Biztonságos haddzs

Több mint háromszáz muzulmán hívő halt meg tavaly januárban a híres mekkai zarándoklat, a haddzs alkalmával; a résztvevők agyontaposták egymást a vándorút végét jelentő szent helyre vezető hídon.

Az idén viszont, bár legalább három millióan jelentek meg a vallási ünnepen, nem volt halálos áldozat. Ez pedig nem utolsósorban a drezdai Technische Universität kutatóinak köszönhető, akik az általuk eddig tanulmányozott tömegkatasztrófák és a tavalyi szerencsétlenség dinamikája alapján új útvonalat és forgalomirányítási rendszert dolgoztak ki a szaúd-arábiai hatóságok számára.


Az új Dzsamarat-híd. Áldozatok nélkül.

A német és arab kutatók már korábban is foglalkoztak a pánikba esett csoportok viselkedésével, és ezekből kiderült, hogy a nagy létszám szűk kijárattal párosulva mindig veszélyhelyzetet teremt. A zarándokok mozgásáról készült videofelvételek elemzése azonban még a tapasztalt tudósokat is meglepte: kiderült ugyanis, hogy ennyi ember szinte már kiszámíthatatlan folyadékként viselkedik. Amikor a vándorok a szent helyre vezető, és a tömeg keresztmetszetét leszűkítő Dzsamarat-hídra lépnek, eleinte egyenletes ütemben haladnak. A csökkenő sebesség és a feltorlódás miatt azonban a tömegben lassan megálló, majd újrainduló hullámok alakulnak ki, végül a vándorút rémálommá válik: a tumultusban belső örvények keletkeznek – ilyesmit egyébként eddig még senki nem figyelt meg emberek által alkotott csoportokban -, ami azzal jár, hogy a masszában kisebb magok hirtelen és kiszámíthatatlan irányváltással ide-oda rángatóznak. Márpedig aki ilyenkor a földre kerül, azt menthetetlenül eltapossák, a szélen állók meg lesodródnak a hídról.

A megfigyeltek alapján a német kutatók szaúdi építészekkel együttműködve a tavalyi tragédia után lebontott híd helyére sajátos építményt terveztek. Ez lehetővé teszi a tömeget alkotó részecskék – az emberek – legbiztonságosabb homogén eloszlását: a zarándokok, követve az elektronikus kijelzők útmutatásait, a négyszintes rendszerben három külön lejáraton hagyhatják el a hidat, amivel megelőzhető a turbulenciák kialakulása. Az idei haddzs így – eddig szinte példa nélküli módon – áldozatok nélkül zajlott le. A Dzsamarat-híd teljes egészében azonban csak jövőre készül majd el: addigra 10 feljáratot és 12 lejáratot alakítanak majd ki rajta.