali) szerint az ügyfél-elégedettség nem feltétlenül jelent ügyféllojalitást, a változó igényekre a biztosítóknak akár az egyén szintjéig elérő szegmentációval kell reagálniuk. Megfogalmazásuk szerint “nyereséges ügyfélélményt” kell okozniuk, amiért vezérigazgatóként azzal is felelősséget vállal, hogy 1-2 hetente maga is felhív ügyfeleket. Pandurics Anett (Posta Biztosító) úgy érzi, a biztosítási szektor még mindig túl messze van az ügyfelektől, olyan fogalmakkal sincsenek tisztában, amit a biztosítók készpénznek vesznek. Raveczky Zsolt (Erste Biztosító) szerint nemcsak a biztosítók, a bankok megítélése is javult az utóbbi időben, amiért a felügyeleti szervek is sokat tettek, és végre a biztosítók is elkezdtek magukban hinni. Zatykó Péter (Aegon) úgy véli, a technológia nem feltétlenül segíti az ügyfelek lojalitását, a személyes kapcsolatos nagyon sokáig fontos marad.

Milyen növekedést hoz a következő öt év?

Zatykó Péter (Aegon) viszonylag pesszimista véleményt alkotott erről, 0-3%-os éves díjbevétel-növekedést vár, szerinte ugyanis a nyugdíjbiztosításokra és a kgfb-re nem lehet örökké támaszkodni. A klímaváltozás szerinte nemcsak a vagyonbiztosítási piacot, de az egészség- és életbiztosításokat is érinteni fogja. Raveczky Zsolt (Erste Biztosító) szerint az életbiztosítások MNB általi újraszabályozása nagyon jó, de a következő években vissza fogja vetni a piacot, és más értékesítési csatornák fogják jobban elérni az ügyfeleket. Ő is 0-3%-os növekedésre számít, az egyszeri díjas életbiztosítások díjbevétele húzhatja vissza leginkább a növekedést. Pandurics Anett (Posta Biztosító) szerint évi 3-6%-os növekedés várhat a piacra, de ez folyamatos alkalmazkodóképességet igényel a biztosítóktól, miközben erőforrásaik jelentős részét ma is a jogszabályoknak való megfelelés köti le. Erdős Mihály (Generali) Zatykóhoz és Raveczkyhez hasonlóan nem számít dinamikus növekedésre, a casco piacot hozva példaként megemlítette, hogy a használt autók átlagéletkora a 13 évet közelíti, amire már nem szokás cascót kötni.

Ki hogy képzeli el saját biztosítója és a piac jövőjét?

Pandurics Anett (Posta Biztosító) szerint a nagy trendek akár a biztosítási piac virágzását is előrevetíthetnék, de jövetnek disruptiv, felforgató erők (egyébként ma is nagyon sok változás történik egy alapvetően konzervatív szektorban). A szektor profitját nem az új belépők hozzák össze, a gyors megtérülés a mai üzleti modellek mellett alig lehetséges, de ez is megváltozhat a következő évtizedben. Raveczky Zsolt (Erste) szerint az ő csoportjuk, a VIG akár organikus módon, akár akvizíció révén növekedni szeretne, a háttérterületeken generációváltás is érik a biztosítási szektorban. Nyugat-Európához képest a magyar biztosítók az átlagdíjak tekintetében alacsonyabban vannak, költségszintjük viszont nagyjából ugyanott van, ebben előre kell lépni. Zatykó Péter (Aegon) a piac szűkülésére számít a szabályozások és a továbbra is fennálló költségcsökkentési kényszer következtében. A fűnyírás hosszá távon nem működik, többek között a díjbeszedés, a papírmunka nagyon drága, sok mindent lehetne okosabban működtetni. Erdős Mihály (Generali) szerint az egész szektornak “szexinek” kell lennie,

A panelbeszélgetés során közbeiktatott gépi közönségszavazás eredményei szerint

Nagy dobásra készül az MNB az életbiztosításoknál

A nyugdíjbiztosításoknál érvényes tkm-limiteket alkalmazná az MNB a többi unit-linked életbiztosítás esetében is, és újraszabályozná a kezdeti költségelvonás lehetőségét – derült ki az MNB ügyvezető igazgatójának előadásából. 2017. január 1-jétől léphet életbe a felügyelet etikus életbiztosítási koncepciójának biztosítói szempontból kritikusnak ígérkező része.
Kisgergely Kornél, az MNB ügyvezető igazgatója többek között az alábbiakról beszélt a Portfolio konferenciáján:

Stabil, közbizalmat élvező pénzügyi szektort szeretne az MNB, ehhez 1. a tkm rendelettel, 2. Technikai kamatláb rendelettel, 3. Életbiztosítási igényfelmérőről szóló rendelettel már hozzájárult, és folyamatban van egy unit-linked ajánlás kiadása.