Városközi vetélkedő

Borisz Abramovics, a Malév tulajdonosa stratégiai szövetségben van a közvetlen rivális osztrák légitársasággal. Bármelyik cég viszi a tranzitutasokat, a kassza nála csörren.

Pjotr Pimaskov, Krasznojarszk polgármestere büszkén jelentette be nemrég, hogy a szibériai város körzetében lakók Bécsen keresztül 37 új célállomásra repülhetnek. A helyi Kras Air légitársaság és osztrák partnere egymás hálózatára hordja az utasokat, és kedvező csatlakozási lehetőségeket kínál. A polgármester bejelentése nem elszólás: nem a Malévre és Budapestre gondolt, holott a magyar légitársaság a Kras Air egyik tulajdonosának közvetett birtokában van.


Míg Budapesten a Malév privatizációja rétestésztaként nyúlt, az Austrian Airlines (AUA) offenzívát indított az orosz piacon. Az Air Union szövetséggel (de különösen annak vezető tagjával, a Kras Air-rel) tavaly kezdődött „összeborulásának” gyümölcsei már kezdenek beérni. Az AUA orosz partnere korábban – természetesen – az Aeroflot volt, és így Moszkvában például a Seremetyevo repülőtérre szállította az utasokat, akik ott kényelmesen átszállhattak a belföldi csatlakozójáratokra. Az osztrákok azonban 48 év után szakítottak az Aeroflottal, és átköltöztek Domogyedovóra, az Air Union moszkvai bázisára. Ezenkívül a nyári menetrendtől kezdve a Kras Air moszkvai leszállással saját járatot indított Bécsbe, és Pimaskov azt sem rejtette véka alá, hogy a következő lépés Krasznojarszk és az osztrák főváros közvetlen légi összekötése lehet. A felek járatmegosztási (code-sharing) egyezményt is kötöttek, vagyis bizonyos célállomásoknál egymás járataira is adnak el jegyeket. Az AUA nagy reményeket fűz az új orosz kapcsolathoz. Egyrészt 41 olyan orosz városba tudnak majd „osztrák” repülőjegyet adni, ahova a jelenlegi hálózatuk nem ér el, másrészt Bécsen keresztül szeretnék vinni a nyugat felé tartó orosz utazók tömegeit. Az AUA saját oroszországi járatain tavaly 225 ezren utaztak, és az Air Unionnal kötött partnerségtől rövidesen további 100 ezer új ügyfelet remélnek évente – anélkül, hogy bővíteni kellene a hálózatukat. Ez azért is ígéretes, mert az orosz célállomásokra utazók 15-20 százaléka business osztályra jegyet vásárló üzletember.

Ha ez az üzleti terv nagyon ismerősnek tűnik, az nem a véletlen műve. A Malév privatizációs tenderén győztes AirBridge Zrt. pályázatának is ez volt az egyik nyerő eleme. A hasonlóság azonban még ennél is nagyobb, a légifolyosók keleti végén a Malév esetében is Krasznojarszk áll, a Kras Airben tulajdonrésszel rendelkező Borisz Abramovics ugyanis az AirBridge-ben is érdekelt.

A légitársaságok sok járatmegosztási egyezményt kötnek egymással, amelyek keresztbe-kasul átszövik a világot. Nem meglepő, hogy az Air Union, amely egyelőre nem tartozik egyetlen nagy globális légi szövetséghez sem, több európai partnerrel köt kölcsönös előnyöket biztosító szerződéseket. Ugyanakkor a Szibéria és Európa közötti kelet-nyugati tranzitforgalomban Bécs és Budapest földrajzilag szinte „ugyanott” van. Az utazó szempontjából nincs jelentősége annak, hogy például Krasznojarszk és London között az osztrák vagy a magyar fővárosban kell-e átszállnia, ezért úgy tűnik, a két város és a két érintett légitársaság közvetlen versenyben van egymással, ugyanazt az utazóközönséget célozzák meg. Abramovics tehát egyszerre két vasat is tart a tűzben, akár Ferihegyen keresztül a Malévvel, akár Schwechaton át az AUA-val mennek az utasok, az számára egyaránt üzletet jelent. A Malév a Oneworld globális légi szövetséghez, az osztrák légitársaság viszont a Star Alliance-hoz tartozik, és a jelek szerint e két egymással éles versenyben lévő társulás sem látja akadályát a közös Air Union szálaknak. A rivalizálásra vonatkozó felvetést azonban az AirBridge nem tartja helytállónak, „Bécs és Budapest ebből a szempontból nem versenyez, sokkal inkább kiegészíti egymást” – állította a Figyelőnek Leonov Péter, a cég igazgatósági tagja.

FELZÁRKÓZÁS. Magyar szempontból egyáltalán nem mindegy, hogy a kelet-nyugati forgalom milyen arányban oszlik meg a két szomszédvár, Budapest és Bécs között, és ezt mennyire befolyásolja az orosz partner, amely mindkét üzletben vastagon érdekelt. Az AUA egyelőre jobb pozícióban van, mint a Malév. Bár a magyar légitársaság most indított új járatot Jekatyerinburgba, a privatizáció zárása óta még nem hangolhatta össze menetrendjét az Air Unionnal. Jekatyerinburg nem bázisa, hanem az egyik végpontja az Air Union hálózatának, és egyelőre Moszkvában is Seremetyevóra repülnek a magyar gépek. A felzárkózás azonban napirenden van. „Természetesen tervezzük, hogy a jövőben a Malév és az Air Union tagvállalatai járatmegosztási megállapodásokat kötnek, és közvetlen járatokat is nyitunk bizonyos szibériai városok és Budapest között” – erősítette meg a Figyelőnek Leonov Péter, aki a szóban forgó orosz célpontokat egyelőre nem kívánta elárulni.