Sopronom

Pesti polgárféleség létemre valahogy annyit jártam Sopronba mostanában, ahogy más a kisboltba jár, például a régió vöröseit összemérő páneurópai borversenyre, majd a hordókóstolóra.

(A Lővér pincés Magyar Dezsőék harmincféle hordóba töltötték ugyanazt a príma 2005-ös syrah-cabernet küvét, és egy évig monitorozták, hogyan működnek a különféle hordók; nos, a hordók harmincféle bort készítettek abból az egyből.) Aztán Bormarketing konferencia, végül egy wellness-szállóban nyalogattam a sebeimet a Lővérekben, ahonnan látni a Fertő-tó síkját és az egész eszményi bortájat.


Ezerévnyi borászkodás, bajor polgári tradíciók, gneiszre és csillámpalára terülő változatos talajok, forró mikroklímák a Fertő-parton, a soproni borászok tehetsége és az osztrák borkultúra és technológia jótékony hatása formálja modern és piacos borokká a hajdan savas, karcos, hűvös kékfrankost. Sztereotip módon Sopront hűvös világként szokták leírni, pedig a Fertő-tó, hogy egy hülye képzavar-félével fejezzem ki magam, a Pannon-síkság kontinentális forróságának utolsó mohikánjaként egzisztál. A város maga kopottas, igazi középkori német polgárváros, mesék, titkok, a civilizáltság és az európaiság fókuszpontja. Ugyanakkor nagy jövő előtt álló hely, mely nem csak volt, hanem lesz is, bár van, aki szerint hajdani polgári-nobilis créme de la créme-jellegéből sokat vesztett mostanában, hogy a maradék fogaikat olcsóért szervizeltető, gagyivásárló osztrák bejárónők Mekkája lett. De a Lővérek magasából teszek én az osztrák bejárónőkre, Sopron és környéke így is az egyik legjobb hely Magyarországon.

Sopronban egy igazi borvároshoz méltó élet jeleit láthatni. Pár éve még mintha téli álmot aludt volna Magyarország tán legszebb városa, amikor is egy pirinyó marketingvállalkozás, a Rigler Zsolt gründolta Bormarketing Műhely rábírta a soproni borászokat, küldjék ki munkáikat nemzetközi versenyekre, ahonnan aztán szakajtónyi érmet hoztak haza. Tanítani kéne, amit Rigler csinál: íme, a marketing nem hóhányás, hanem a siker záloga. Ismertté vált, hogy egyre modernebb és mélyebb borokat készítenek a tehetséges soproni borászok, köztük Luka Enikő is, kis kéthektáros birtokán. A szép borásznő 2004-es Kékfrankosa szép rubinszínű, színe-íze málnás, struktúrája könnyed és kerek, semmi éles sav, 13,5 százalékos alkohol. Nem komplex tétel, hanem a beszélgetést és a gasztronómiát, a jó bor e két fő funkcióját kiszolgálni akaró, igen harmonikus, könnyed, isteni finom bor ez 3960 forintért.

Kékfrankos 2004, Luka Pincészet › 13,5% alkohol › Szép rubinszínű, színe-íze málnás, struktúrája könnyed és kerek › 3690 forint