Idénymunkások

A hálózsákokat már hazavihették irodáikból az online alkuszok, de február végéig bőven akad munkájuk az új kötelező szerződésekkel.

Túlzónak bizonyultak a félmillió kötelezőváltásról szóló becslések: a gépjármű-felelősségbiztosítási kampányban nagyjából a múlt évihez hasonló számban, mintegy 350 ezren választottak másik biztosítót. Az online alkuszok így sem panaszkodhatnak, hiszen a módosítások csaknem 40 százalékánál – 137,7 ezer ügyletnél (amelynek döntő többsége négy céghez kötődik) – őket bízták meg a váltás lebonyolításával. Igaz, sokan továbbra is csak a tarifák összehasonlítására használták e cégek internetes oldalait, majd maguk intézték a szerződés felmondását, illetve az új kontraktus megkötését.


Mivel a váltás lehetősége – sokak szerint helytelenül – egyetlen hónapra, novemberre korlátozódik, könnyű azt gondolni, hogy a netes brókerek ekkor ugyan biztos reggeltől estig dolgoznak, de az év többi részében mindezt van idejük kipihenni. A Figyelő körkérdéséből ugyanakkor az derül ki, a kép ennél árnyaltabb, munkájuk van bőven a kampány kezdetét megelőző és az azt követő hónapokban is. „November eleje óta senkit sem engedtünk el szabadságra, s a szokásos év végi csapatépítő összejövetel is januárra tolódik” – mutat rá Buczolich Antónia, a CLB Független Biztosítási Alkusz cég tulajdonos-vezetője arra, hogy a kampány teljes készültséget igényel. A hagyományos, offline módon 1993 óta értékesítő vállalat ugyan nem tekinti fő profiljának a netes üzletkötést, de semmiképpen sem szeretne kimaradni a piac e gyorsan növekvő és egyre fontosabb szegmenséből. Az idén ugyan a tervezett 20 ezer darabnál kevesebbet, 12 ezer szerződést kötöttek, ennek azonban piaci okai is vannak. „Az egész piac nem mozgott úgy, mint vártuk – ismeri el a CLB vezetője -, aminek van jó oldala is. Kezd a helyére kerülni a kötelező biztosítás, az emberek egyre közelebb kerülnek a számukra legkedvezőbb megoldáshoz.” A CLB-nél év közben kisebb a munkatempó. Miközben – online csatornán keresztül – mindössze ezres nagyságrendű szerződést kötnek casco-, utas-, illetve lakásbiztosításból, a cég 2007-es terveiben mégis egy új termék, az életbiztosítás netes értékesítésének bevezetése szerepel. Addig azonban egy szusszanásnyi idő még marad: az immár családi vállalkozásként működő CLB vezetője a két ünnep között egy Villach melletti síparadicsomban piheni ki az elmúlt év fáradalmait.

ZOMBIKTÓL SÚJTVA. Ugyancsak egy osztrák sípályát – a Bad Kleinkirchheimit – látogatja meg a karácsonyi ünnepek múltával Haraszti Zsolt, a tavaly is és az idén is piacvezető Netrisk.hu ügyvezetője. Van is mit kipihennie, ebben az évben ugyanis igencsak rájuk járt a rúd. A kampány első napján, november 2-án támadás érte a szerverüket, „zombi-gépekkel” több millió megkeresést küldtek a céghez, ami így, az abnormális terhelés miatt elérhetetlenné vált a valódi érdeklődők számára. Ausztriából, Németországból, de főleg magyarországi számítógépekről jöttek a támadások, mivel azonban a gépek tulajdonosai többnyire nincsenek is tudatában annak, hogy mit művel a vírussal fertőzött gépük, a támadó lényegében beazonosíthatatlan. Gyanítható azonban, hogy nem „a kínai zokniárusok” álltak a háttérben. A kampány legfontosabb napjára időzített támadás következtében becsléseik szerint 1,0-1,5 ezer szerződéssel kevesebbet tudtak kötni, de a cég (csökkenő piaci részesedése mellett) a közel 57 ezres darabszámmal így is megőrizte első helyét a piacon.

A rákészülés a novemberi kampányra a Netrisknél is mindig szeptemberben kezdődik, s bár novemberben éri el a csúcspontját, a munkának még koránt sincs vége. Utána indul – Haraszti szóhasználatával – a szénlapátolás, az aprómunka. Be kell szerezni a közel 57 ezer átszerződő kedvezményeit igazoló dokumentumot, ki kell nyomtatniuk és postára adniuk a kötvényeket. Január elseje után pedig az alkusz dolga a bonus-malus fokozatot igazoló kártörténeti igazolások beszerzése is. „Tavaly volt olyan biztosító, amely csak a tizedik levelünkre volt hajlandó elküldeni az igazolást” – emlékszik vissza Haraszti Zsolt. Mindenestre a kötelezős kampány legkorábban február vége fele ér majd náluk is véget.

KERESZTÉRTÉKESÍTÉS. A kampányt követő munka az online alkuszpiac másik legjelentősebb szereplőjénél, a Biztosítás.hu-nál is február végén zárul le. A korábban a Wallis, 2004 vége óta pedig már az osztrák GreCo-csoport tulajdonában álló cég mintegy 100 ezer szerződést kezel, ezen belül nagyjából 70 ezer a kötelezők száma. A maradék 30 százalék a casco-, a lakás- és az utasbiztosítások között oszlik meg, amelyek ezek között az utóbbiak vannak túlsúlyban. A cég közel 52 ezres kötésével stabilan tartja a második helyét az online kötelező piacon – az idei kampányban 40 százalékot tudott növekedni -, a több mint 20 ezres éves utasbiztosítási kötésével pedig piacvezető. Rácz István ügyvezető legmeglepőbb tapasztalata, hogy az online alkuszpiacon „magától működik a keresztértékesítés”. Egy tervezett marketingkampány keretében ugyanis elkezdték leválogatni azokat az ügyfeleket, akik utasbiztosítást kötöttek, és kiderült, hogy ők más területeken – elsősorban a gépjármű-biztosításoknál – is a Biztosítás.hu ügyfelei. Magyarán, aki egyszer ráérez az online kötés ízére, később azt más terméknél is alkalmazza.

Rácz István csak január végére tervezte be a közös családi szabadságot. „November első hete után azonban lazább a kampány, akkor már nem alszunk benn az irodában” – teszi hozzá. A Biztosítás.hu-nak egyébként év közben is bőven akadt dolga: a cégnél alkalmazott know-how-val, szoftverrel és designnal vezették be az online értékesítést a napokban a GreCo-cégcsoport osztrák érdekeltségénél is – ugyanúgy, mint tették ezt 2005-ben a cseh leánycégnél.

FLUKTUÁCIÓ. A nulláról jött fel a harmadik helyre a Praeventio , a cég – tulaj­do­no­sa négy magyarországi magánszemély – perben áll az egyik korábbi tulajdonossal, az alkuszszövetséget évekig vezető Erdei Istvánnal (Figyelő, 2005/43. szám). A társaság két munkatársa bő félévvel korábban még a Net­risk.hu szakemberei voltak. Lan­tos Ló­ránt, a Praeventio on­line üzletág igazgatója azonban úgy véli, mindössze természetes fluktuáció történt, s ezt Haraszti Zsolt netriskes ügyvezető sem cáfolta a Figyelőnek. Mindesetre a cég gyorsan, fél év alatt, október elejére építette fel nulláról a rendszerét, s az erre az évre tervezett 8,5 ezer szerződés helyett 12,5 ezer kontraktust tudott kötni. Mint Lantos Lóránt meséli, a kampány idején napi 18-20 órát dolgoztak, „mára azonban már mindenki hazavitte a hálózsákot”. Az összesen már 100 ezer szerződést kezelő Praeventio továbbra is egyaránt fókuszál az online és a hagyományos piacra.