Ágynak estek

A szaktárcánál már létezhet egy titkos lista a megszüntetendő kórházakról. Tizenkétezer ágy sorsa is a tét.

Pánik uralkodik az egészségügyben, amióta a szaktárca nyilvánosságra hozta, hogy az országban működő 160 kórház közül melyik az a 31 súlyponti intézmény, amelyek biztosan megmaradnak. Győrffy Miklós egy televíziós interjúban tréfálkozni próbált Molnár Lajos miniszterrel, azt kérdezvén tőle, mivé alakítják át a kórházi ágyakat: „Székekké, asztalokká?” A miniszter azonban nem volt jó kedvében, csak sorolta, miért van szükség a szerkezetváltásra. Elmesélte továbbá, hogy talált a minisztériumi irattárban egy 2000-ben született programot az egészségügyi rendszer továbbfejlesztéséről, amely nagyjából ugyanarról szól, mint amelyet most a Gyurcsány-kabinet akar végigvinni. Azzal a „kis” különbséggel, hogy bizonyos kórházakat eleve fizetőssé akartak tenni.

Kórházi vizsgálat

DIAGNÓZIS
● A szaktárca szerint rossz a kórházi ágyak kihasználtsága, 20-25 százalékuk üresen áll
● A betegek 20 százaléka ellátható lenne járóbeteg-ellátásban is
● A minisztérium szerint az esetek 25-30 százalékában szociális okból tartják a kórházban a betegeket
● Torz és igazságtalan a jelenlegi struktúra (míg például Hajdú-Bihar megyében 3 kórház van, addig Veszprém megyében 10, Budapesten 43)

TERÁPIA
● A kórházi ágyak egy részét meg kell szüntetni, s az így keletkező megtakarítást (egy aktív ágy éves fenntartása 5,5 millió forint) a kiemelt kórházak fejlesztésére kell fordítani
● A rendszer fejlesztésére azért is szükség van, mert erre 2007 és 2013 között 400 milliárd forint uniós pénz szolgál, amit nem szabad a korszerűtlen struktúrában elkölteni

RIZIKÓFAKTOROK
• Társadalmi ellenszélben kell megvalósítani a reformot, amelyet sem a lakosság, sem a szakma nem támogat
• Reális veszély, hogy lobbiérdekek mentén dől el a kórházak sorsa
• Éles különbség mutatkozik a súlypontinak szánt fekvőbeteg-intézmények színvonala között; 8-10 év kell ahhoz, hogy a területi eltérések kiegyenlítődjenek
• Súlyos szakorvos- és ápolószemélyzet-hiány prognosztizálható
• Úgy kell dönteni, hogy ismeretlenek a finanszírozási kondíciók
• Kevés az idő a végrehajtásra (áprilistól az Országos Egészségbiztosítási Pénztár már az új struktúrára szerződne, amellyel 30 milliárdot kíván megtakarítani)

Ezért is furcsállja a tárca vezetője, amikor Mikola István – az Orbán-kormány minisztere – azzal riogat, hogy ellátási gondok és zavarok lépnek majd fel. „Gyakorlatilag meghalnak a betegek, ha végigviszik azt a rettenetet, amit megkezdtek” – jelentette ki Mikola, aki szerint az egészségügyi kormányzat a realitásoktól távol, a népegészségügyi adatokkal és a földrajzi adottságokkal mit sem törődve, mesterségesen jelölt ki egy-egy súlyponti intézményt. Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke is úgy érzékeli, hogy íróasztal mellett született a reform: a tárca 50 kilométeres köröket rajzolt egy térképre, márpedig a betegek jellemzően nem helikopteren közelítik meg a kórházakat.

KÓRHÁZCENTRIKUSSÁG. A hangzatos kritikákkal szemben kevésbé hallatszanak a minisztérium érvei. Ezek egyikeként Molnár aláhúzta, hogy „nem csukunk be 12 ezer ágyat, csak ennyit alakítunk át”, s a cél csupán a hatékonyabb működtetés. A fekvőbeteg-ellátás reformjának egyik fő elemeként megjelölt ágyszám-csökkentésről a lapunk által megkérdezett szakértők úgy vélekedtek: bár nem tartják reform értékű lépésnek, ez valóban elengedhetetlen feltétele bárminemű változtatásnak az egészségügyben. „Még mindig túl sok beteget gyógyítunk kórházban, ahelyett, hogy alacsonyabb szinten látnánk el őket” – emelte ki egy egészségügyi közgazdász. Van tehát hatékonysági tartalék a rendszerben, de önmagában az aktív ágyak átcsoportosítása nem old meg semmit. A reformtól költségvetési megtakarítást sem lehet remélni, a Nyugat-Európában végrehajtott ilyen jellegű intézkedéseknek sem ez volt a célja. „Ha keletkezett megtakarítás, azt minden esetben visszaforgatták a rendszerbe. Nálunk erre már csak azért is szükség van, mert alapvetően forráshiányos az ágazat” – mutat rá Sinkó Eszter, a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központjának programvezetője.

A bizonytalanságot növeli, hogy a forráskivonás kérdésében ellentétesen kommunikál az egészségügyi tárca, illetve Draskovics Tibor, az Államreform Bizottság elnöke. Utóbbi egy rádiónyilatkozatában kijelentette: véleménye szerint 30-35 alacsony hatékonyságú kórházat minden további nélkül be lehet zárni, a megmaradók egyharmadát pedig indokolt privatizálni. Ezzel szemben Molnár nem győzi cáfolni a bezárásokról szóló híreket, s azt hangsúlyozza, hogy a források nem csökkennek. A szaktárcának a Figyelőhöz eljuttatott írásbeli válasza is azt erősíti meg, hogy 2007-ben nem jut kevesebb pénz a szektornak. Míg az idén a költségvetési előirányzata 660,9 milliárd forint, addig 2007-ben a gyógyító-megelőző ellátások finanszírozására 717,5 milliárd szolgál, s ebből a struktúraátalakításra 27,5 milliárdot különítettek el.

A hiányos és ellentmondó tájékoztatás az egész ágazatban rossz visszhangot kelt, még a kiemelt egészségügyi intézmények szakorvosai is egzisztenciális veszélyben érzik magukat. „Nagyon megvisel a kórházi helyzet, s ha eddig rossz volt a hangulat, hát most nagyon-nagyon rossz” – tudósította barátját e-mailben egy szombathelyi nőgyógyász, aki azt fontolgatja, hogy külföldre távozik. Egy, a Figyelőnek nyilatkozó győri sebészorvos arról számolt be, hogy a város 1300 ágyas kórházában 300 ágyat biztosan megszüntetnek, osztályokat vonnak össze, s persze mindez személyi konzekvenciákkal jár, ám erről senki nem beszél még nyíltan. „De így, letiltott műtétekkel, ágyszám-csökkentéssel már nyilván nem lesz nagy orvoshiány” – jegyezte meg ironikusan.

A minisztérium azzal kalkulál, hogy az új struktúrában az orvosok és az ápolószemélyzet 30 százaléka kényszerül más városba települni. Az országon belüli migrációt letelepedési támogatással és egyéb ösztönzőkkel kívánják segíteni, ám könnyen megeshet, hogy erre nem lesz szükség. Ha ugyanis a szektor szereplőinek új életet kell kezdeniük, akkor azt esetleg inkább a nyolc-tízszeres fizetéssel kecsegtető nyugat-európai államokban teszik, s nem a szakemberhiánnyal küzdő borsodi, nyírségi, délkelet-alföldi térségben. „A már most is meglévő 25, helyenként 40-50 százalékos szakorvosi és ápolószemélyzet-hiány tovább növekedhet” – figyelmeztet Golub Iván, a Magyar Kórházszövetség elnöke. Ugyanezt prognosztizálja Sinkó Eszter is. Meglátása szerint súlyos ellátási nehézségek jelentkeznek a humánerőforrás-gondok, valamint a szűkülő kórházi kapacitások következtében megnövekedett sorban állás miatt. Hiába készítette el tehát a szaktárca a várólisták átláthatóságáról szóló törvényjavaslatot, s fogadja el azt még az idén a parlament, az egészségügyi közgazdász úgy látja, növekedni fog a paraszolvencia. „Éppen az óriási sorban állások megkerülése végett” – hangzik a magyarázat. Másfelől viszont a kórházi kapacitások leépítése lehetővé teszi a kórházigazgatók számára az adott intézményen belüli változtatást. Azt, hogy korszerűbb működésre álljanak át, amire eddig az osztályvezető főorvosok ellenállása miatt nem nyílt lehetőségük.

MÁSODIK MENET. A reform mindenesetre elindul. Második menetben a regionális egészségügyi tanácsoknak (RET) úgy kell dönteniük a kirostálandó kórházakról, hogy nem ismeretesek a 2007-es finanszírozási kondíciók. „Késhegyig menő viták várhatók” – vetíti előre Golub Iván. A kórházszövetség azt tartaná etikusnak, ha a minisztérium „Á”-t mondott, azaz megnevezte a nyertes 31 súlyponti intézményt, akkor mondjon „B”-t is, s nevesítse a veszteseket, amelyek nem pályázhatnak aktív ágyra. Könnyen lehet, hogy ez a kérése teljesül a szövetségnek, mert a feladatváltásra kényszerülő – ápolási, rehabilitációs és krónikus betegek ellátására szakosodó – kórházakról információink szerint már elkészült a lista, csak egyelőre titkos. Ott és akkor kerül nyilvánosságra, ahol és amikor bebizonyosodik, hogy a RET-ekben patthelyzet alakult ki, képtelenek a konszenzusos döntésre.

Így ha még cáfolja is a bezárásokat a kabinet, sokan vélik tudni, hogy legalább két tucat intézményre ez a sors vár. A Figyelő úgy értesült, hogy több nagy értékű ingatlanért (például a Szabolcs utcai kórházért vagy a Budai Gyermekkórházért) már sorban állnak a befektetők. A fekvőbeteg-intézmények sorsa nagyban függ attól, melyikért milyen erővel és ki lobbizik az Országgyűlésben. Még az is lehet, hogy a „kőbe vésett” 31-es lista is módosul.



Őrzött várak


Gondolkodási időt sem hagytak a mentősök a rétsági építkezésen lezuhant, súlyosan sérült férfinak, hogy a balassagyarmati, vagy az ugyanakkora távolságra lévő váci kórházba szállítsák-e. A traumatológiát ugyanis mindkét helyen váci orvosok látják el, így a mentősök a Duna-parti város felé vették az irányt. Az egyébként gyarmati illetőségű férfi azt mondja, meglepő volt számára, hogy a váci kórházban éjszaka is folyamatosan dolgoztak a műtőkben. Balassagyarmat több mint 3 milliárdért épített új épületszárnyában ehhez képest félnapokra is kiürülnek a műtők. Egyes orvosok szerint, ha nem ez a jelenlegi önkormányzati, illetve tulajdonosi struktúra volna, számos kórház nem, vagy nem a mai formában működne. A polgármesterek, az érintett országgyűlési képviselők ugyanis minden követ megmozgatnak, ha csak a lehetősége is felmerül egy-egy intézet bezárásának, vagy átalakításának. Nemigen van egyébként ésszerű magyarázata annak, hogy a Vác, Balassagyarmat, Gyöngyös, Hatvan, Gödöllő által határolt alig 70 kilométer sugarú körben 8 általános kórház működik.


A váci kórházban. Egyenetlen terhelés.

Az ország számos más régiójában is hasonló a helyzet. Ráadásul torz az ágyszerkezet Magyarországon, több krónikus és kevesebb aktív ágyra volna szükség. A jelenlegi finanszírozási rendszer viszont nem ösztönöz a krónikus ellátás felé történő elmozdulásra, meg úgy sem, hogy most ennek napidíját 4150-ről 5000 forintra emelik. Egyes szakértők szerint ez magyarázza, hogy az olyan intézmények is, mint például a balassagyarmati, ahol a többi szakmához képest túlsúlyban van a pszichiátria, ragaszkodnak a sokszakmás, általános kórházi státushoz. „Az aktív ágyak számát ott érdemes bővíteni, ahol működőképes a sürgősségi ellátás, a betegek zöme ugyanis ezen a csatornán keresztül kerül be a kórházba” – mondja Erős András, a váci Jávorszky Ödön Kórház főigazgatója. Egy ilyen rendszerben szakértők szerint az Ipoly-parti városban inkább egy krónikus ellátásra szakosodott kórháznak lenne létjogosultsága.

Abban mindkét intézmény vezetői egyetértenek, hogy egy városi kórház helyzetét nagymértékben befolyásolja a tulajdonos önkormányzat pénzügyi helyzete. „Ha egy önkormányzat jobban áll anyagilag, akkor a hiányszakmákban is lehet foglalkoztatni embereket” – mondja Szabó Géza. Nem véletlen, hogy éppen a szakember-ellátottságot említi példaként, hiszen az Ipoly partján vissza-visszatérő probléma az orvoshiány. Erős Andrásnak nincsenek ilyen jellegű napi gondjai, amit jórészt a főváros közelsége magyaráz. Régi problémája ugyanakkor a magyar egészségügynek, hogy a szakorvosok nem szívesen hagyják el Budapestet vagy a megyei jogú városokat, ahol a fizetőképesebb betegektől származó paraszolvencia révén akkor is nagyobb jövedelemre számíthatnak, ha csak beugróként pendliznek egyik kórházból a másikba. Vác viszont még nincs olyan távolságban, hogy vidéknek számítana, az igazgatóval együtt sok orvos ingázik is.

A váci kórház igazgatója szerint, ha a menedzsment pontosan fel tudja mérni a körülményeket, akkor azokat a saját javára is fordíthatja. Az uniós csatlakozást követően szolgáltatói és szolgáltatási szerződést kötöttek az ipolysági (Sahy) kórházzal. Bár Balassagyarmat közvetlen határváros, számára ez nem kínál ilyen együttműködési lehetőséget, a szomszédságban ugyanis nincs alkalmas partnerintézmény. A Vác-Ipolyság partnerség esetében némi bonyodalmat okozott ugyan, hogy Szlovákiában öt biztosítóval kellett felvenni a kapcsolatot, mindenesetre a dolog működik. Ez idő szerint például közösen pályáznak uniós forrásokra egy olyan informatikai fejlesztéshez, amely lehetővé tenné a két intézet szélessávú adatkapcsolatát. „Ennek következtében például egy kérdéses szövettani eredményt valós időben tudnak a kollégák egymással megvitatni. Egy Ipolyságról ide átkerülő beteg endoszkópos vizsgálatát – magyarázza Erős András – az ottani kollégák on-line tudják majd elvégezni.”
HLAVAY RICHÁRD