A szükséges plusz

Végre CD-n is megjelent a Piramis „kitagadott gyermeke”, az 1982-es Plusz album, 14 év késéssel követve azt a díszdobozos CD-gyűjteményt, amelyben az „összes” lemezüket digitalizálták.

A Révész Sándor nélkül, 1982 elején rögzített korongot így csak most vették fel a „hivatalos” albumok közé. Persze, ehhez nyilván kellett az is, hogy december végén az újra összeálló Piramis fellépjen a Papp László Budapest Sportarénában.


A Plusz poptörténeti jelentőségű munka; ez az album volt az első magyar nyelven megjelent újhullámos nagylemezünk. Történt ugyanis, hogy Révész kiválása után a Piramis a nemzetközi trendekre reagálva merészen az újhullám irányába fordult. Összetrombitáltak egy figyelemre méltó szellemi műhelyt, amelyhez olyan kiválóságok csatlakoztak, mint például Bachmann Gábor képzőművész, aki máig az egyik legizgalmasabb magyar lemezborítót alkotta meg Halász György üvegmunkájának felhasználásával.

A Plusz a magyar new wave állatorvosi lova. Irodalmi, filmes, orvosi, pszichológiai, anyagismereti fogalmakkal teli világ megalkotásával Horváth Attila mindent elkövetett, hogy újrafazonírozza a Piramist. Ha el tudnánk vonatkoztatni a zenekar „őszinte kőkemény rock” múltjától, és csak a zenére, a Bauhaus fogalmi erőterében alkotó koncertre összpontosítanánk, a lemez könnyen levehetne a lábunkról. Az újhullám történetének egyik legbizarrabb, mégis az utolsó hangig átgondolt megnyilvánulásáról van szó.

Az 1982 húsvétján megjelent album tele van meghökkentően izgalmas, mai füllel hallgatva is figyelemre méltó new wave remekléssel, olyanokkal, mint a Küszöbön ülve, a Woland II. bálja, vagy éppen a P.V.E.C.B. angyal. Tegyük félre az előítéleteinket, és ismerkedjünk meg a sikeres teszteredmények után ezzel a laboratóriumi körülmények között előállított new wave projekttel!

Piramis: Plusz – újrakiadás › Hungaroton › 43 perc, 9 szám › Poptőzsdei árfolyam: ****