Súlyos gond, hogy a jövedelmünk nemigen fedezi a megélhetésünket

Egy felmérés szerint a magyarok nehezebb helyzetben vannak, mint korábban.

Az Intrum által készített, több mint 10 éve futó Európai Fogyasztói Fizetési Felmérés (ECPR) eredményei rámutatnak arra, hogy

Az európai fogyasztók fele (49 százalék) azt állítja, hogy az alapvető számlák kifizetése után kevesebb pénze marad, mint egy évvel ezelőtt. A megkérdezettek jelentős részének alig, vagy egyáltalán nincs megtakarítása amire támaszkodhatna, ha váratlan kiadások merülnek fel a hónap során. Az európai fogyasztók 20 százaléka nem rendelkezik megtakarítással. Magyarországon a helyzet jóval súlyosabb, mivel a lakosság 31 százalékának egyáltalán nincs vésztartaléka. Továbbá a magyarok 16 százaléka csak egy havi fizetésre tud támaszkodni váratlan költségek esetén.

A kutatásból egyértelműen látszik, hogy

A munkavállalók átlagos béremelése tavaly és az idei évben magasabb volt, mint a globális pénzügyi válság utáni több éven keresztül, azonban Európa szerte így sem tart lépést az inflációval. Úgy tűnik, hogy sok európai fogyasztó arra kényszerül, hogy megtakarításait a mindennapi pénzügyi terhei fedezésére használja fel, hiszen jövedelmük egyszerűen nem fedezi a kiadásaikat.

A magyar fogyasztók 75 százalékának az alapvető számlák kifizetése után kevesebb költőpénze marad, mint egy évvel ezelőtt. Ennek köszönhető sajnos az is, hogy a magyar válaszadók 33 százaléka késve fizetett be legalább egy számlát az elmúlt évben. A késedelmes fizetésnek sok oka lehet: legtöbben a pénzhiányt és a feledékenységet jelölték meg. A megkérdezettek között a fiatalabb fogyasztók nagyobb valószínűséggel felejtettek el fizetni. Emellett az is megfigyelhető, hogy az X és Y generáció tagjai közül egyre többen kerülnek adósságba.

A késedelmes és az elmulasztott fizetések száma láthatóan növekszik. A felmérés eredményei arra utalnak, hogy a fogyasztók újragondolják hogyan priorizálnak, amikor a számlák ki nem fizetéséről van szó. Ez pedig aggasztó lehet a vállalkozások számára – kommentált a követeléskezelő cég értékesítési igazgatója, Üveges Judit. Hozzátette, az olyan fogyasztó, aki nem tud minden számlát kifizetni, valószínűleg azon cégek számláit hagyja figyelmen kívül vagy halasztja későbbre, vagy be sem fizet, amelyeket nem kedvel vagy amelynek nem annyira szigorúak a késedelmes fizetési feltételei.