Együtt működnek

Az új típusú, kooperáción alapuló tartalomkészítés a vállalatok kommunikációját is megváltoztathatja.

Nem kerüli el a web 2.0 diadalútja az üzleti, sőt a kormányzati szférát sem. A Microsoft termékfejlesztői belső blogon értesítik egymást a legújabb fejleményekről, az IBM belső kommunikációban használja saját, az iWiW-hez hasonló, kapcsolati hálókon alapuló szoftverét. Az amerikai titkosszolgálatok pedig már a számtalan felhasználó által közösen szerkesztett, az „egyetemes tudáson” alapuló weboldalakon, azaz wikiken (a Wikipédiához hasonló, de zárt oldalakon) osztják meg a fontos információkat a különböző szervezetek között.


SZÍNESEBB CSOMAGOK. A hömpölygő információtengerek rendszerezéséhez új megközelítésekre van szükség. Ennek megfelelően az IT-cégek üzleti felhasználóknak kínált szoftvercsomagjaikba is egyre több, a web 2.0 fogalomkörébe tartozó ötletet építenek be. Az IBM által fejlesztett Community Tools, amely – mint a neve is mutatja – a közösségalkotáson alapult, tavaly ingyenesen letölthető volt a cég honlapjáról. A 2003 óta fejlesztett alkalmazás első verzióit több amerikai szakújságíró is így jellemezte: „felturbózott azonnali üzenetküldő program”. Ennél azonban többről van szó. A létrehozott – vállalaton belüli, vagy éppen ügyfelek, beszállítók, partnerek által alkotott – közösségekben online szavazások tarthatók, s körkérdések is felvethetők. A kollégák kereshetnek szakértőket adott témában, de része a csomagnak egy olyan eszköz is, amivel egy időben lehet különböző tudásbázisokban keresni. „A jövőben az üzleti szféra számára készített üzenetküldő rendszerünkbe, az IBM Lotus Sametime-ba fognak bekerülni ezek az új funkciók” – tájékoztatta lapunkat Rehus Péter, az IBM Magyarország szoftverüzletágának vezetője.

Modern közösségépítés

• Blogok, videoblogok • Online szavazások • Körkérdések • Szakértők keresése • Keresés több különböző tudásbázisban egy időben • A legtöbb dolgozó által alakítható, szerkeszthető belső portál

Az IBM-nél egyébként a vállalaton belül is nagy kultúrája van egy másik webkettes alkalmazásnak, a blogírásnak. A Lotus divízió vezetőjének sajtónyilatkozata szerint több ezer vállalati dolgozó blogja van a hálón. Nem meglepő, hogy a Lotus most már a blogolást is támogatja.

A Microsoftnál szintén segítik a belső kommunikációt a blogok, amelyekre a cég saját tartalmat is érintő szabályzatot és etikai kódexet is kidolgozott. A vállalat egyfajta „videoblogot” is üzemeltet: a kollégákkal készített munkahelyi amatőr riport-videókat tartalmazó Channel 9 oldal külső érdeklődők számára is elérhető. A dokumentummegosztó portálként működő Sharepoint Server eddig is a csapatmunkát segítette, de 2007-es verziója már az új trendeknek megfelelően vállalati wikin alapuló oldalak létrehozását is támogatja. Azaz a legtöbb dolgozó által könnyen és gyorsan alakítható, szerkeszthető vállalati, belső portállá fejleszthető a „kezdetleges” intranet hálózat.

KICSIKNEK IS. A web 2.0 hulláma az Intelt is arra ösztönözte, hogy szoftvercsomaggal jelenjen meg: a SuiteTwo névre keresztelt, kis- és középvállalatok számára szánt megoldása kisebb, független szoftvercégek blogoló, hírolvasó (RSS), kereső és wikikészítő megoldásait integrálja egységes platformra. A tervek szerint a jövőben a csomag más megoldásokkal is kiegészül, például multimédiás fájlok „műsorszórásával” vagy üzleti hálózatok kialakításával.

„A web 2.0 lesz az új üzleti alkalmazások motorja” – állította nyáron az IBM egyik alelnöke. A Microsoft is erre számít az üzleti életben. Bátorfi Zsolt, a cég technológiai szakértője szerint ma már egy szolgáltatónak nem elég, ha ügyfelei vannak: közösséget kell építenie. Ahogy ma már természetes, hogy az utazási iroda online katalógusában olvashatunk a választható sítúrákról, lassan elvárás lesz az is, hogy az ajánlott szálláshelyekről mások értékelését is böngészhessük. A szakember úgy véli, az Amazon az egyik legjobb (és talán legrégebbi) példája a web 2.0-a sikerének. A webáruház ugyanis nem csak eladja a könyvet, de a vásárlás előtt elolvashatjuk a kialakult közösség, azaz a könyv többi olvasójának véleményét is, illetve az áruház hasonló témában művek tucatjait ajánlja nekünk. Megmutatja azt is, hogy a hasonló érdeklődésűek miket vásároltak szívesen, sőt minden korábbi vásárlásunkra „emlékszik” az oldal. Nem is meglepő, hogy ezt a modellt mára minden nagyobb webáruház lemásolta.

Mi is az a web 2.0?

Bő két éve, 2004-ben született meg a web 2.0 fogalma, a műszaki könyveket kiadó amerikai O’Reilly Media dobta be a később hívószóvá vált kifejezést a köztudatba (Figyelő, 2006/39. szám). Jellemzően együttes munkán és megosztáson alapuló tartalomkészítést szoktak rajta érteni. Tipikus technológiái az internetes napló, a blog; a közös szerkesztésű weboldalak, a wikik; a kapcsolati hálókon alapuló rendszerek, mint például az iWiW, vagy az automatizált tartalomfigyelő technológiák, mint az RSS, amely híroldalakról szív le releváns információkat.