Helye van a nőknek a felsővezetésben

A Henkel magyarországi leányvállalata jó példa arra, hogy a nőknek helye van a cégek felsővezetésében. Közülük hárman meséltek nekünk tapasztalataikról, tanácsaikról.

Három nő, Dr. Fábián Ágnes, Szak Zsuzsanna, Nada Loukil – az a közös bennük, hogy mindhárman kulcspozíciót töltenek be a magyarországi Henkelnél. Dr. Fábián Ágnes már 26 éve dolgozik a vállalatnál, jelenleg ő az ügyvezető igazgató, Szak Zsuzsanna januártól az összevont kozmetikai és a mosó- és tisztítószer üzletágat vezeti, Nada Loukil pedig júniusban vette át a Henkel két magyarországi gyára egyikének, a körösladányinak az irányítását. Őket kérdeztük arról, milyen tapasztalataik vannak, hogyan tudnak érvényesülni nőként, mit tanácsolnak másoknak.

Dr. Fábián Ágnes egy korábbi interjújában kifejtette, hogy sem az előítéleteknek, sem a kvótáknak nincs helye a munka világában, amit úgy ért, hogy a

munka világában egyedül a teljesítménynek van szerepe és annak, hogy ez fenntartható legyen. De hogy ezt nő vagy férfi, magyar vagy külföldi éri el, semmiképp nem számít.

Henkel – Fábián Ágnes

Ennek ellenére úgy érzi, hogy szembesült karrierje során előítéletekkel, egy nőnek szerinte sokkal hosszabb utat kell bejárnia ahhoz, hogy felsővezetői pozícióba kerüljön. „Talán nehezebben hiszik el a látottakat, az eredményt, talán több fenntartás és kérdés merül fel a teljesítmény láttán. A másik ok, hogy ha egy nő gyereket vállal, akkor óhatatlanul is kiesik néhány évre a munkából, ami belassítja a karrierutat.”

Nada Loukil a szakmájuk speciális voltát is megemlíti, mint ami megnehezíti, hogy nők komolyabb pozíciót kapjanak.

A múltban az ellátási lánc menedzsment a kékgallérosok közül nőtte ki magát, és emiatt a legtöbb vezetői pozíciót betöltő személyt az üzemből léptették elő. A legtöbb pozíciót jellemzően férfiak töltötték be.

Henkel – Nada Loukil

Kiemelte ő is, hogy a családos lét külön kihívást jelent. Nála még inkább, hiszen már családosan döntötte el férjével, hogy Tunéziából, egy ottani henkeles pozícióból helyezik át életüket Magyarországra, és költöznek ide.

A kétgyermekes Dr. Fábián Ágnes hasonlóan gondolkodik: „egyedül nem megy”, mondja, a családi segítség biztos háttérországot teremt neki. De a munkatársai is, és ezért tud több fronton is helyt állni. Még egy dolgot megemlít, ami egyáltalán nem mellékes: szereti, amit csinál, és ez is komoly energiával látja el.

Mindezek mellett számos olyan aspektus van, amiben a nők jobban teljesíthetnek vezetőként, mesélik. Szak Zsuzsanna szerint „a kollégák közti rezgéseket egy nő hamarabb megérzi, empatikusabb és finomabban tudja terelgetni a csapatot és hozzájárulni a csapatkohézióhoz”, másrészt a strukturáltabb feladatmegoldás is a nők előnyére válik. Nada Loukil azt mondja, tanulmányok is arra világítanak rá, hogy a nők együttműködőbbek, máshogy kezelik a problémákat, más stílusú a témamenedzselésük is.

Dr. Fábián Ágnes szerint a nőkben több a csapatjátékos attitűd. „Sokkal több időt adunk mások meghallgatására és segítésére, ez is a női karakter sajátossága. Ez azonban nem jelent gyengeséget, sőt! Rólam jól tudják a kollégáim, hogy nagyon is magasak az elvárásaim.” A tiszteletet és a pozíciót máshogy éri el, mint férfi kollégái, magyarázza a Henkel ügyvezetője.

Szak Zsuzsannának éppen most változik meg a munkaköre, bár már egy fél éve az átalakításon fáradozik. A korábban említett előnyök éppen jókor jönnek neki, mert ebben, mint mondja, a humán kihívások eddig talán nagyobbak is voltak a szakmaiaknál: csapatot kell építenie. A kezei alatt olyanoknak kell együtt dolgoznia, akik eddig szinte alig ismerték egymást, mostantól viszont „jól és összhangban kell együttműködniük”, illetve neki is minél jobban meg kell ismernie a kollégáit, mármint azokat, akikkel eddig nem dolgozott együtt.

Henkel – Szak Zsuzsanna

Tudom, hogy nem csak a női mivoltomnak köszönhetem ezt a pozíciót, ugyanakkor azt is, hogy a női mivoltomnak szerepe van és lesz abban, hogy a csapat hogyan épül és erősödik a továbbiakban

– mondta a két korábbi üzletágat egyként összefogó Szak Zsuzsanna.

Ahogy Nada Loukilnek is nagy kihívást jelent mostani munkája. Megkérdeztük tőle, mit jelent pontosan egy gyár irányítása, amire így felelt: „Egy gyárat vezetni azt jelenti, hogy folyamatosan részt veszek mindenben és elérhető vagyok, támogatom a csapatom, amikor szükség van rá. Az én feladatom az, hogy irányítsak, példát mutassak a növekedés és a folyamatos fejlődés gondolkodásmódjáról, és továbbra is bátorítsam a csapatom, hogy ambiciózus célokat érjen el, és jelentős eredményeket hozzon az üzem.” Mondhatjuk – tesszük ezt már mi hozzá – nem kis feladatról van szó.

Mit tanácsolnának?

Három sikeres nővel beszélgetünk, akikről persze mindenki szeretné tudni, mi a titkuk. Szak Zsuzsanna az előző témához csatolva azt mondja, ő nem szívesen oszt tanácsokat általánosságban, mert mindenkinek más az életútja, de ha hozzá fordul a következő generáció, szívesen megosztja velük tapasztalatait, és mernek is hozzá fordulni, „bevonnak, ha egy karrierút választás előtt állnak”.

Dr. Fábián Ágnes legfontosabb tapasztalata, amit a karrierjében megélt, hogy nem szabad senkit sem arra kényszeríteni, hogy válasszon az anyaság és a karrier között.

Nem is kérdés, hogy mindkettő egyformán fontos. Ha valaki az anyaságtól érzi magát teljesnek, de a munkájában is szeretne sikert elérni, el kell hinnie, hogy igenis menni fog. És aki kételkedik ebben, azt el kell utasítani.

Ő is kiemeli, hogy ne féljen senki sem tanácsot kérni, „sőt, merjünk kérdezni, feltételeket megfogalmazni, merjük saját magunkat előtérbe helyezni, amikor úgy érezzük, hogy ez épp minket illet”. Szerinte ugyanis a nők gyakran hajlamosak magukat háttérbe helyezni, de erről úgy véli, nem jó megoldás.

Néha bizony elő kell venni a domináns oldalunkat.

A 35 éve Kelet-Európában elsőként Magyarországon megjelenő Henkelnek, illetve a vállalat magatartásának is van szerepe abban, hogy alanyaink elérhettek a mostani pozíciójukba. Dr. Fábián Ágnes azt emeli ki, hogy munkatársaik megkapják azt a lehetőséget, amivel élhetnek. „Nincs gúzsbakötés, nagy a játéktér, ahol tanulhatok, kipróbálhatom magam új területen, akár nemzetközileg is.”

Ezen a véleményen van az üzletág vezető Szak Zsuzsanna is, aki érvényesülését a vállalatnál annak tudja be, hogy nagyfokú önállóságot kap. Már csak abból a szempontból is kijelentheti ezt, hogy van összehasonlítási alapja, dolgozott más cégnél ugyanúgy, mint a Henkel bécsi csapatánál, ahol 21 országért volt felelős a hajápolás és hajformázás kategóriákban. Vagyis multikulturális környezetben is otthonos. „Amikor középvezetői pozícióban voltam a közép- és kelet-európai régióban, akkor is így éreztem, de mikor most felsővezetői pozícióban hazakerültem Magyarországra, akkor is ezt tapasztaltam”.