Az online kártyás fizetés ma már nem a célvonal, hanem a rajt (x)

Ha volt a maszk, távolságtartás és kézmosás triumvirátusa mellett visszaköszönő eleme volt az idei kommunikációnak, akkor a „2020 az online kereskedelem éve” kifejezést is biztosan ide sorolhatjuk.

Nehéz pontosan megbecsülni, de években mérhető az a digitális fejlődés, amit néhány hónap alatt tettünk meg és talán már százezres nagyságrendben beszélhetünk azokról az emberekről, akik idén először próbálták meg napi ügyeiket digitálisan intézni. Szetnics Lászlóval, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatójával beszélgettünk.

Nehéz az idei év kapcsán pozitívumokról beszélni, de a digitalizáció megugrását mégis ide sorolhatjuk. Mik voltak a legfontosabb állomásai ennek a Mastercard szerint?

A digitális fizetéseket nézve a világjárványtól függetlenül évről-évre nő azok száma, akik inkább ezeket a megoldásokat használják a készpénz helyett. Ha az MNB jelentéseit nézzük, a netes kártyás fizetések száma évről-évre átlagosan 20 százalékos növekedést mutat. Ma már ott tartunk, hogy az online kártyás fizetés mindenki számára elérhető opció legyen szó kereskedőről vagy vásárlóról. Ugyanakkor ez csak egy lépcső a digitális evolúcióban és van még hova fejlődnünk, a mennyiség után a minőségre is odafigyelve.

mastercard

Ezért készítették el idén először a Fizetési Élmény Riportot?

Amikor kártyás fizetésről beszélünk, mindig kiemeljük annak gyorsaságát, kényelmét és biztonságát. Ezt a boltokban már sikerült néhány másodperces műveletekre rövidíteni. A vásárló előkapja a zsebéből a mobilt, a terminálhoz érinti és mehet is tovább. Ha így fizet, még a terminálhoz sem kell érnie, a hitelesítést biometrikusan, a saját telefonján elvégezheti. De ha az e-kereskedelmet nézzük, már egészen más képet kapunk. A Fizetési Élmény Riport elkészülését azért támogattuk, mert tükröt szerettünk volna mutatni az érintetteknek, de ugyanakkor lehetséges megoldásokról is beszélni.

Mit mutat ma ez a tükör?

Azt, hogy az elhagyott kosarak országa vagyunk. 10 emberből 9 szakított már meg netes vásárlást és a felhasználók többsége frusztrált, amikor online vásárol, főleg a fizetési műveletek kapcsán. Átláthatatlan weboldalak, rejtett költségek és túlkomplikált fizetési felületek: sok esetben ezekkel találkozik a vásárló. Nem csoda, ha hamar feladja. Viszont a világjárvány ebben is új helyzetet teremtett. Sokan kényszerültek arra kereskedőként, hogy a fizikai üzletük bezárásával online folytassák a tevékenységüket és ez kiélezettebbé tette a versenyt. Márpedig ilyenkor nem csak az számít, hogy hol olcsóbb az adott termék, hanem az is, hogy milyen utat jár be a vásárló, mire megkapja azt.

Az olyan technológiai cégeket, mint a Mastercard mennyire lepte meg vagy helyezte nyomás alá ez a hirtelen jött változás?

Mivel a működésünk alapja az, hogy a folyamatos megújítás, az innováció felé szeretnénk húzni a piacot, nem volt okunk a kapkodásra, az ehhez szükséges eszközök, szolgáltatások készen állnak, a mi szempontunkból annyi történt, hogy ezeket többen kezdték el használni.

Beszélhetünk ilyen szempontból fizetési „slágertermékekről”?

Ahogy említettem, a bolti fizetések terén az érintésmentes megoldások eddig is nagy népszerűségnek örvendtek, a fertőzésveszély miatt sok kereskedő döntött úgy, hogy a terminalizálja vállalkozását, így csökkentve az érintkezések számát és a vásárlók kasszánál töltött idejét. E mellett új szereplők jelentek meg a mobilfizetési piacon, így saját banki megoldások mellett a Google Pay is elérhetővé vált a magyar fogyasztók számára. Az online kereskedők számára mi elsősorban a kártyamentést és az ismétlődő fizetés bevezetését javasoljuk, hiszen ezekkel jelentősen rövidül a fizetési folyamat és csökken a kosárelhagyások száma.

Az, hogy ez a két fizetési mód mennyire népszerű, a kereskedőn vagy a vásárlók bizalmán múlik inkább?

Mi úgy látjuk, hogy a két szereplő egyaránt fontos a siker érdekében. Ha a kereskedő megfelelően pozícionálja a mentett kártyás vagy egygombos fizetést és edukálja a vásárlót annak működéséről, például arról, hogy az adatokat nagyon szigorú banki protokoll védi, akkor a vásárló is elhiszi, hogy valóban nincs mitől félnie. Ha pedig elmentette kártyáját, jó eséllyel legközelebb is az adott oldalon vásárol majd, hiszen így egyszerűbb.

Mi a következő evolúciós lépés az egygombos fizetés után?

Globális kitekintésben már elindult az úgynevezett Click to Pay szolgáltatás. Ennek legnagyobb előnye, hogy az adatainkat elég egy helyen tárolni, utána bármely kereskedőnél a Click to Pay opciót választva azonnal fizethetünk. Ez különösen azok számára előnyös, akik szívesen fizetnek online bankkártyával, de nem szeretnék minden oldalon elmenteni kártyájukat, különösen, ha csak alkalmi vásárlók egy-egy webshopban. Reméljük, hogy hamarosan Magyarországon is bemutathatjuk ezt a szolgáltatást.