Szimulált sör

Olyan játékfilm szinte már nem is készül az utóbbi években, amelyben ne alkalmaznának digitális utómunkát - sőt, egyre több a színészek és valós helyszínek nélkül „forgatott”, kizárólag számítógéppel gyártott produkció is.

Ám míg a virtuális ember létrehozását segítheti a mozgásleképezés – amelynek során először kamerával, élő szereplőkkel veszik fel a képet, majd azt alakítják karakterekké -, más jelenetek élethű utánzása nehézkes. Ilyen például a folyadékok mozgása, amit eddig nemigen sikerült meggyőzően reprodukálni – jó példa erre a Viharzóna (Perfect Storm) című film is, ahol gyakran rontja a hatást a meglehetősen digitálisnak tűnő víz látványa.


Az ausztrál Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation matematikusainak azonban most sikerült olyan algoritmust fejleszteniük, amelynek segítségével a szimulációhoz szükséges mértékben pontosan leírhatják a különböző folyadékok viselkedését. Ennek alapján olyan programot írtak, amellyel a valóságoshoz a megtévesztésig hasonló imitációt készíthetnek. Ezzel a „finom eloszlású részecskék hidrodinamikája” elnevezésű kutatási területen elért eredménnyel nemcsak a tárgyakat körülfolyó víz mozgása, a hullámok keletkezése, vagy a különböző elegyek keveredése szimulálható, de a folyadékokban lebegő, süllyedő, vagy emelkedő buborékok viselkedése, és azok hanghatása is. A modell és a program demonstrálására a kutatók a sör csapolásának folyamatát megjelenítő animációt készítettek – korábban a valósághoz hasonlóan gyöngyöző, pezsgő és habzó látvány élethű szimulált megjelenítésére senki sem vállalkozott.