Csökkent a Rába árbevétele és eredménye is

Az árbevétel-csökkenést többek között a külső piacok változékonyságával indokolták.
Kapcsolódó cikkek

Az előző év azonos időszakához képest 31 százalékkal, 9,59 milliárd forintra csökkent a Rába Járműipari Holding Nyrt. árbevétele az év első három hónapjában, az üzemi eredmény 42 százalékkal 232 millió forintra esett – áll a társaság által a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtök reggel közzétett gyorsjelentésben.

A nemzetközi pénzügyi beszámolási sztenderdek (IFRS) szerint készült negyedéves jelentés alapján a cég kamat, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA) 775 millió forint volt az első negyedévben, 21 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.

A jelentésben kiemelik, hogy a társaság mintegy 3,8 milliárd forintnyi nettó hitelállománya 2,5 milliárd forinttal alacsonyabb az egy évvel korábbinál.

Mi történt?

Összességében a futóműüzletág árbevétele 12,9, az alkatrészüzletágé 1,4, a járműüzletágé pedig 74,1 százalékkal csökkent 2015 első negyedévéhez képest.
Az árbevétel-csökkenés okaként említik a külső piacok változékonysága mellett a járműüzletág bázisidőszaktól eltérő ciklusú értékesítését. A futóműüzletág viszont – stratégiai partnerkapcsolatai és üzletfejlesztési stratégiája révén – növekedést tudott elérni az európai tehergépkocsi-szegmensben.

Az alkatrészüzletág stabil belföldi növekedést ért el, amivel ellensúlyozta az exportpiacain jellemző keresletcsökkenést. A járműüzletág belföldi értékesítése kisebb volt az egy évvel korábbinál, azonban az alvázszerkezeti szegmensre, mint húzó ágazatra épülő exportja stabil növekedést ért el.

A Rába a külpiaci változékonysághoz alkalmazkodva az első negyedévben javította termékeinek versenyképességét. A hatékonyság javulását mutatja, hogy a társaság 2,13 milliárd forintos bruttó eredménye csupán 11,2 százalékos csökkenést mutat.

A tavalyi év mérföldkő volt

A közlemény idézi Pintér Istvánt, a Rába Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatóját, aki szerint a tavalyi év mérföldkő volt a Rába életében: a korábban meghirdetett pénzügyi mozgástér megteremtése a tervezettnél korábban tette lehetővé a stratégiai léptékű építkezés megkezdését. A technológia- és kapacitásfejlesztési program megvalósítását követően a társaság  piaci részesedése és a globális járműiparban betöltött szerepe tovább erősödik, a tervek szerint minden második-harmadik európai tehergépjármű a Rábánál gyártott mellső tengellyel gördül le a szerelőszalagokról – mondta.

Az idén megkötik a 10,5 milliárdos fejlesztési program fő szerződéseit

Még az idén meg kívánja kötni tíz és fél milliárdos technológiafejlesztő és kapacitásbővítési programjának fő szerződéseit a Rába Járműipari Holding Nyrt. – közölte Pintér István elnök-vezérigazgató a társaság csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.

Emlékeztetett: az egyedi eszközök legyártáshoz jelentős előleget kell majd letenniük a partnerüknek. Azzal számolnak, hogy jövőre érkezhetnek győri gyárukba az új eszközök, amelyeket 2018-ban helyezhetnek üzembe és készíthetnek fel a sorozatgyártás – az év végére vagy 2019 elejére – tervezett indítására – mondta.

Pintér István jelezte: azt tervezik, hogy az évi 100 ezer helyett 150 ezer járműbe kerülnek be termékeik, a részegységek helyett pedig teljes tengelyeket szállítanak.