Direkt kampány

A hazai autós biztosítók közül a két legnagyobb szereplő olcsó direkt-biztosítót alapít, megakadályozandó további „kötelezős” piacvesztését.

Az utóbbi évek mindegyik kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (gfb) kampánya hozott valamilyen meglepetést. Az idei így is kiemelkedhet a sorból: a gépjármű-biztosítási piac második legnagyobbja, a Generali-Providencia (G-P) 100 százalékos tulajdonú olcsó direktbiztosítót alapított a kampányidőszak kezdetére Genertel Biztosító Zrt. néven, s a piacvezető Allianz Hungária is megerősítette a Figyelőnek, hogy hasonló lépésre szánta el magát. Márpedig a két „nagy” cégalapítása hatékony válaszlépés lehet az eddigi piaci csatározásra: az alacsony költséggel, hálózat nélkül, olcsó termékeket kínáló direktbiztosítók sikeresen visszacsalogathatják azokat az ügyfeleket, akik éppen az alacsonyabb díjszint miatt pártoltak – vagy pártolnának – át máshová.


„A gyors cégalapításban már világbajnokok lehetünk” – így vezette be Csikos Dániel, a Genertel vezérigazgatója a Generali-csoport új direktbiztosítójának villámgyors megalapítását. A G-P és annak tulajdonosa, a bécsi Generali Holding felügyelőbizottsága júniusban adta végső áldását a magyarországi biztosítóalapításra, a társaság bejegyzése pedig augusztus végére már meg is történt. A cég csak a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) működési engedélyére vár, s ha nem késik a papír, az idei gfb-kampányban már ügyfeleket toborozhat. A tervek ambiciózusak: a Genertel a „kötelezős” biztosítóváltók 10 százalékát szeretné megszerezni, ami a piaci tendenciák ismeretében legalább 50 ezer szerződést jelenthet.

Az 1,7 milliárd forint jegyzett tőkével alakult társaság üzleti modellje a következő: olcsó, nagy számban értékesíthető tömegtermékek, drága értékesítési hálózat nélkül, kizárólag telefonon, interneten, illetve mobiltelefonon keresztül lebonyolított eladásra alapozva. Igaz, a Genertel nem a semmiből indul: a termékfejlesztésben az anyacéggel, a G-P-vel működik együtt, s épít a cégcsoport olaszországi direktbiztosítójának tapasztalataira is. Ha pedig bejáratódik a csatorna, jövőre újabb – casco, lakás-, illetve utasbiztosítási – termékekkel is előrukkol majd. Életbiztosítás értékesítése egyelőre a tervekben sem szerepel, igaz, ehhez a hazai jogszabályi környezet miatt nem úszható meg egy újabb cégalapítás sem.


LOGIKUS LÉPÉS. Nagy kérdés, mikor léphet leghamarabb piacra az Allianz direktbiztosítója. Az idei kötelezős kampányról már minden bizonnyal lemaradnak, ugyanakkor vigasz lehet számukra, hogy egy, a Generteléhez hasonló cégstratégiával esetleg meg tudják akadályozni piaci részesedésük zsugorodását. Az Allianz az elmúlt években az év végi kampányokban általában 80-100 ezer kötelezős ügyfelét vesztette el – igaz, évközben az állományt részben pótolni tudta -, mivel a kisebb, piacra éhes és alacsonyabb költséggel működő versenytársak, illetve a profittermelési kényszertől is mentes biztosító egyesületek alacsonyabb díjaival nem tudta felvenni a versenyt. „Egy magyarországi direktbiztosító alapítása logikus lépés; az Allianz Németországban már másfél évvel ezelőtt meglépte ugyanezt, átterelve új cégéhez a lakossági tömegtermékek zömét” – mondta a Figyelőnek az egyik online alkuszcég vezetője.

Érdekes kérdés az is, miként kezelik majd a cégek azt a helyzetet, hogy ugyanazon a piacon két-két társasággal lesznek jelen. „Nálunk ez nem lesz probléma, mivel a két cég más-más ügyfélkörre fókuszál” – mondta a Figyelőnek Ilics László, a Genertel felügyelőbizottsági tagja. A direktbiztosító stratégiájának egy alapos piacfelméréssel ágyaztak meg, amiből az derült ki, hogy a fiatal és középkorú, felső és középfokú végzettségű, nyitott, újdonságra fogékony, tehetősebb és költségérzékeny réteg jó ügyfele lehet egy efféle vállalatnak. A díjkalkuláció ugyan a G-P statisztikáin alapul, ám általa nem befogható célcsoportra lő, így nem fordulhat elő, hogy az új szereplő „kannibalizálja” anyacége állományát. A díjszint egyértelműen a direktbiztosítónál lesz alacsonyabb, bár – mint Ilics László kifejtette – ez sem igaz minden esetben. Lesz, ahol a G-P díjai lesznek alacsonyabbak, mivel az gyakorta több szálon és szerződéssel is kötődik egy-egy ügyfélhez, s így extra díjkedvezményt is ad.

Bár még csak október eleje van, a Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) máris zászlót bontott és beindította kampányát. Méghozzá ahhoz a meglepő eszközhöz nyúlt, hogy egy hónappal a törvényben előírt határidő előtt, október elsején díjat hirdetett. Igaz, a díjak csak egyetlen hónapig érvényesek, s csak azok kapják meg ilyen áron a biztosítást, akik legkésőbb e hó végéig megkötik a szerződést. A Biztosítás.hu villámelemzése szerint a Köbe a fiatalok felé nyit, alacsony díjakkal operál, ám ha valaki elkötelezi magát, leszerződik vele, novemberben, amikor a másik 13 piaci szereplő is nyilvánosságra hozza tarifáit, már nem válthat újra. Addig pedig csak egyetlen ajánlat ismeretében tud dönteni, összehasonlításra nincs lehetősége. Ezt az apró hendikepet orvosolhatja a Köbe ajándéka: minden olyan ügyfele, aki – akár több szerződést is összevonva – legalább 70 ezer forintos éves díjjal biztosítást köt, egy háromnapos wellness hétvégével lesz gazdagabb.

HOSSZABBÍTANÁNAK. A fenti nagy nekikészülődés is mutatja, hogy az idén is igen mozgalmas kötelezős kampány elé nézünk. Több cégvezető is azt hangsúlyozta a Figyelőnek, hogy be kellene fejezni a gfb liberalizációját, megszüntetni azt a kötöttséget, hogy csak egyetlen hónapig, novemberben lehessen felmondani a szerződést. (A Köbe egy köztes megoldással az egy hónapos határidőt két hónapra tolná ki.) Az őszi kampányra a becslések szerint a cégek együttesen 1 és 2 milliárd forint közötti összeget költenek, amit pedig természetesen végső soron mindig az ügyfelek fizetnek meg.

Ertl Pál, az Uniqa Biztosító lakossági üzletágakért felelős igazgatósági tagja a fölösleges reklámköltségek mellett még egy veszélyre hívja fel a figyelmet. A fokozódó piaci verseny nyomán már olyan nyomottá vált a díjszint, hogy a személyi sérüléses balesetek meredeken emelkedő kárkifizetései miatt rövidesen finanszírozhatatlanná válik az üzletág. „Ausztriában 30-50, sőt, egyes szegmensekben 70 százalékkal is magasabbak a díjak, holott nálunk sem olcsóbb egy sárvédő, mint ott” – mondja. Szerinte a személyi sérülések növekvő járadékkötelezettségei miatt további díjcsökkenésre már nemigen lehet számítani.

A kötelezős kampányban és a biztosítóváltásban egyre nagyobb szerepet játszó online biztosítási alkuszok ezzel ellenkező álláspontot képviselnek. Szerintük szükség van arra, hogy évente egyszer eljöjjön „az igazság pillanata”, és a 3,5 millió autós szembesüljön a díjakkal, s jó, ha marketingkampánnyal fel is hívják a figyelmét arra, hogy ezt meg is tegye. Haraszti Zsolt, a Netrisk.hu ügyvezetője ugyanakkor egyetért a Köbe javaslatával, a kampányidőszak meghosszabbításával, mondván: az első két hétben úgysem történik semmi, mindenki számol, szerződést azonban csak elvétve köt.