Lehúzzák a rolót?

Sorra zárnak be az autó márkakereskedések, akár a jelenlegiek egyharmada is elvérezhet.

Egy szeptemberi Apeh végrehajtás után nem tudta visszafizetni a banki hiteleit Rafay János, a Suzuki Topot – az ország egyik legnagyobb Suzuki márkakereskedését – üzemeltető, Top-Autó és Top-Autó 2 Kft. résztulajdonosa. Felszámolást kért cégei ellen. Vevőnek azonban nem maradt adósa: minden kifizetett autót átadott. „Olyan gyorsan jött, azt sem tudom még, hol hibáztam” – mondja, de azért felsorol néhány tényezőt. A mind nagyobb üzleti forgalomnál a finanszírozásra, a készletfenntartásra és a fejlesztésre egyre több külső forrást kellett igénybe venni. Nem hibáztatja emiatt a Magyar Suzukit, mert a fejlesztést a piaci verseny miatt is vállalnia kellett, s a drágább új Swift kocsik igényesebb vevőinek a megfelelőbb környezettel is meg akart felelni. Szerepet játszott az is, hogy a beszámított használt autók ára időközben esett.

A harminc éve autókereskedéssel foglakozó üzletember „alapító tag” volt a Suzuki hazai hálózatában. A négy fővárosi és egy kecskeméti kereskedést üzemeltető, évi 1500 új autót értékesítő Top-Autó csoport évtizedes működése alatt a legtöbbet adta el a márkából. Nehéz helyzetével nincs egyedül, bár további felszámolási eljárásról egyelőre nem érkezett hír. A konvergenciaprogram áthúzta a terveket, s a Suzuki iránt érdeklődők jelentős részének az autóvásárlási kedve elillant. Ráadásul az új Sx4-ből sem volt elég.

Suzuki-szalon. Tulajdonos cége felszámolás alatt. Fotó: Szigeti Tamás

ÖLDÖKLŐ VERSENY. Az idei első kilenc hónapban 18,9 százalékkal csökkent a Suzuki itthoni eladása, pedig a dealerek a Suzuki European Renaissance programjában beharangozott „típusáradat” ismeretében növekvő darabszámra méretezték fejlesztéseiket. Az öldöklő versenyben a kereskedők irreális kedvezményeket kínálnak. Például a beszámított használtautóért „akár 700 ezer forinttal többet” fizető Suzuki Ász – amely a márka éves eladási listájának élén szerepelt tavaly – már készpénz befizetése nélkül is ad új kocsit.

„A Suzuki változtatott az értékesítési stratégián” – magyarázza Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Gyári kereskedéseket nyit, s ezek 30 százalékkal is részesedhetnek majd az eladásból. A gyári dealerségek így elveszik az életteret a magánkereskedésektől.

De nemcsak a Suzuki-kereskedők vannak bajban. A francia márkák közül a Peugeot-Citroën páros nem egy márkakereskedése eshet áldozatul a piaci dekonjunktúrának. A Peugeot Sárkány már bezárta a budapesti Szállás utcai szalonját, az oroszlános márka debreceni és nyíregyházi kereskedése pedig gazdát cserélt.

„A Honda, az Opel- és a Chevrolet-dealerek közül nem egy vevőt keres a cégére – mondja az elnök. Főleg jövőre lesz gond, amikor a megszorítások már súlyosan éreztetik a hatásukat, és az összes eladás a tavalyelőtti 200 ezerről a várakozások szerint 170-175 ezerre apad. Gablini Gábor arra számít, hogy a 680 hazai márkakereskedés 20-30 százaléka szűnik meg a következő egy-két évben, vagy kerül új tulajdonoshoz. Az importőrök 3-4 százalékra csökkentették a kiskereskedők árrését, megszigorították a feltételeket, egyebek mellett a szalonokban az autók elhelyezését, meghatározták a szervizállások számát, a raktárkészlet nagyságát, a vállalkozás saját tőkéjét, minimális forgalmát.

Mindez az egyre kisebb piacon védhetetlen. Pedig egy-egy márkakereskedésnek évente 3-4, a nagyobbaknak 5-10 milliárd forint az éves forgalma. „Professzionálisan kell gazdálkodni és egyre több márkát kell értékesíteni” – véli Gablini. Kisipari módszerekkel ekkora vállalatokat már nem lehet nyereségesen irányítani.

Méhn Imre, a legnagyobb hazai importőr, a Porsche Hungaria Skoda márkaigazgatója szerint „apróságokon” múlhat a bukás, amelyet sokan észre sem vesznek időben. Elég, ha csak a piaci árnál többért számítják be a használtautót, amelyet azután csak ráfizetéssel tudnak értékesíteni. Ha emellett a fejlesztéshez felvett kölcsön is megdrágul, vagy a darabszám növelése érdekében a kereskedő kedvezményekkel „odaadja” a jutaléka felét-egészét a vevőnek, a csökkenő piacon vége a cégnek. Hiába értékesít sok ezer autót.