Emanuele Massimo

Azon fáradoztunk, ne a Vista legyen a CES legnagyobb durranása, és bejött! - mondja a szórakoztató elektronikai ipar legfőbb sereg­szemléje után az Apple IMC Hungary, a komputercég magya­r­országi képviseletének ügyvezetője.

– Az idei MacExpón tett iPhone-bejelentésük meglehetősen nagyot szólt. Elárulja, milyen érzés volt Las Vegasban a „kispadra ültetni” a Microsoftot, amely azt hitte, a Consumer Elelctronics Show-n (CES) minden róla szól majd?


Fotó: Lakos Gábor

– Csodálatos! Bejött a kommunikációs stratégia, amit fejben modelleztünk. Ott sem voltunk a Las Vegas-i CES-en, mégis rólunk beszélt mindenki, ráadásul standot sem kellett fizetnünk. Ne vegye nagyképűségnek, de pont így terveztük, amikor azon fáradoztunk, ne a Vista legyen a CES legnagyobb durranása!

– Sikerült. A részvényeik a bejelentés napján 8,3 százalékot emelkedtek, és másnap a Google tízmillió találatot dobott ki az iPhone szóra. Mit tud a kütyü, amitől így belelkesült a világ?

– Talán agresszívnak tűnik, amit mondok, de a termék éppúgy megreformálja majd a piacot, mint 1984-ben a Macintosh, amelyből eddig 90 milliót adtunk el, vagy az iPod, amelyből 2001-es megjelenése óta szintén 90 millió kelt el. Nézze, a telefon három az egyben termék. Tartalmaz egy iPodot, egy hordozható internetezésre alkalmas eszközt és egy egyszerűen használható smartphone-t. Mindeközben a készülékhez, ragaszkodva a cégre jellemző minimalista designhoz, egyetlen navigációs gombot mellékeltünk.

– A minimalista felfogás része az is, hogy a telefon nem hasít szélessávon, csupán ötórányi telefonálást bír, memóriája nem bővíthető, ráadásul olyan drága, mint a harmadik generációs PlayStation?

– A szélessáv majd a második generációs készülékkel érkezik; az öt óra telefonidő nem kevés, pláne smartphone esetén; a készülékben pedig 4 vagy 8 gigányi RAM van. Nem hiszem, hogy kellene ennél több, maximum a megalomániásoknak.

– Az előbb reformot ígért a mobilpiacon. Ugye nem bánja, ha emlékeztetem arra, hogy első mobiltelefonos próbálkozásuk, a Motorolával közösen fejlesztett ROCKR készülék megbukott.

37 éves, nős, két gyereke van
Végzettsége: közgazdász (Solvay Business School, Brussels)
Kedvencek
Könyv › Douglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak
Film › Volt egyszer egy Amerika
Zene › Jovanotti
Hobbi › túrázás

– Én meg hadd emlékeztessem arra, hogy az nem Apple-termék volt, még csak nem is közös fejlesztés, a gyártónak csupán az iTunes szoftver használati jogát adtuk el. Közös bukásról tehát ne beszéljünk.

– Most sem fél ilyesmitől, pláne, hogy a termékkel komolyan ráléptek a Cisco tyúkszemére, amely hasonló néven nemrég saját terméket dobott a piacra és most perbe fogta Önöket?

– Az iPhone nevet ma is több cég használja, nem csak mi. Az ügy végkimenetelét korai lenne boncolgatni, az mindenesetre biztos: egy termék sikere nem a névben, hanem a használati értékében rejlik.

– Mondjuk a pereskedésekben volt idejük megedződni. A Beatles kiadója, az Apple Records már vádolta önöket jogosulatlan névhasználatért.

– Nem is nyertek, majd azzal büntettek minket, hogy tíz évig nem engedték, hogy az együttes tartalmait terjesszük. Most azonban, hogy a világ negyedik zenekereskedelmi láncává nőttük ki magunkat, véget ért a hidegháború.

– Olyannyira, hogy főnöke, Steve Jobs egy Beatles-szám segítségével mutatta be az iPhone-t.

– Jobs előadásaiban nincsenek véletlenek. Ez gesztus volt a kiadó felé, de még inkább üzenet a világnak, hogy a gombafejűek muzsikája már nálunk is kapható.

– A zrikálás műfajában Jobsnak nem kell leckéket vennie. A Microsoft új zenelejátszóját is ostorozta a telefon bemutatóján. Ezek szerint a Zune nem konkurencia?

– A lejátszó a „so what, good luck” (na bumm, hadd próbálkozzanak!) kategóriába tartozik. Jöjjön, pláne, amíg 2 százalékos piaci részesedést produkál a mi 80 százalékosunkkal szemben.

– Ezen a számon nem növelne, ha az Amerikába igazoló sztárfutballistával, Beckhammel hirdetnék az új terméket?

– Beckham nem része az Apple imázsnak, azt azonban elismerem, hogy a pályafutása végén jó döntést hozott.