Silányabb magyar termékek? Mutatjuk, mi az, amiből jobb jut az osztrákoknak

Nem minden vizsgált terméknél volt jellemző, hogy gyengébb minőségű lett volna a magyarországi, mint az osztrák piacra szánt áru. Részletek arról, mit szűrt le a Nébih.
Kapcsolódó cikkek

Mint írtuk, a Nébih vizsgálata alapján kiderült, hogy a multik silányabb minőségű termékeket terítenek Magyarországon, mint Nyugaton. A Coca-Cola már cáfolta, hogy ez így lenne. Viszont Lázár János is foglalkozott a kérdéssel a kormányinfón, következményeket sejtetve.

Kikértük a Nébih részletes jelentését, amelyből ön is láthatja, melyik termékeknél lehet igaz, hogy silányabb a Magyarországra szánt, mint amit mondjuk Ausztriába tesznek ki a polcokra.

Biztosítani kell a jó minőségű élelmiszerekhez a hozzájutást

Mind a Földművelésügyi Minisztérium, mind a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal számára kulcsfontosságú, hogy biztosítsa a lakosság számára a jó minőségű élelmiszerekhez való hozzájutást. E célok a 2013-ban elfogadott Élelmiszerlánc-biztonsági Stratégiában és az idén kihirdetett Nemzeti Élelmiszergazdasági Programban egyaránt megjelennek – írta a Nébih válaszában.

Hagyományaink védelme, valamint bizonyos élelmiszerek magas minőségének szavatolása a Magyar Élelmiszerkönyv (MÉ) megalkotásának és folyamatos bővítésének a célja. A MÉ számos élelmiszerre, illetve élelmiszercsoportra vonatkozóan tartalmaz élelmiszer-minőségi, élelmiszer-jelölési és élelmiszer-biztonsági szabályokat, amelyeket kötelező betartani a MÉ-ben szereplő, hazánkban forgalomba hozott termékek esetében.

E munka kapcsán nemrég szigorodtak például a húskészítményekre, valamint a pékáuúkra vonatkozó követelmények, de olyan hagyományos termékeket is szabályozunk segítségével, mint a Dobostorta.

Magyar vs osztrák

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) a hatósági vizsgálatokon túl komplex terméktesztek során is rendszeresen ellenőrzi a Magyarországon gyártott, illetve forgalmazott élelmiszerek biztonságát és minőségét. Ezen felül időszakonként célellenőrzéseket is végeznek, melynek keretein belül az egyik vizsgálatsorozatuk éppen arról szólt, hogy ugyanazon márkatermékek minőségét vizsgálták és hasonlították össze: a vizsgálat alá vont mintaelemeket hazai, illetve osztrák áruházláncok (SPAR, METRO, LIDL, HOFER/ALDI) kiskereskedelmi egységeiből szerezték be. A vizsgálat során 24 féle azonos vagy nagyon hasonló termékmintát hasonlítottak össze érzékszervi tulajdonságaik, összetételi paramétereik és a vásárlók felé közvetített információk (jelölésük) valóságtartalma szempontjából.

Az eredmények kiértékelése során az alábbi következtetéseket tették:

Tavaly kávéteszt is volt

A népszerű őrölt kávéknál 2015-ben volt átfogó vizsgálat, melynek során a NÉBIH Szupermenta termékteszt programjának részeként 39 terméket ellenőriztek mind minőségi, mind biztonsági szempontból, de kedveltséget is néztek.

Hatóságunk a Szupermenta terméktesztek során – lehetőség szerint – egy-egy termék hazai és „külföldi” változatát is vizsgálja. A tavalyi kávétesztkor például a Lavazza és a Segafredo egy-egy hazai és Ausztriában kapható termékét is összehasonlították és – amellett, hogy a beltartalmi értékekben nem volt jelentős eltérés – a Magyarországon vásárolt áruk jóval előrébb végeztek a kedveltségi listán osztrák társaikhoz képest.

Kettős mérce

Az élelmiszer-minőség kettős mércéje tárgyában 2016. május 17-én ülésezett az EU Mezőgazdasági és Halászati Tanácsa, ezen a tárgyaláson a Földművelésügyi Minisztérium felelős szakértői munkacsoportjának vezetője is részt vett. Ismertették, hogy Magyarország szakminisztere már 2015. év végén kinyilvánította támogatási szándékát azok felé, akik a téma megvitatását kezdeményezték.

A V4-es országok 2016. áprilisi találkozóján magyar részről elhangzott, hogy mivel a jogi környezet nem a legkedvezőbb, ezért a probléma megoldását elsősorban a vásárlói tudatosság erősítése jelentheti. Továbbá a nagyvállalatok megkülönböztető tevékenységére fel kell hívni az érintett tagországok lakosságának figyelmét. A résztvevők egyetértettek abban, hogy Uniós szinten kell a problémát kezelni, tagállami szinten pedig a fogyasztóvédelem területét felügyelő hatóságok együttműködésének szorosabbra fogása szükséges.