Hatékony vállalatok

Régiós összehasonlításban a magyar cégeknek értékteremtő képességük fejlesztésére kellene koncentrálniuk.

Leghatékonyabban az FHB Jelzálogbank, az OTP Bank és a Mol menedzsmentje használta ki a vállalati erőforrásokat és a piac által kínált lehetőségeket az elmúlt három év során – derül ki abból az elemzésből, amely az osztrák Contrast tanácsadó csoport által kifejlesztett és alkalmazott módszertan alapján készül, s amely a tartós vállalati teljesítménynövekedést vizsgálja. Az összehasonlítás alapjául olyan adatok szolgálnak, mint például a gazdasági hozzáadott érték aránya, a sajáttőke-megtérülés, a részvénytulajdonosi hozam, valamint a vállalati éves növekedés (a részmutatók szerint toplistákat lásd külön). Egyébiránt, ha csak a 2006-os évet nézzük, akkor az élen a Budapesti Ingatlan Hasznosítási és Fejlesztési (BIF) Nyrt. végzett a magyarországi Vállalati Teljesítmény Rangsor élén; ezen az időtávon a FHB lett a második, az OTP pedig a harmadik.


A felmérést a magyar vállalatokon kívül az osztrák és a román cégekre is elvégezték. A három ország listán szereplő cégeinek összehasonlításában a részvénytulajdonosi hozam magasan kiugró Románia esetében, Ausztria azonban így is a legjobb mutatókkal rendelkezik a teljesítményérték, hozzáadott érték teremtésében. Vagyis a rendelkezésre álló tőkét az osztrák vállalatok hatékonyabban és jövedelmezőbben használják fel, mint a magyarok vagy a románok.

Az elemzésből kitűnik, hogy a magyarországi cégek ötöde magasabb részvényhozamot biztosított tulajdonosának, mint ami az elért teljesítményérték mutatók alapján reális lett volna. A társaságok által elért növekedés és a kapcsolódó teljesítménymutató tekintetében az osztrák cégek 70 százaléka átlag feletti értékteremtő kategóriába esik; ez az arány nálunk csak 37,5 százalék. Az átlag alatti növekedést és teljesítményt nyújtók között Ausztriában a legjelentősebb cégeknek csupán a 12 százaléka található meg, nálunk ez a mutató eléri a 25 százalékot.

A felmérés összegzése szerint a régiós összehasonlítás alapján a magyar vállalatoknak értékteremtő képességük fejlesztésére kell koncentrálniuk. Ennek egyik eszköze lehet a Nyugat-Európában elterjedt és alkalmazott vállalatmenedzsmenti technikák tudatosabb használata.