Megint árat emel a Magyar Posta, drágább lesz webshopból rendelni

A tavalyi csomagküldési árakhoz képest egyes kategóriákban 20 százalékkal is többet kell fizetni május 16-tól.
Kapcsolódó cikkek

Május 16-tól újabb díjemelés jön a Magyar Postánál, a tavaly októberi csomagautomatás, illetve az idén januári általános áremelés után. Bár év elején azt mondták, az átlagos áremelkedés 3 százalékos, az éves inflációnak megfelelő mérték lesz, a legnépszerűbb csomagküldési szolgáltatások díjai – az októberi drágulással együtt – átlagosan bőven 3 százalék felett emelkednek.

A tavalyi csomagküldési árakhoz képest egyes kategóriákban akár 20 százalékkal is többet kell majd fizetnünk május 16-tól.

Így például:

Ide tartozik, hogy a Magyar Posta 2017-ben is a csomagokhoz igénybe vehető többletszolgáltatás árát emelte a legnagyobb mértékben. Megduplázták a háznál felvétel díját, igaz az eddigi kettő helyett már három darabot is kivisznek. A terjedelmes vagy törékeny csomagok esetében eddig a küldemény alapdíjának 50 százalékát kellett pluszban kifizetni, 2017 januárjától már az alapdíj 100 százalékát kéri el a posta. De a nemzetközi küldemények esetében is árat emelt az állami vállalat, az egy kilogrammot meg nem haladó csomagok díja több mint 5,7, az Európán kívülre címzett pakkoké 5,3 százalékkal emelkedett.

Nemzetközi küldemények feldolgozása és vámkezelése a Magyar Posta Nemzetközi Posta Kicserélõ Központjában, a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülõtér mellett
Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

Szakértők szerint a csomagküldés folyamatos drágulására lehetett számítani. Az online kereskedelem robbanásszerű növekedésével ugyanis nem tudnak lépést tartani a logisztikai szolgáltatók. Nincs elég futár, aki kiszállítsa a terméket, miközben a futárok is elégedetlenek, mert bérük nem növekedik elvárható módon. A munkaerőhiány nemcsak a postát sújtja, hanem valamennyi csomagküldőt. Kisebb futárcégeknél arra is akad példa, hogy az ügyvezetők ugranak be sofőrnek, annyira sok a megrendelésük, különösen a Black Friday és karácsony időszakában.

Bérköltség, üzemanyagár

A Magyar Posta a szerződéses díjak változását azzal indokolta, hogy az elmúlt egy évben jelentősen nőtt a humánerőköltség és az üzemanyagár. Arra a kérdésre, hogy van-e köze az emelésnek ahhoz, hogy a Posta egyes csomagküldő partnerei is árat emeltek idén májusban, annyit írtak, hogy a Magyar Posta az üzleti partnereinél évente megtárgyalja a szerződéses feltételeket, köztük a díjakat, és tette ezt idén is, azonban ezekről részleteket nem közölnek.

Szakértők szerint az állami vállalat díjemelése további áremelkedéshez vezethet az online kereskedőknél, illetve a kisebb (napi 300-400 csomagot szállító) webáruházak működésére lehet kedvezőtlen hatással.

Utóbbiak így már nem tudják kigazdálkodni az “ingyenes” házhozszállítást, amely valójában nem ingyenes, hiszen a webáruházak fizetnek a csomagküldő cégeknek a kiszállításért. Egy hűtőszekrény házhozszállításának költségét egy nagy forgalmú webshop képes kompenzálni, míg a kisebbek nem. Ráadásul a Magyar Posta jelentős mennyiségi kedvezményeket ad a nagyobb, szerződéses üzleti partnereinek (csomagküldőknek, webshopoknak), amelyből a kisebb forgalmú webáruházak nem részesülnek.

Kiemelt Fotó: Máthé Zoltán / MTI