A borkultúra narodnyikja

Csak örülni lehet szerintem annak, hogy az eddig az alsóbb fogyasztói szegmensekre belőtt hatalmas szupermarketlánc úgy döntött: a bort reprezentatív termékként kezeli ezentúl, és nagy energiákat fordít kínálata színvonalának emelésére.


Lehet, hogy ez egy átfogóbb policy része, azaz az egész Tesco feljebb akarja pozícionálni magát, ez sem baj éppen, de ez minket nem érdekel. Nem lesz egyszerű. Az a jó, hogy a bort a korona ékköveként használják, mert ez csak használhat a magyar borkultúrának. Egyfelől korrekt újvilági pincészetek szállítanak be, akik a profi minőség mögé profi mennyiséget is tudnak prezentálni, ami nem hülyeség. Az áruházlánc ezután saját termékeként közvetíti a bort, így jó minőségű argentin, ausztrál, chilei, kaliforniai vagy dél-afrikai borhoz jutsz 540-950 forintos áron, ami jó hír. Másfelől (a magasabb polcokra) a legjobb magyar pincészetek szállítanak be (Bodri, Laposa, Juhász brothers, Malatinszky, Vylyan, nem kell jobb). Szóval Isten éltesse azt, aki ezt a policyt kieszelte, szép marketingkommunikációs kihívás egy túlnyomóan alsó polcos ország malljában a borkultúra narodnyikjaként nyomulni, szurkolunk.


Megjegyzendő, hogy ezek csavarzáras borok. A (borokra először Új-Zélandban alkalmazott) csavarzárral szemben van némi ellenszenv mifelénk, pedig jól megvédi a bort, a lehető legegyszerűbb a kezelése, nem kell molyolni a dugóhúzással, tuti, hogy nem lesz dugós a borod, és vissza is tudod zárni, úgyhogy mi őtet is támogatjuk.


A kóstolt fajták némelyike meglepően szép. A szép savú Chenin blanc telt és kiegyensúlyozott, az ausztrál Sauvignon blanc meglepően sokrétű, bizony állja a versenyt az amúgy erős honi tételekkel, az intenzíven, didaktikusan vaníliás kaliforniai Shiraz 2005 kevésbé jött be nekem, a Borpultra penderített dél-afrikai Pinotage 2006 pedig (Dél-Afrikában 1925-ben az ott Hermitage néven is ösmert, nagydarab Cinsaut-ból és a karcsú Pinot noir-ból kutyult kék fajta) szép bíbor-gránátvörös színű, intenzív, a magas szeszt (majdnem 14 százalék) jelző illatú, üde savú bor, kicsit sós felhangokkal, kiegyensúlyozott, meleges, telt karakterrel. Semmi különös, de jó kis bor, nem a könnyű gyümölcsös műfajból, de nem is a súlyos barrikoltból. Báránycomb és vadmadár, ami e szép borra vár.

Pinotage 2006, Tesco-válogatás › Szép bíbor-gránátvörös színű, intenzív illatú, üde savú bor › Báránycomb és vadmadár mellé › 1000 forint alatt

Címkék: Hetilap: Borpult