Újratöltve – a levegőben

Bevett rutin immár a repülők légi tankolása, a NATO-országok katonairepülőgép-állományának legalább a háromnegyede rendelkezik ezzel a képességgel.

Ez számottevően megnöveli a levegőben eltölthető időt, ám a gépek egy másik, a háborúhoz szintén elengedhetetlen művelet miatt mégis kénytelenek leszállni: ez pedig a lőszer-, vagy a bomba-utánpótlás felvétele. Az izraeli Far Technologies nevű cég éppen e probléma kiküszöbölésén dolgozik.


Légi fegyverzet-pótlás. Megnövelt harci hatékonyság.

A Tel-Aviv-i egyetem kutatóinak számításai szerint egységnyi idő alatt a távolságtól függően két-háromszoros mennyiségű bomba lenne így célba juttatható. A megoldás, lévén a sikeres katonai művelethez kevesebb gépre van szükség, a földi irányítóközpontra is kisebb terhet hárít, és a kevesebb jövő-menő gép miatt az úgynevezett barátságos tűz (friendly fire) miatti balesetek száma is csökkenthető.

Az utánpótlást az üzemanyagtöltésre is használt katonai szállítógépek végzik, amelyekre robotszerű töltőberendezést szerelnek. Ennek párja, a befogadó automatika természetesen a harci gépen lenne.

A Far Technologies jelenleg F-16-os vadászgépekkel és C-130-as szállítógépekkel teszteli az új rendszert, amelyet hamarosan a tankolás és a muníciópótlás kombinálásával is kipróbálnak – ez még tovább növelné a légierő hatékonyságát.