Bevásárlós kocsik

A vevőknek jó, de a kereskedőknek kockázatos lehet az autóplazák választása. Az új értékesítési forma nálunk is terjed.

Még a hosztesz lányok szépségét is elhomályosító csemegével, az eddig egyetlen példányban készült 450 lóerős, Ferrari motoros Alfa 8 C Competizioné-vel kápráztatta el a Csiki-Bege Autóplaza a kíváncsiakat. A november 22-i bemutató azért is mérföldkő a másfél éve nyitott autós szentély történetében, mert az előző nap adták át a hatszintes, 18,5 ezer négyzetméteres objektum utolsó egységét, a 8 pályás bowling központot. A számos autó és motorkerékpár márkát kínáló, kávézóval, borbárral, étteremmel is ellátott autóplaza egészség-központjának ezzel lett teljes a palettája – a fitnesz, a wellness és a fogászati rendelő mellett.

„Nem klasszikus autóplaza, inkább autós-egészségtudatos férfi-központ” – fogalmazza meg a 3,5 milliárd forintos beruházás ötletét a tulajdonos, Csiki-Bege Lajos. Nem autószalont, hanem valami különlegeset, minőségit szeretnének kínálni, ahová szórakozni, pihenni is visszajárnak a technika szerelmesei. Abban sem szokványos a békásmegyeri lakóteleppel farkasszemet néző, csillogó objektum, hogy ide nem települhetnek be bérleti díj fejében a különböző autó- és motormárkák kereskedői, pedig ez az általános gyakorlat. Itt azonban minden márkát közvetlenül a Csiki-Bege Kft. értékesít.


Fotó: Dömötör Csaba

HALOGATÁS. Hogy mennyire válik be az ötlet, még nem tudni. A Gyurcsány-csomag miatti autópiaci mélyrepülés idején elért 4,5 milliárd forintos – első éves – árbevétel nem hangzik rosszul, de még jócskán elmarad a középtávra kitűzött 6 milliárdtól. Az pedig több mint gyanús, hogy Csiki-Bege Lajos sem az itt eladott autók, sem a látogatók számáról nem adott adatot. Tömeg mindenesetre nincs. Pedig a plazakoncepció Nyugat-Európában éppen azért született, hogy felrázza a pangó keresletet. Lényege: olyan sok márkát bezsúfolni egy eladóközpontba, hogy a vevő helyben tudja kiválasztani közülük a neki tetszőt. A vásárláshoz persze helyben minden kellék megvan, az azonnal hazavihető kocsitól a hitellehetőségen, a biztosításon keresztül egészen a gyorsszervizig. A közvetlen verseny rontja ugyan a jövedelmezőséget, de a konstrukció kitalálói szerint a kisebb haszonért kárpótol a sokkal nagyobb forgalom. Márpedig új vevőkre régen voltak ennyire rászorulva az autókereskedők, mint most. A csapnivaló múlt év után az idén eddig 2,3 százalékkal csökkent a piac, és további visszaesés várható.

Az „ígéretes” lehetőséghez képest egyelőre még alig két autóplaza működik az országban: Békásmegyeren és Győrött. A fővárosban és környékén azonban már 3 újabb létesítését jelentették be, de egyre távolabbi indulással. A budaörsi Budaparkban épült Auto-Bahn Gépjármű Kereskedelmi Központ nyitását ez év októberéről jövő márciusra halasztották. A konkurensek szerint azért, mert a bérlők sokallják a négyzetméterenként 28 eurós díjat, amikor a Cél Motors Soroksári úti központjában létesülő plaza csak 15 eurós diszkontárat kínál. Ám a Cél létesítményének nyitása is húzódik az építés miatt. Az első rész talán áprilisban fogadja a Land Rover és Jaguar mellé betelepülő márkákat és látogatókat. Az M3 kivezető szakasza mellé tervezett Európa Autóplaza beruházásnak még se híre, se hamva, pedig már az idén meg akartak nyitni.


A Győr Autoplaza

Marosvölgyi Károly, az Auto-Bahn résztulajdonosa arról számol be, hogy még vannak olyan importőrök, akikkel nem tudtak megegyezni. A késést nem a kevés bérlő, hanem az okozta, hogy a belső kiállító standok kivitelezését minden kereskedés importőrével egyeztetni kell. A bérlők, ígéri Marosvölgyi, a hazai autó- és motormárkák mintegy 90 százalékát fedik majd le. Évi mintegy 6-7 ezer új autó és motorkerékpár értékesítésével, másképpen 18-21 milliárd forint árbevétellel számolnak.

A vártnál is megfontoltabb plazásodást a márkakereskedők aggodalma is magyarázhatja. A dealerek a nehéz piaci helyzetben okkal tartanak attól, hogy betelepüljenek a számukra kockázatos üzletnek számító központokba. Félelmüket fokozza, hogy a „kenyéradó” márkaimportőrök nem örülnek a hálózatukon kívüli értékesítésnek.

ÁRLEVERŐ. Lakatos Gábor, a Piaggio márkát forgalmazó Moto Italia ügyvezető igazgatója is fenntartásokkal fogadja az új módit. Szerinte az autóplaza csak arra jó, hogy leverje az árakat és leértékelje a márkát. A Piaggio ezért csak a Csiki-Bege plazában van jelen, ahol a tulajdonos egyben a kereskedő is. Az Auto-Bahnban viszont – ahol sok kereskedő lesz, tehát egymás alá ígérhetnek – nem lesz ott.

„A Honda Hungary hálózata lefedi az országot, nincs szüksége arra, hogy esetleg nem a megfelelő környezetben kínálják a prémium márkát” – szögezi le Nagy Károly hálózati fejlesztési igazgató. A DaimlerChrysler márkáit is csak a kiválasztott partnereken keresztül lehet értékesíteni – erősítette meg Hans George Pechhacker a magyar leányvállalat vezérigazgatója is. Méhn Imre, a Porsche Hungaria Skoda-márkaigazgatója elismeri: az EU szabályok alapján nem tilthatja meg a kereskedőknek, hogy helyet foglaljanak például az Auto-Bahnban, de nem ajánlja. A dealerek ugyanis nem az újautó-értékesítésen „keresnek”. Ennek jövedelmezőségéből szinte lehetetlen kigazdálkodni a négyzetméterenként 15-28 eurós bérleti díjat és a munkatársak bérét. Az autóeladásnál a szerviz jövedelmezőbb, de arra nincs garancia, hogy a plazában kocsit vásárló ügyfél ugyanannak a kereskedőnek a távoli szervizébe jár majd javíttatni.

„Valóban nem minden kereskedőnek éri meg plazába települni” – mondja Vadas Tamás is, a Jaguar és a Land Rover hazai importőre, a Cél Motors tulajdonosa. Csak azoknak a márkáknak fizetődik ki egy ilyen lépés, amelyeknek a hálózata még nem teljes. Új autószalon építésénél ugyanis olcsóbb, jobb is lehet a bérlemény. „Márkaelőírástól függően 300 millió és 1 milliárd forint közötti összeggel lehet egy minőségi újautó-értékesítési pontot létrehozni. Ehhez képest bagó a havi 28 eurós négyzetméterenkénti bérleti díj” – csatlakozik Vadas véleményéhez Marosvölgyi Károly.

A kereskedők vitatkoznak ugyan, de a vevőnek tényleg kényelmesebb az autóplazákban vásárolni. Csiki-Bege Lajos erre alapoz, amikor a 3,5 milliárd forintos beruházás 7-8 év alatti megtérülésével számol. Úgy véli, a piac változik, a vásárlók is jobb szolgáltatást várnak, ehhez pedig alkalmazkodni kell.

Európa Autoplaza


Helyszín: Budapest, M3 kivezető szakasza
Beruházás értéke: 4,3 milliárd forint
Szolgáltatások: • Okmányiroda • Hitel • Biztosítók • Használtautó-közvetítés • Szerviz • Autó- és motorfelszerelés • Ruházat • Rendezvények • Kiállítások
Nyitás 2007-ben

Cél Autoplaza
Helyszín: Budapest, Soroksári út
Beruházás értéke: 1 milliárd forint
Szolgáltatások: • Hitel • Használtautó-közvetítés • Szerviz • Rendezvények • Koncepcióautók • Veteránautó-kiállítások
Nyitás 2007-ben

Auto-bahn Plaza
Helyszín: Budaörs
Beruházás értéke: 2,2 milliárd forint
Szolgáltatások: • Okmányiroda • Vásárlási hitel a hét minden napján • Használtautó-közvetítés • Szerviz • Prémium ügyfeleknek üzleti klub • Rendezvények • Koncepcióautók bemutatása • Veteránautó-kiállítások
Nyitás 2007-ben

Győr Autoplaza
Beruházás értéke: 1 milliárd forint
Típuspaletta: 7-féle autó, 4-féle motor
Szolgáltatások: • Kávéház • Biztosító • Autó- és motorfelszerelés • Rendezvények • Kiállítások
Megnyílt 2005-ben

Csiki-bege Autoplaza
Helyszín: Budapest, Békásmegyer
Beruházás értéke: 3,5 milliárd forint
Típuspaletta: 7-féle autó, 7-féle motor
Szolgáltatások: • 50 állásos teljes körű szerviz • Bank • Biztosító • Autósiskola • Digitális iroda • DVD-kölcsönző • Ingatlaniroda • Konferencia • Éttermek • Bowling • Wellness, fitnesz és egészségközpont • Fogászat
Megnyílt 2005-ben