Légi modellváltás

Húsz éven belül megduplázódik a repülőforgalom világszerte - ez derül ki a légi közlekedés jövőjére vonatkozó előrejelzésekből.

Emiatt sokan úgy vélik, hogy a megugró igényeket a ma használatos repülőgépekkel nem lehet majd kielégíteni. A holland Technische Universiteit Delft kutatói szerint például az üzemanyag-felhasználás, a zajterhelés, biztonság és a kényelem szempontjai miatt új típusú repülőgépekre lesz szükség, amelyek külsejükben és működési elvükben akár gyökeresen is eltérhetnek a ma megszokottaktól. A delfti tudósok CleanEra nevű projektjük során ilyen új légi járműveket fejlesztenek.


Munkájuk során elvetik a régi alapvetéseket, így azt, mely szerint a szárnyban nem lehet utas. Mi több, szerintük a jövő gépe nem is biztos, hogy rendelkezni fog a mai értelemben vett törzzsel, szükségszerű tehát, hogy a szárny vegye át annak szerepét (már amennyiben lesz szárnya a repülőnek, hiszen csészealjszerű eszközön is gondolkodnak). A szárny pedig akár mozoghat is, így a csapkodó-szárnyas modellek lehetőségeit is megvizsgálják. Szintén új megoldás lehet, hogy a hajtóműveket nem a gép aljára, hanem a tetejére tervezik, hogy a földre jutó zajhatást csökkentsék – az ilyen csöndesebb repülővel szálló társaságok így versenyelőnybe kerülhetnek, hiszen több, és a városokhoz közelebbi repterekre is leszállási engedélyt kapnának.

E lehetőségeket megvizsgálva választják majd ki a tudósok a szerintük leggazdaságosabb elképzelést, amelyet aztán első körben egy 125 személy szállítására alkalmas formában terveznének meg. Az új gépet 2020-ig szeretnék megépíteni.