Arany élet

India gazdasága naponta termel ki új dúsgazdagokat, akik egyre bátrabban költik a pénzüket luxusra.

Lonavalában, ebben a Mumbaitól mintegy száz kilométerre fekvő, az indiai újgazdagok egyik kedvelt hétvégi pihenőhelyéül szolgáló városban, megszokott látvány a pazar házak sokasága. Rakesh Junjunvala villája azonban még ebben a környezetben is kilóg a sorból. Az 1400 négyzetméteres „bungalóban” van úszómedence, jacuzzi, karaokestúdió, tornaterem, meg persze több szalon és terasz, ahol a házigazda a barátait és üzletfeleit szokta szórakoztatni. Ráadásul a Rare Enterprises befektetési társaság 47 éves alapítója nemrég Mumbai egyik legelegánsabb negyedében is vásárolt egy kétszintes, hat hálószobás apartmant 5,4 millió dollárért. „Sokkal több a pénzem, mint amennyire szükségem van. De megengedhetem magamnak, hogy olyasmit csináljak, amit élvezek, és hogy élvezzem, amit csinálok” – mondja két szippantás között a láncdohányos Junjunvala, akinek nettó vagyonát közel egymilliárd dollárra becsülik.


Ékszerüzlet Új-Delhiben. Keleti csillogás.Fotó: Kamal Kishore, Reuters

ELKÉPESZTŐ VAGYONOK. Miközben az évi 8 százalékos gazdasági növekedést produkáló Indiában még mindig százmilliók élnek nyomorban, egyre gyarapszik a tehetősek és a kifejezetten vagyonosak tábora. Az American Express hitelkártyacég becslése szerint az egy évvel ezelőtti 71 ezer után ma már 83 ezer indiainak van egymillió dollárt meghaladó likvid vagyona, s a számuk évi 13 százalékkal nő. Szintén az AmEx azt jósolja, hogy a mai 700 ezer után 2009-re már 1,1 millió magánszemélynek lesz több pénze az Indiában jelentős összegnek számító százezer dollárnál. „Elképesztő vagyonok vannak ebben az országban” – mondja a korábban a Gartner technológiai piackutató cégnél dolgozó Szudzsaj Csauhan, aki április óta saját jachtkereskedését vezeti Mumbaiban, s azóta hét hajóra kapott megrendelést tízmillió dollár összértékben.

E vagyonok nagy része ráadásul nem örökség, hanem új pénz. A fellendülő ágazatok – így a szoftverfejlesztési szolgáltatások, a távközlés, a pénzügyi szektor és az ingatlanszakma – naponta termelnek ki új milliomosokat. A mumbai tőzsde egy év alatt több mint a kétszeresére hízott, így sok befektető óriási nyereséget ért el. „A vagyonteremtés szempontjából ma India a leggyorsabban növekvő piac” – állapítja meg Nicholas Windsor, a HSBC India személyi pénzügyi szolgáltatási üzletágának vezetője, akinek irányításával tavaly privát banki részleget is létrehoztak a félmillió dollárnál többet befektető ügyfelek részére.

A frissen megtollasodottak elsősorban házakkal és luxusapartmanokkal mutatják meg a világnak anyagi helyzetüket. Korábban a 300 négyzetméternél nagyobb alapterületű – azaz indiai mércével hodálynyi – otthonok iránti kereslet Mumbaira és Új-Delhire korlátozódott, ám a Cushman & Wakefield ingatlanpiaci tanácsadó cég szerint újabban a kisebb városokban is egyre többen akarnak maguknak nagy házat. Az Ambience Builders & Developers ingatlanfejlesztő vállalat szeptemberben 120 millió dollárt fizetett egy 25 hektáros területért Hajderabadban, ahol csúcskategóriás apartmanházakat kíván építeni. Knight Frank mumbai ingatlanügynök szerint ma már minden indiai nagyvárosban van négy-ötszáz olyan ház, amely kétmillió dollárnál is drágább. „Jó érzés, hogy kényelmessé tudom tenni a családom életét” – mondja a színész és talkshow-házigazda Rohit Roy, aki tavaly költözött egy négy hálószobás, tengerre néző apartmanba Mumbai puccos külvárosában, Dzsuhuban.


Indában évi 13 százalékkal nõ a dollármilliomosok köre.

Az újgazdagok persze autókra is szívesen költenek. Bár a vámok gyakorlatilag megduplázzák az importált kocsik árát, a szuperluxust képviselő modellek értékesítése így is rohamosan nő. A Ferrarikat és hasonló márkákat értékesítő National Garage autókereskedés-lánc azt tapasztalja, hogy a 200 ezer dollárnál drágább autók esetében a kereslet meghaladja a kínálatot. A vállalat azt is megtehette, hogy a Ferrari-imázs erősítése végett elutasított 700 vevőt. „Nem feleltek meg a termékprofilunknak” – indokol Farhad Vidzsaj marketingigazgató. A Navnit Motorsnál tavaly kétszáz BMW talált gazdára egyenként 150 ezer dollárért, az akár a 600 ezer dollárnál is többe kerülő Rolls-Royce-okból pedig tízet vittek el, ami nagyjából a négyszerese az öt évvel ezelőtti forgalomnak. „Hirtelen megnőtt az érdeklődés a legfelső kategóriás luxusautók iránt” – hangoztatja Sharad Kacsalia, a Navnit marketingigazgatója. Az erősödő kereslet kielégítésére a BMW jövőre összeszerelő üzemet nyit Csennai váro-
sában, s abban bízik, hogy az éves értékesítés felfuthat 1800 darabra. E cél elérése nem ígérkezik nehéznek: a rivális Mercedes-Benz, amelynek már van gyára Pune városban, tavaly 2 ezernél több autót adott el.

MÁR NEM TITKOLJÁK. Noha Indiában nem szokás hivalkodni a gazdagsággal, mostanában azért egyre többen kívül is hordják a pénzüket. Az elmúlt pár évben a Louis Vuitton, a Hugo Boss, a Valentino, a Gucci és a Fendi egyaránt nyitott üzleteket Indiában. A helyi Kimaya Fashions divatház, amely sokáig csak indiai tervezésű ruhákat kínált a társadalmi elitnek és a bollywoodi filmipar csillagainak – méregdrágán -, egy ideje már olyan tervezők modelljeit is árulja, mint Roberto Cavalli és Giorgio Armani. „Az indiai történet még éppen csak elkezdődött, de már tudjuk, hogy igaz” – lelkendezik Pradip Hirani, a Kimaya ügyvezető igazgatója.

Növekedési potenciál bőven van. A Technopak Advisors tanácsadó cég szerint a luxusruhák és kiegészítők piacának értéke az idén 434 millió dollár lesz, de 2010-re eléri a 800 milliót. Tavaly az indiaiak 141 millió dollárt költöttek márkás karórákra, és az összeg évi 40 százalékkal nő. „Nem vagyok luxusmániás, de szeretem az autókat és az órákat” – mondja Aron Manszukhani, a Hutch mobilszolgáltató 37 éves humánerőforrás-igazgatója, akinek gyűjteményében található egy-egy Tag Heuer, Mont Blanc és Cartier karóra, valamint egy Porsche és egy BMW. Emelkednek a boreladások is, köszönhetően többek közt a Wine Society of India bortársaságnak. Szeptemberi alakulásakor a szervezet kóstolót tartott az elegáns mumbai Taj Palace Hotelben, ahol az előkelőségek és a bollywoodi sztárok olyan borokat próbálhattak ki, mint a palackonként 160 dollárba kerülő Château Latour à Pomerol.

Továbbra sem mindenki szereti azonban fitogtatni gazdagságát. Umes Csadha a mumbai székhelyű Luminus Energy kőolaj- és földgázforgalmazó céget irányítja, amely az Egyesült Államokban és még három másik országban is fenntart irodákat. Van ugyan három autója, de szívesen jár az indiai filmekből jól ismert háromkerekű motoros taxin is. Bár szeret az Egyesült Államokban üdülni – jövőre alaszkai kiruccanást tervez -, azt állítja, nem sokat változott gyerekkora óta, amely Mumbai egyik kényelmes, de legkevésbé sem extravagáns városrészében telt el. „Megőriztem középosztálybeli értékeimet” – jelenti ki.

Mások még visszafogottabbak. Burdzsor Banadzsi szemsebész három éve vásárolt egy C-osztályos Mercedest, hogy azzal járjon be munkahelyére. Szerette az autót, pár hónapja mégis megvált tőle, mert elege lett abból, hogy mindenki megbámulja. Azóta egy Skoda Octaviája van, és nem is titkolja elégedettségét: „Ez nagyon bejött, mert teljesen feltűnésmentes”.