Honnan jön a látogató?

Egy internetes honlap önmagában nem sokat ér, ha nem látogatják. Már az induláskor kell erre gondolni.

Tartalmi kérdés

Látogatottságot akkor lehet növelni, ha értékes honlapot tudunk üzemeltetni. Mivel az interneten az információ a legnagyobb érték, kézenfekvő a megoldás: töltsük meg oldalunkat értékes tartalommal! Ezek lehetnek a vállalkozásunk termékeiről vagy szolgáltatásairól szóló cikkek, tesztek, tanulmányok, de hasznos megjelentetnünk e-könyvet is. A jól felépített tartalom indok a látogatásra, mi több, a keresőkben is magas találati helyeket tudunk elérni. Ha értékes az általunk felkínált információ, akár regisztrációra is rávehetjük a látogatókat, ez jó lehetőség saját adatbázis kiépítésére.

Az első, amit a jelenlegi és a jövőbeni ügyfeleknek honlapunkról tudniuk kell, az az, hogy egyáltalán létezik. Egy működő honlappal bízhatunk ugyan abban, hogy ezentúl ezrek vagy akár tízezrek fogják látni, olvasni, hallani vállalkozásunk ajánlatait, de ezt csak figyelmes elemző és értékelő munkával tudjuk valóban elérni. A látogatottság tervezése már a honlap kialakításakor feladat, és később is állandó felügyeletet igényel, különben lassan „elkopik” korábbi eredményünk.

Akik honlapunkat felkeresik azok vagy direkt látogatók, vagy a keresőkből, vagy más oldalakról érkezők. Ezeket a csoportokat más és más módon lehet elérni, ezért eltérő technikákat kell alkalmaznunk. Fontos figyelnünk az új és a visszatérő látogatók arányára is, utóbbiak értékesebbek vállalkozásunk számára. Nagy segítséget jelent, hogy az elemző szoftverekből konkrét számszaki adatokat használhatunk fel.

Direkt látogatók

A honlapunkra közvetlenül érkezők csoportja az összes látogatói létszámot tekintve általában a legkisebb. Ez nem véletlen. Azok az ügyfelek tartoznak ide, akik saját maguk írják böngészőjükbe cégünk domainnevét (például: www.cegnev.hu), és nem egy másik honlapon megjelenő hivatkozást követve érkeznek. Ez „bonyolultabb” folyamat, mint az átkattintás.

Ahhoz, hogy a látogatókat így, közvetlenül az oldalunkra vezessük, általában offline technikát alkalmazhatunk. Névjegykártyán, fejléces papírokon, céges brosúrán mindig szerepeltessük honlapunk elérhetőségét.

Eredményesség szempontjából azonban sokkal jobb, ha olyan környezetben helyezünk el webcímet nyomtatott anyagon, amely érdekeltté teszi az ügyfelet abban, hogy beírja a böngészőbe, máskülönben hamar elfelejti. Ezért is fontos, hogy könnyen megjegyezhető domainnevet válasszunk, ami kapcsolódik termékünkhöz, szolgáltatásunkhoz.

A látogatáshoz elég lehet egy hirdetés vagy egy szórólap felhívása is. Bizalom szempontjából az el nem túlzott sajtómegjelenés értékes látogatókat hozhat, csalódást okozunk viszont, ha nem azt kapja a látogató, ami a cikk alapján várható volt.
A későbbi elemzések miatt hasznos, ha konkrét aloldalra tudjuk irányítani az ilyen látogatókat. Így elkülönülő adatot kapunk, s kiderül, mennyire volt eredményes az alkalmazott technika.

Keresők

Megnőtt a keresőmotorok jelentősége. Tekintve, hogy a digitális anyagok, így a honlapokon elhelyezett információk egyik leglényegesebb tulajdonsága, hogy könnyedén kereshetünk bennük, kézenfekvő volt a gyors és megbízható keresési algoritmusok sikere. A keresőmotorok folyamatosan weboldalakat vizsgálnak, hogy kivonatot készítve belőlük (indexelve) értelmezzék a rajtuk található információt. Az így kiépített adatbázisukban aztán rögzítik, hogy mennyire releváns oldalakat találhatnak a felhasználók az adott kulcsszavakat keresve.
Mivel a felhasználók a keresőkre bízzák magukat, honlapunk sikere jórészt a keresőoptimalizáláson múlik. Ez a kifejezés az értékes találati helyek megszerzését takarja. A kutatások szerint a keresőket használók legfeljebb az első 20–25 találat közül választanak. Mivel termékünk vagy szolgáltatásunk általában jól köthető 2–3 kulcsszóhoz, ezeket megcélozva kell minél előrébb kerülni ezekben a keresési eredményekben.
A keresőmotorok különféle módszerekkel rangsorolnak, ezeket pontosan ismerni kell a megfelelő optimalizáláshoz. Ezért legjobb már vállalkozásunk honlapjának kialakításakor szakemberekre bízni a feladatot, eredményfüggő díjazással. A keresőkből látogatókat szerezni viszonylag olcsó megoldásnak számít a kis- és középvállalkozásoknak.

Átkattintók

Legegyszerűbben akkor tudjuk látogatásra bírni az interneten böngészőket, ha egy kattintással eljuthatnak oldalunkra. Feladatunk ilyenkor a honlapunkra mutató hivatkozások elhelyezése más oldalakon, és a beérkezett látogatások statisztikájának elemzése. Ha hirdetést adunk fel, azért általában fizetnünk kell, de léteznek ingyenes megoldások is.

Klasszikusan a banneres megjelenés juthat eszünkbe, de ennek alacsony a hatékonysága: körülbelül 0,5 százalék átkattintási arányt érhetünk el vele. Jobb és gyorsabb megoldás a szöveges hirdetés, amely 2,5–3 százalékot is hozhat vállalkozásunknak, és általában csak az átkattintások után kell fizetnünk. Olcsó megoldás, de több munkát igényel az ingyenesen feladható apróhirdetések megjelentetése: egyrészt a legtöbb ilyen oldalon alacsony a látogatottság, másrészt folyamatosan frissítenünk kell hirdetéseink érvényességi idejét.
Magas látogatottságot érhetünk el azzal is, ha fizetett cikket jelentetünk meg cégünkről. Fel is ajánlhatjuk írásainkat más honlapok szerkesztőinek, természetesen kikötve a forrás pontos megjelölését. Ha sikerül magas látogatottságú oldalon akár több cikket is elhelyezni, akkor minőségileg jobb látogatókat kapunk, egyszersmind növelhetjük vállalkozásunk elismertségét.

Egy viszonteladói program működtetésével tulajdonképpen a partner látogatottságnövelő munkáját tudjuk vállalkozásunk hasznára fordítani. Így ugyanis neki is érdekében áll, hogy minél többen eljussanak az oldalunkra.

A vállalkozásunk témájához kapcsolódó oldalakon megjelenhetünk úgy is, ha egyszerűen hivatkozást cserélünk, vagy egyirányúan elhelyezzük az oldalunkra mutató linket. Az ilyen egyirányú hivatkozásokat gyűjtő oldalak a linkgyűjtemények. Egyre több jön létre.

A hírleveleknek is szerepük van a látogatottság növelésében. Segítségükkel jól növelhető a visszatérő látogatók aránya.