Boldogtalan tücsöknemzet vagyunk?

Több kutatás szerint is hazánk az unió legboldogtalanabb országai közé tartozik. Egy piackutató intézet vezető tanácsadója szerint azért, mert túlságosan szeretünk fogyasztani. Mások szerint viszont az alacsony bérszínvonal, és a kormányzatok által több cikluson át fönntartott politika terelte a lakosságot olykor a lehetőségeit is jócskán meghaladó hitelből fogyasztás felé.

Továbbra is nagy volt hazánkban a lakosság megtakarítási kedve a korábbi évekhez képest 2009 negyedik negyedévében is – derül ki a jegybank közelmúltban publikált, pénzügyi számlákra vonatkozó jelentéséből. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy ez a válság keltette bizonytalanságnak köszönhető.

„A társadalom egyoldalúan és erősen jólét- illetve fogyasztásra orientált, ám mivel a biztosításának eszközét nem a saját, hanem az állam kezében látja, a közéletben egyetlen téma számíthat széles körű érdeklődésre: mit tesz az állam a jólét biztosításáért” – véli Sugatagi Gábor egyetemi adjunktus, a GfK Hungária Piackutató Intézet vezető tanácsadója a Magyar Fogyasztóban olvasható cikkében.

Fogyasztás mindenekfelett?

A válság beköszönte előtt Magyarországon a lakosság – vásárlóerejét messze meghaladóan – a legtöbb új gépkocsit vásárolta a régióban – állítja a piackutató intézet tanácsadója az ACEA (European Automobile Manufacturers Association) adataira hivatkozva. Sugatagi további érve, hogy – a Gfk adatai szerint – a régióban Magyarországon rendelkeznek a legtöbben hitellel, miközben itt találjuk a legkevesebb banki megtakarítással rendelkező személyt.

Mindemellett egy másik sajátossága a magyar társadalomnak a gondoskodó állammal szembeni magas szintű igény: míg Magyarországon a lakosság 80 százaléka szerint az államnak kell tennie a szegénység ellen, és csak 5 százaléka szerint az embereknek maguknak, Csehországban a megfelelő arányok a 49, illetve 19 százalékot érik el.

Minthogy a jólét domináns központi érték Magyarországon, annak elérhetetlensége vagy akár csak az elérés útjában álló akadályok az egész életet megkeserítik, ezért volt az EU mind a 27 tagországában lefolytatott 2009-es felmérés szerint Magyarországon a legalacsonyabb az életükkel elégedettek aránya – írja Sugatagi.

Szegények és gazdagok

A jólét útjában pedig komoly akadályok állnak: a Tárki „Köz, Teher, Elosztás” című 2008-ban publikált kutatása szerint ugyanis a leginkább jövedelemérzékeny kiadási tételek az olyan „luxuskiadások”, mint az internet-előfizetés, a sport, a szórakozás vagy az üdülés: a jómódúak körében háromszor-ötször nagyobb arányban találunk ilyen tételekre költő háztartásokat, mint a szegények körében. A kutatásból az is kiderül: 2005-ben és 2007-ben a teljes lakosság 23 százalékának egyaránt gondot okozott az alapvető szükségleteik (élelem, fűtés, lakásrezsi) kielégítése.

Mindemellett a fogyasztás szerkezete arra utal, kevés volt a szabadrendelkezésű jövedelem már a válság kitörése előtt is: a háztartások átlagosan az összes kiadás 60 százalékát élelmiszerre illetve lakásfenntartásra költik. Közlekedésre és telefonálásra a kiadások 6–6 százaléka jut, ruházkodásra és egészségügyi kiadásokra 5–5 százalék, lakáskarbantartásra 4 százalék, tévéelőfizetésre 2,5 százalék, míg tisztítószerekre és tisztálkodószerekre 1-1 százalék, a többi tétel legfeljebb 1 százalékos súllyal jelenik meg.

Élvhajhászat helyett kényszerek?

A túlfogyasztó, hedonista magyar képét az is árnyalja, hogy az újautó-hitelek válság előtti, mondhatni, botrányosan magas száma összefügghet a hazánkra szintén jellemző alacsony általános bizalmi szinttel is – ugyan ki tud jó szívvel, bizalommal használt autót venni? Különösen, hogy Magyarországon nem veszik túlzottan komolyan Kétféle nézőpont

Ha egy pillanatra egy messzebbi nézőpontból tekintünk a hazai fogyasztással összefüggő problémahalmazra, azt látjuk, két, merőben más szellemi megközelítés küzd egyetértésünkért, akár a Varázshegyben Hans Castorp lelkéért a Settembrini és Naphta által képviselt eszmeáramlatok.

Az egyik megközelítés szerint a magyar lakosság túlfogyasztott, s meg kell „félemlíteni”, hogy ezt ne tegye, inkább megtakarítson (ezt a munkát a válság részben el is végezte) – ennek a nézetnek egyik prominens képviselője szerint a fejlett világban – a globalizáció, és a mind kevésbé progresszív adórendszerek következtében – nőttek a jövedelmi egyenlőtlenségek, ami a rosszul fizetett tömegeket eladósodásba kényszerítette. Ugyanezen történet más hangszerelésben úgy hangzik, hogy a válságért az amerikai kormány is okolható, amiért nyomást gyakorolt a bankokra szociális és kisebbségpolitikai okokból annak érdekében, hogy minél többeknek adjanak lakáshitelt – ezt az érvet a magyar olvasó leginkább Urbán László egykori OTP vezérigazgató-helyettes (aki majdnem miniszter lett 1998-ban az Orbán-kormányban, jelenleg az EBRD igazgatóságának tagja) előadásából ismerheti.

Nehezen magyarázható pesszimizmus

A túlfogyasztásos verzió mellett szól (legalábbis az intellektuális szépség szempontjából), hogy frappáns magyarázatot kínál – Sugatagi elemzésében – a magyarok minden józan határon túli boldogtalanságára. A Tárki korábban említett kutatása is kitér arra, hogy régiós összevetésben Magyarországon nagyon alacsony az élettel való megelégedettség, hivatkozva az EBRD (Európai Újjáépítési Bank) átalakuló országokról készített fölmérésére. A 2006-os dokumentum azzal szembesíti olvasóját, hogy bár Magyarországon a fogyasztási cikkekhez való hozzáférés régiós mércével magas, a jövőbe vetett bizalom, és az élettel való elégedettség a legalacsonyabbak közé tartozik a szocialistából kapitalistává lett országok közül.

Mindazonáltal a magyarok sajátosan erős pesszimizmusának összetettebb okai is lehetnek a fogyasztáselvűségnél. Mint Kopp Mária magatartáskutató korábban az fn.hu-nak adott

Címkék: makro