Hol a legolcsóbb a húsvéti kosár?

Megvizsgáltuk nyolc bolt árait, hogy hol érdemes bevásárolni húsvétra.
Kapcsolódó cikkek

Egy hét múlva itt a húsvét, sonka, kolbász és főtt tojás kerül az asztalra, tormával, kaláccsal és friss újhagymával. Az FN24 megvizsgálta idén is, hogy melyik boltban mennyibe kerülnek ezek a termékek.

A Tesco nyerte az ár-összehasonlítást, ám csupán 170 forinttal előzte meg a második helyezett Penny Marketet, a harmadik pedig a Lidl lett, itt mindössze 25 forinttal drágább a bevásárlókosarunk tartalma. A mezőny viszonylag kiegyenlített, hiszen a legolcsóbb és legdrágább áruház – a Coop – között is csak 3049 forint a különbség, tehát körülbelül 17 százalékot lehet spórolni.

A képre kattitva megnyílik a nagy táblázat

A listában szerepelnek konkrét márkák is, ám nem minden terméknél határoztunk meg ilyet, bekerülhettek a sajátmárkás termékek is, amelyek általában a legolcsóbbak az egyes áruházakban. Így különböző minőségű árucikkeket hasonlítottunk össze (például a tej vagy a liszt esetében), ami természetesen torzítja a végeredményt. A végösszegek sorrendjét a táblázatban található árucikkekből álló fogyasztói kosár alapján határoztuk meg – végül tőkehús nélkül, ugyanis ez nem volt mindenhol.

Ajánlatos mindig megnézni, melyik kiszerelés a legolcsóbb egy literre, kilogrammra számítva, olykor meglepő eredményekre juthatunk. Ilyen érdekes példa volt a majonéz: a Tescóban a 600 grammos kerül 349 forintba, az általunk meglátogatott közepes méretű Coopnál viszont csak 165 grammos kiszerelésben volt raktáron, 369 forintos áron. A garázsboltban pedig a félkilósért 850 forintot kérnek el. (Ám mivel nem azonos márkákról beszélünk, az összehasonlítás csupán az árak alapján kissé félrevezető lehet.)

A sonkák vizsgálatakor mindenhol a legalacsonyabb árakat írtuk össze. Az Auchanban juthatunk hozzá a legolcsóbban, mindössze 695 forintba kerül kilója. A legdrágább a CBA kötözött sonkája volt, a „madaras teszkó” árának majdnem két és félszerese. A kolbászárak is széles skálán mozognak: 859-től egészen 2999 forintig. A tojás például a Tescóban a legolcsóbb (459 forint a 10 darab), a paprika viszont a CBA-ban (699 forint kilója).

Visszafogtuk a vásárlást

A kereskedelmi forgalom értékben ugyan enyhe bővülést mutatott tavaly, ám a közel 7 százalékos élelmiszerinfláció fényében reálértékben csökkent a forgalom – olvashatjuk a GfK Hungária piackutató 2012 márciusában publikált felmérésében.

Szinte valamennyi kereskedelmi láncnál csökkent a vásárlók száma. A megvásárolt termékek köre is megváltozott: míg a háztartások korábban inkább kevesebbet vásároltak, egyre inkább az olcsóbb termékeket választották az emberek. „Egyre kevesebb család vásárol élvezeti cikkeket, valamint népszerű az árkedvezményes vásárlás, hiszen minden 100 forintból 26 forintot akciós termékekre költünk” – jellemezte a helyzetet Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója.

A családok egyre több termékkategóriában tekintik a diszkontok kínálatát reális alternatívának. A megvásárolt árucikkek 27 százaléka sajátmárkás termék. A független kisboltok piaci részesedése évek óta folyamatosan csökken, ugyanis elszipkázták a vásárlóikat a láncba szerveződött üzletek – írja a piackutató.