Nagyban megváltozik a munkavállalók élete

A munkáltatók nem ülhetnek ölbe tett kézzel, ha nem akarnak büntetést kapni.
Kapcsolódó cikkek

2018. május 25-én hatályba lép az európai unió adatvédelmi rendelete (General Data Protection Regulation, továbbiakban rövidítve GDPR), amely egységesíti a 28 tagállam adatvédelmi rendelkezéseit és felülírja a nemzeti jogszabályokat. A GDPR elsősorban a személyek jogait, másodszor pedig a társaságok a kötelezettségeit növeli.

A GDPR megengedi, hogy a tagállamok jogszabályban vagy kollektív szerződésekben az előírtaknál pontosabb szabályokat állapítsanak meg a munkavállalók adatkezelésével kapcsolatosan, a toborzástól a munkaviszony megszűnéséig. Ilyen lehet például annak meghatározása, hogy munkaszerződésben található adatvédelmi hozzájárulás mikor tekinthető érvényesnek. Minden tagállamnak legkésőbb 2018. május 25-ig kell értesíteni az Európai Bizottságot ezen rendelkezésekről. Magyarország jelenleg nem fogadott még el e témában részletesebb rendelkezéseket.

Zempléni Kinga, munkaügyi ügyvéd szerint az alábbiakat kell megtenniük a munkáltatóknak az elkövetkező hónapokban:

A GDPR, munkáltatókra vonatkozó szabályainak részletesebb ismertetése:

Jelenleg általában a munkaszerződés tartalmaz egy rövid összefoglalót a személyes adatok kezeléséről és hozzájárulást is a harmadik személy részére történő adattovábbításhoz. A jövőben a foglalkoztatás során a munkáltató a munkavállaló személyes adatait csak bizonyos esetekben kezelheti jogszerűen, ezért fontos, hogy a munkáltató helyesen állapítsa meg az adatkezelés jogalapját. Ennek megfelelően, jövő májusig a munkáltatónak át kell vizsgálnia a munkaszerződés mintát és megállapítani, hogy egyes adatokat milyen jogcímen kezelik. A munkáltatóknak vélhetően egy részletesebb adatvédelmi tájékoztatást kell a munkaszerződésbe vagy az adatvédelmi szabályzatba foglalniuk, illetve egyedi hozzájárulásokat kérni adatok kezelésére.

A munkáltatónak olyan mechanizmust kell kialakítania, amely által többek között a munkavállalónak lehetősége van díjmentesen kérelmezni, illetve adott esetben megkapni különösen a személyes adatokhoz való hozzáférést, azok helyesbítését és törlését, valamint gyakorolni a tiltakozáshoz való jogát. A munkáltató ennek megfelelően köteles biztosítani a kérelmek elektronikus benyújtását lehetővé tevő eszközöket is, különösen, ha a személyes adatok kezelése elektronikus úton történik.

Az új szabályok értelmében személyes adat jogellenes kezelése vagy feldolgozása, megsemmisítése, elvesztése, megváltoztatása esetén a munkáltatónak bejelentési kötelezettsége keletkezik a felügyelő hatóság felé. Amennyiben ez az incidens a munkavállaló személyes adatait érinti, akkor munkavállalót is értesíteni kell.

Az új általános adatvédelmi rendelet a belső adatvédelmi tisztviselő kinevezését a jelenlegi. szabályoknál szélesebb adatkezelői körben teszi kötelezővé. Ha erre kerül sor, akkor fontos, hogy a munkáltató megbizonyosodjon arról, hogy valaki a szervezeténél vagy egy külső tanácsadó megfelelően felelősséget vállal az adatvédelmi eljárásoknak való megfelelésért, és elegendő tudással, támogatással és fennhatósággal rendelkezik ehhez.

Az új szabályok értelmében, ha az adatkezelés valamely – különösen új technológiákat alkalmazó – típusa valószínűsíthetően magas kockázattal jár a munkavállalók jogaira, személyes adataira nézve, akkor a munkáltatónak az adatkezelést megelőzően hatásvizsgálatot köteles végezni.

Megszűnik a NAIH hivatalos adatvédelmi nyilvántartása, a jövőben azonban minden munkáltatónak kötelessége adatkezelési tevékenységeiről nyilvántartást vezetni.

A munkáltató köteles adatvédelmi szabályzatokat elfogadni, amely az adatkezeléssel, a munkavállalók jogaival kapcsolatos főbb szabályokat tartalmazza.