Reanimáció

A Disneynél megérte váltani: Bob Iger jelenlegi vezérigazgató szinte mindenben az ellentéte elődjének, Michael Eisnernek.

Ha valaki két éve azt mondja, hogy mára a Walt Disney az amúgy viharos időket élő amerikai szórakoztatóiparon belül a nyugalom szigete lesz, nagyon furcsán néztek volna rá. A társaság akkoriban inkább kígyófészekre hasonlított, ahol mindennaposak voltak a csúcsvezetők közti konfliktusok, az igazgatóságon belüli intrikák és az egyéb zűrös ügyek. Ilyen helyzetben vette át Robert A. Iger 2005 októberében a vezérigazgatói tisztséget a cég éléről huszonegy esztendő után távozó Michael D. Eisnertől.

BÉKETEREMTÉS. Majd hirtelen minden megváltozott az Egérházban. Túl azon, hogy kitört a belső béke, a számok is szemet gyönyörködtetően alakulnak. Iger hivatalba lépése óta a részvényárfolyam 51 százalékkal emelkedett, szemben a többi média- és szórakoztatóipari cég 29 százalékos átlagával. A tavaly szeptemberrel zárult pénzügyi évben az árbevétel 7 százalékkal, 34,3 milliárd dollárra, az adózott eredmény pedig egyharmadával, 3,4 milliárd dollárra nőtt, ami minden idők legjobb teljesítménye a cégnél. Ráadásul a múlt év elején a Disney egy 7,4 milliárd dolláros ügylet során bekebelezte az Apple-vezér Steve Jobs által alapított Pixar Animation Studiost – azaz tulajdonképpen visszaszerezte korábbi partnerét, 2004-ig ugyanis a Disney forgalmazta a Pixar produkcióit, akkor azonban az egyre élesebb nézeteltérések miatt különváltak útjaik.


Bob Iger és a 2005-ös sztár, csodacsibe. Tehetséges munkatársakkal veszi körül magát. Fotó: Reuters

Tehát a Disney rendbe tételéért járó Oscar-díjat kapja… Bob Iger. Illetve Eisner. Illetve mindketten. Hogy is van ez? A Pixar felvásárlásától eltekintve a Disney nagyrészt a még Eisner alatt elindított kezdeményezéseknek köszönheti legújabb sikereit, így a tulajdonában lévő ABC tévécsatorna talpra állását, A Karib-tenger kalózai című kasszasikerből – ideértve a DVD-k és a filmhez kapcsolódó egyéb termékek értékesítéséből – származó 2 milliárd dolláros bevételt, valamint amerikai vidámparkjainak növekvő látogatottságát. Bár Igernek nagy szerepe van az ABC megújításában, ő az első, aki elismeri elődje érdemeit: „Michael miatt vehettem repülőrajtot.”

Másrészt a 2006-os rekordnyereséget nem szabad túlértékelni, mert még egy ilyen éve egyhamar aligha lesz a Disneynek. Két óriási kasszasikere is volt – a Verdákkal és A Karib-tenger kalózainak második részével -, s noha az idén jön a kalózos film harmadik része, valamint a Pixar új filmje, a Ratatouille, a Thomson Financial prognózisa szerint az eredmény csak 12 százalékkal fog nőni, azaz fele annyival, mint a médiaszektor egészében. Igernek bőven van tennivalója, hogy ellensúlyozza a filmes üzletág bizonytalanságait. Folytatnia kell a párizsi és a hongkongi vidámparkok újjáélesztését, lendületben tartani az ABC-t, és elérni, hogy a Pixar évente egynél több filmet készítsen. Egyúttal rugalmasabbá is kell tennie a Disneyt, hogy a cég jobban kihasználja a digitális forgalmazásban rejlő lehetőségeket.

A színfalak mögött Iger máris lazított az Eisner-féle centralizált irányításon, engedve, hogy a veterán igazgatók saját terveket dolgozzanak ki. Részben ennek eredményeként állapodott meg a Disney az Apple céggel arról, hogy az iPodra le lehessen tölteni mozifilmeket és ABC-műsorokat. A kooperáció mérföldkőnek számít, s egyben azt is tükrözi, hogy a Disney gyorsabb és agresszívebb lett.

GARANTÁLT ÖNÁLLÓSÁG. Az 56 esztendős Iger gyakran mondogatja, hogy „a történetnek nem rólam, hanem a teamről kell szólnia”. Ez első hallásra álszerénységnek tűnhetne, de Iger tényleg szeret a háttérbe húzódni, s inkább legközelebbi munkatársait küldi a reflektorfénybe. Sohasem tüzel csípőből, konszenzussal irányít, nem parancsszóval. Megtehette volna azt is, hogy elküldi Eisner embereit, de nagyrészt érintetlenül hagyta a csapatot. Személyes életéről még kollégái sem tudnak sokat azonkívül, hogy rajong a kosárlabdáért, és reggelente kondizik. S bár vannak távlati elképzelései, senki sem nevezné őt nagy stratégiai gondolkodónak. Inkább tehetséges emberekkel veszi körül magát, és nagyfokú önállóságot enged nekik, ami újdonság a Disney kultúrájában. „Bob hagyja dolgozni azokat, akiket rátermettnek ítél. Nem akar a címlapokra kerülni, ami ebben a szakmában ritkaság” – mondja róla Jobs, aki a Disney legnagyobb részvényeseként az igazgatóság tagja is.

A New York állambeli Long Islanden felnevelkedett Iger már korán elkötelezte magát a médiával. Gimnazistaként az iskolai újság sportrovatát szerkesztette, majd az egyetemen a Campus Probe című tévéműsort vezette. A nagy tévécsatornák azonban nem figyeltek fel rá, úgyhogy egy helyi adónál kötött ki az időjárás-jelentések bemondójaként. Ezek után 1974-ben az ABC Sports programkoordinátora lett, és ott megismerkedett azzal az emberrel, akit azóta második apjának tekint: Thomas S. Murphyvel, az ABC akkori anyavállalatának, a CapCitiesnek az alapítójával. A most nyolcvanéves Murphy, aki a Disney igazgatóságából ment nyugdíjba, azzal vált a médiaipar legendás alakjává, hogy engedte szabadon kísérletezni a fiatal tehetségeket. Iger maga is tőle tanulta máig vallott vezetői felfogását: „Jó embereket kell kinevezni, és nagy mozgásteret kell adni nekik.”

A Disney 1996-ban vásárolta fel a Cap­Citiest, s Iger – aki akkor már Murphy leendő utódjának számított – hirtelen azzal szembesült, hogy teljesen más mentalitású főnök alatt kénytelen dolgozni. Eisner mindaz volt, ami Murphy nem: egyeduralkodó, erőszakos, zsarnoki. Sohasem mutatott különösebb tiszteletet Iger iránt, de értékelte diplomáciai képességeit. Amikor 2000-ben Iger lett a Disney elnöke, a rákövetkező években Eisner olyan feladatokat bízott rá, amelyekhez belőle hiányzott a taktikai érzék. Iger bírta maradásra Ted Koppelt, az ABC-t elhagyni készülő sztárműsorvezetőt, majd amikor a 2005-ös közgyűlésen két – utóbb távozni kényszerülő – igazgatósági tag, Roy E. Disney és Stanley P. Gold megpróbált többséget szerezni Eisner menesztéséhez, Eisner őt küldte maga helyett a sajtótájékoztatókra.

NEHÉZ ÖRÖKSÉG. Iger soha nem mondana semmi rosszat Eisnerről. „Hálával gondolok Michaelre. Sokat tanultam tőle. Ha úgy vesszük, ő teremtette meg a modern Walt Disneyt.” Amiről Iger a maga tapintatos módján nem beszél, az az, hogy a huszonegy évig tartó, amúgy dicsőséges Eisner-éra vége felé a Disney elveszítette lendületét. A vállalati kultúra annyira mérgezetté vált, hogy az már-már a működőképességet veszélyeztette. Eisner olyan céget hagyott maga után, ahol az egyes üzletágak vezetői féltek önálló döntéseket hozni – pedig éppen erre nagy szükség lett volna, amikor a News Corp., a Viacom és a többi vetélytárs egyre merészebben terjeszkedett az internetes médiában.

Iger felismerte, hogy nem az emberekkel van a baj, hanem a környezettel, úgyhogy neki is állt megváltoztatni azt. Egyik első dolga az volt, hogy oldottabbá tette a hétfő reggeli értekezletek hangulatát. Míg Eisner úgyszólván törvényt ült, ő a társalgást szorgalmazza. Még irodáját is tágasabbá és barátságosabbá tette, s új ajtót vágatott rá egy forgalmasabb előcsarnok felé, ezzel is invitálva az igazgatókat, hogy gyakrabban nézzenek be hozzá. Sok időt tölt a Disney burbanki központjába érkező külföldi alkalmazottakkal. Nemrég például fél napig ült a Buena Vista Games részleg játékfejlesztőinek ötletbörzéjén. „Ezek az emberek azzal az érzéssel mehetnek haza Angliába vagy bárhová, hogy meghallgatták az elképzeléseiket. Egy kreatív személyre nagyon ösztönzőleg tud hatni az ilyesmi” – mondja Graham Hopper, a részleg vezetője.

Iger igyekszik jó kapcsolatokat ápolni olyan korábbi Disney-vezetőkkel, akik segítségére lehetnek az új stratégia formálásában. Rendszeresen együtt vacsorázik például Jeffrey Katzenberggel, azzal a Disneytől Eisner által távozásra kényszerített volt stúdióvezetővel, aki a cégtől kiválva Steven Spielberg filmrendezővel és David Geffen producerrel közösen 1994-ben létrehozta a szuperprodukciók sorát megalkotó Dreamworks SKG filmstúdiót. Iger vezetésével a Disney tavaly megállapodott Katzenbergék cégével, a DreamWorks Animationnel egy különleges karácsonyi Shrek-film sugárzásáról. Emellett Iger békét kötött a két éve Eisner ellen lázadó két igazgatóval, Stanley Golddal és Roy Disneyvel is, sőt, az utóbbit vissza is hívta a testületbe.

Eisner gyakran volt kicsinyes és személyeskedő, Iger ellenben képes felülemelkedni ezen a szinten. Amikor a Disney az Apple-vel tárgyalt arról, hogy az iPodon nézhetők legyenek az ABC műsorai, Iger teljesen az ABC vezérére, Anne Sweeneyre bízta a részletek kidolgozását. Nagy szabadságot élvez az új stúdiófőnök, Richard Cook is. Iger szinte soha nem vesz részt a forgatókönyvekről szóló megbeszéléseken, és a Pixarral folytatott tárgyalásba is csak a végén kapcsolódott be, addig Cook képviselte a Disneyt. Miután pedig megtörtént a felvásárlás, Iger gyakorlatilag átadta a Pixar vezetőinek a Disney teljes rajzfilmes részlegének irányítását: John Lassetert, a Pixar kreatív főnökét a Disney kreatív igazgatójává, Ed Catmull Pixar-elnököt pedig a Disney Animation elnökévé nevezte ki.

VANNAK MÉG HIBÁK. A szabad kéz filozófiájának vannak azért hátulütői is. Nemrég például a Disney már elkezdte reklámozni a Pixar egyik új rajzfilmjéhez kapcsolódó játékfigurákat, a Pixar-csapat viszont váratlanul úgy döntött, hogy a filmen még javítani kell, ezért a bemutatóra csak hónapokkal később kerülhet sor. Ott volt azután az ESPN márkanéven forgalomba hozott mobiltelefonok kudarca. A sportcsatorna vezetői azt hitték, nagy dobás lesz, ha a felhasználók napi 24 órában nézhetnek sportösszefoglalókat telefonjukon. Csakhogy elszámították magukat, és a Disney 30 millió dolláros veszteség-leírásra kényszerült. Iger belenyugodott a dologba. „Nem bírálom őket, amiért kockáztattak” – mondja.

Az Apple-vel kötött megállapodás és a Pixar felvásárlása azt az üzenetet küldte a Disney vezetőinek, hogy Iger maga is kész kockázatot vállalni, ha ez az ára annak, hogy az 1923-ban alapított társaság belépjen a digitális korszakba. A folyó üzleti évre a cég 700 millió dollár bevételt vár a digitális értékesítésből, ami az összforgalomhoz képest nagyon kevés. Igaz, a prognózis végül túl szerénynek bizonyulhat. Néhány héten belül ugyanis megújul Disney.com weboldal, amitől Iger a látogatottság növekedését reméli. A következő nagy terv pedig az ABC saját internetes szolgáltatásának létrehozása, amely lehetővé teszi, hogy a nézők bármikor megtekinthessék a csatorna tetszőleges műsorait.

Más médiamoguloktól eltérően Iger házon belül akarja megoldani a digitális terjeszkedést. Bár nem zárja ki internetes cégek felvásárlását, alapvetően úgy gondolja, hogy a Disneynek nincs szüksége egy MySpace-re vagy YouTube-ra, mert saját tartalma és saját márkái önmagukban is elég erősek.



Eisner kicsiben folytatja


Amióta távozott a Disney vezérigazgatói posztjáról, Michael D. Eisner megint azt csinálhatja, amit a legjobban szeret: saját szakállára köthet ügyleteket. Van mit elköltenie, hiszen a Disney élén eltöltött huszonegy év alatt több mint 1 milliárd dollárnyi vagyont halmozott fel fizetéséből, bónuszaiból és részvényopcióiból. Most, hogy nem szegeződik rá az igazgatóság és a befektetők tekintete, teljhatalommal irányíthatja az általa alapított Tornante céget. A mindössze öt emberrel működő Tornante az új médiában utazik. Felvásárolta a gyerekek számára sport témájú DVD-ket készítő Team Baby Entertainmentet – amelyet Eisner eredetileg még a Disneybe akart beolvasztani -, valamint tulajdonrészt szerzett a YouTube-hoz hasonló, szintén hirdetési bevételekből élő Veoh Networks videófeltöltő hálózatban, amely azóta kifejezetten hírességekre specializálódott internetes tévécsatornát is indított Celebrity Channel néven. Kapcsolati tőkéjére támaszkodva Eisner elérte, hogy a fiatal tehetségeket menedzselő United Talent Agency (UTA) megbízza a Veoht egy speciális weboldal létrehozásával. A szájtra kezdő filmrendezők tölthetik fel alkotásaikat abban a reményben, hogy a UTA felfigyel rájuk, a Veoh pedig busásan részesedik az oldal reklámbevételeiből. Amikor nem befektetéseivel foglalkozik, Eisner saját műsorát vezeti az MSNBC üzleti csatornán, médiakonferenciákon vesz részt, és interjúkat készít az ágazat krémjével. Emellett rengeteget utazik, de nem kedvtelésből: alkalmanként 100 ezer dollárért tart előadásokat szerte a világban.”