Szuperbusz

Holland mérnökök a tömegközlekedés mai formái - a közúti, a vasúti és légi - mellett egy újnak a bevezetésén dolgoznak.

Ez az úgynevezett Superbus, amely szerintük a fentiek összes előnyeit egyesíti, méghozzá úgy, hogy a hátrányok jó részét kiküszöböli.


A Superbus makettje. Hétmillió eurós projekt.

A Delft Universiteit kutatói által kidolgozott Superbus koncepciója egy olyan modern, sok-sok tucatnyi utas szállítására alkalmas buszon alapul, amely elkülönített pályán haladna, és menetrendjének, valamint útvonalának megtervezéséhez kifinomult, elsősorban az interneten alapuló foglalási rendszert alkalmaznának. Ennek következtében egy-egy járat az azonos célnak tartó utasokat gyűjtené be, ami a menetidő további csökkenéséhez vezetne.

A környezetkímélő és kényelmes utazás érdekében fejlesztett Superbus akár 250 kilométeres óránkénti sebességgel száguldana, olyan speciális, és csak általa igénybe vehető utakon, amelyeket telente geotermikus energiával fűtve tartanának csúszásmentesen, és óvnának meg a fagyástól. A Superbus elméletének kidolgozására a holland kutatók eddig 400 ezer eurót költöttek, de a teljes, és egy kísérleti szuperbusz megépítését is magában foglaló programra 7 millió eurót szánnak. A holland közlekedési minisztérium egy tanulmánya szerint az ötlet minden összehasonlításban – költséghatékonyságot, környezeti terhelést, kényelmet figyelembe véve – jobban szerepel, mint a mai tömegközlekedési formák.

Címkék: Hetilap: K+F