Kicsikre is adnak

Ferike, még az „átkosban”, biciklire vágyott. Azt sütötte, ki, hogy papírt és üres üvegeket hord a MÉH-be, illetve a napi zsebpénzét (5 forint) takarékbélyegbe fekteti. Manapság már a honi televíziózás daliás fekete-fehér korszakának „legtakarékosabb gyereke” is kevesebb fáradsággal jutna az év végéig új kerékpárhoz.

Elég számlát nyitnia – kiskorúról lévén szó: szülői felügyelettel – a korosztályára fogékony bankok egyikénél, lehetőleg persze úgy, hogy apu vagy anyu kontóját is ugyanott vezessék. Ez esetben ugyanis a zsebpénz elektronikus úton jut el a felnőtt számlájáról a gyerekére, általában díjmentesen. A számlamozgásokat figyelő sms-őr és a szabályozható pénzfelvételi limit gondos megválasztásával a szülők hathatós távfelügyeletet gyakorolhatnak banki ügyféllé avanzsált csemetéjük felett – legalábbis a bankszámla erejéig.



Fotó: Lakos Gábor

Jóllehet az egyes banki stratégiák eltérően közelítenek a gyerekekhez, a játékosság – nem túl meglepő módon – mindegyiknél tetten érhető. A Raiffeisen Bank például egyelőre nem rukkolt ugyan elő a célcsoportra szabott ajánlattal, de új retail stratégiájának részeként bevezette a játéksarokkal felszerelt gyerekbarát bankfiókokat. A közelmúltban lépett a CIB Bank: a Szia Szimba! fantázianevű program a pontgyűjtő kártyák rendszerét ötvözi a takarékbélyeg-romantikával, azaz ajándék is van, és ragasztani is lehet. A 6-tól 14 évig terjedő korosztálynak szóló számlával kimondottan megtakarításra ösztönöznék a gyerekeket, így a normál számlák esetében megszokottnál magasabb kamat jár (lásd a táblázatot). Az ügyesen gazdálkodók jutalma a számlakivonattal együtt érkező matrica, amit minden alkalommal megkapnak, amikor számlájuk záróegyenlege legalább ezer forinttal mutat többet a megelőző hónapinál. Ezekből hármat, hatot vagy kilencet összegyűjtve és a Szia Szimba! albumba beragasztva sokfajta ajándékból lehet választani: a kosárlabda szettől a Hello Kitty pénztárcáig.


AJÁNDÉKOK. Ezzel szemben a 7–14 éves korcsoportra szabott OTP Junior Start program kifejezetten az elektronikus csatornák felé igyekszik terelni a lurkókat. Lehetőséget ad internetes, WAP-alapú, telefonos vagy mobilos bankolásra, de még a programhoz tartozó játékok is web-alapúak. Az OTP Junior klubjellegét erősíti, hogy a kártyabirtokosok a programban részt vevő elfogadóhelyeken – meglehetősen nagy szóródást mutató – kedvezményeket vagy ajándékokat gyűjthetnek be, már ha használják kártyájukat.


A játékos takarékoskodásra helyezi a hangsúlyt a kicsiknél a K&H Trambulinja is, a 0–6, illetőleg a 6–14 éveseknek ajánlott megtakarítási számlával. Olyannyira, hogy ehhez a kontófajtához nem is ad bankkártyát, a plasztikhoz „mezei” K&H Trambulin bankszámlát kell nyitni. A CIB-nél a kártya inkább a „szórakozás” része, mintsem a költés eszköze. Vásárolni eleve nem lehet vele, és a számla fosztogatására is csak korlátozottan alkalmas, hiszen a szülő akár 1000 forintra is redukálhatja a napi készpénzfelvételi limitet.


A kedvezményesen, sokszor ingyenesen adott szolgáltatásokkal a bankok átmenetileg a nyereségességi szempontot is félreteszik a szegmensben. Cserébe lojalitást remélnek, főképp a cseperedő gyerekek, de akár szüleik részéről is.