Állam és egy ház

Részben állami kézben lévő új székházba költözött és gyökeres megújuláson megy át a Magyar ATV, amelynek egyik tulajdonosa a Hit Gyülekezete.

Mondják, megtetszett Friderikusz Sándornak az elsőre kicsinek tűnő, mégis komoly anyagi háttérrel rendelkező Magyar ATV (ATV). A két országos kereskedelmi adó után a köztévéből is száműzött műsorvezetőtől a pletykák szerint nem idegen a gondolat, hogy saját tévéje legyen, és ez ügyben egyelőre nem halad rosszul az új, impozáns kőbányai székházba költözött kábelcsatornánál. Február végén mindenesetre már megteszi az első lépéséket: heti hat alkalommal jelentkező műsort indít, Friderikusz, most címmel a háztartások közel 60 százalékában (2 millió 258 ezer háztartásban) fogható kábeltévén.


Az ATV új székházának aulája. Fazonra igazítva.

KIRÁLYI IMPORT. Az ATV vezetőinek kitüntetett figyelmét élvező Friderikusz Sándort – elmondása szerint – december végén kereste meg a csatorna többségi tulajdonosa. Az év elején pedig már meg is állapodtak a riportfilmekből és stúdióinterjúkból álló műsor elindításában. Úgy tudjuk, az ATV jelenleg is tárgyal Friderikusszal – műsora mellett – egy vezető posztról, művészeti vezetőnek kérték fel, de a Figyelőnek Friderikusz úgy nyilatkozott, egyelőre ezzel nem foglalkozik komolyan. Annál inkább a csatorna nézettségével. „Beláthatatlan perspektívát látok az ATV-ben. Ha minden jól megy, le is körözhetjük – például – a közszolgálati televíziót” – válaszolta kérdésünkre Friderikusz. Lapzártánk előtt derült ki, hogy az ATV – Vadas Mihály személyében – új programigazgatót is importált a királyi tévétől.

Ami biztos: Friderikusz február 20-ától az ATV-n jelentkezik minden hétköznap, illetve vasárnap este. Az egyenként egyórás háttérműsort saját produkciós cége szállítja majd, a showman szerint a piaci ár 70 százalékáért.



Egy másik, egykor az MTV-n látható műsorral is erősít az ATV. A Hajdú Péter és Dömsödi Gábor által vezetett Névshowr közel fél évvel azután, hogy a köztévé nem hosszabbította meg a szerződést az azt szállító céggel, megállapodott a kábeltévével, és – mivel a jogok Hajdú Péternél, illetve cégénél, a Happy Film Média Kft.-nél vannak – január végétől változatlan formában jelentkezik, immár az ATV-n. Mindehhez kötöttek némi kompromisszumot. A 100 helyett 90 perces adást – nagyságrendileg – az egykori MTV-s
ár (7,5 millió forint) 70 százalékáért adják az ATV-nek, de egyszerre két adást vesznek fel, ami némileg csökkenti a költségeket. Továbbá reklámidőt is kapnak (szemben a köztévés gyakorlattal), ráadásul a kereskedelmi csatornánál több szponzorálási lehetőségük is van, s ezen megosztoznak az ATV-vel. A végső lökést mégsem ez adta meg. „Már benne volt a levegőben, hogy Friderikusz is a csatornához igazol, akitől – jogosan – nézettségnövekedést várnak a csatorna vezetői” – szemlélteti Hajdú Péter, hogy jó környezetbe kerültek.

Gyerünk a moziba be!


Valójában csak a technikáért kellett egy összegben és azonnal fizetniük, az új műsorok és a székház a havi költségeiket terhelik – hárította el az ATV megújulásával kapcsolatos beruházások mértékére vonatkozó kérdéseinket a tévé vezetősége. A vezérigazgató tájékoztatása szerint az épületet „normál bérleti konstrukcióban” bérlik a Hadar Gold Kft.-től. A bérleti díjat a tévé vezetése üzleti titoknak minősítette, s nem árulta el. Arra a kérdésünkre, van-e az ATV-nek vagy bármely tulajdonosának részesedése a székházban, írásban azt a választ kaptuk, hogy az ATV többségi részvényesének, a Broadcast Kft.-nek van 1,5 százaléka. Az érvényes földhivatali adatok szerint az ingatlan többségi tulajdonosa a magyar állam, kezelője a Kincstári Vagyonigazgatóság (KVI). A Hadar Gold Kft. (ez a cég az egyik tulajdonosa annak a Broadcast Kft.-nek, amelyik többségi tulajdonrészt birtokol az AGRO TV-ATV Zrt.-ben.) valóban tulajdonos, de hozzávetőleg 15 százalékban. Ezek szerint – ha az ATV állítása igaz – ők a kisebbségi tulajdonostól bérlik a házat. A Hadar Gold Kft.-ben tulajdonrésze van a Hit Gyülekezetéhez köthető Új Spirit Kft.-nek. Így összességében elmondható, hogy az ATV székházát az állam és áttételesen a Hit Gyülekezete közösen tulajdonolja, a tévé pedig tőlük bérli az ingatlant. A tévé azt állítja: a székház egy osztatlan közös tulajdonú telken van, amelyen az egykor moziként üzemelő épületen kívül egy volt pártszékház is található, és ez van állami kézben, nem a tévé épülete. Közös tulajdonnál azonban ilyen nem fordulhat elő, ilyenkor az ingatlanon lévő összes épület közös tulajdonban van. Lapzártánkig a KVI-től nem érkezett válasz arra, hogy kinek és milyen konstrukcióban adják bérbe a tévészékházat. Bárkitől is bérli a székházat az ATV, hosszú távon gondolkodhat, hiszen az épület impozáns előterének padlójába vésett óriási ATV-logót aligha tudná más hasznosítani…

RÁNCFELVARRÁS. A múlt év októberében a programot, illetve az arculatot érintő változások levezénylésére a Magyar Televízió film- és szórakoztató igazgatóságának vezetői pozíciójából szerződtetett Szabó Stein Imre nem tétlenkedett. Három hónap alatt logót, díszletet és műsorstruktúrát változtatott. A kereskedelmi csatornák mintájára erős, egymásra épülő programokra alapozó esti műsorsáv lényege, hogy a nézőt – ha már megfogták – hosszan a csatornánál is tartsák. Így például a szintén új irányítás alatt lévő híradó (az RTL Klub egykori híradósa, Kurucz Péter, illetve a TV2-től átigazolt Kert Attila vezeti a szerkesztőséget) a 24 óra című műsor szerves részeként jelenik meg, és a hírek után rögtön a fontosabb napi eseményekkel kapcsolatban láthatnak élő beszélgetéseket a nézők.

Egyelőre nem világos, hogy a nagy hercehurca milyen eredményre vezetett, az ATV ugyanis – hiába kértük – nem közölte velünk a hazai átlagos nézettség alakulását. Bohács Zoltán vezérigazgató ehelyett azt az információt adta meg, hogy idén januárban a 4 évnél idősebbek körében 18 százalékkal többen kapcsolódtak be legalább 1 percre a műsorba este 6 és éjjel 2 óra között, mint az előző évben. A Névshowr nézettsége mindenesetre múlt vasárnap a kábeles háztartásokban, a teljes lakosság körében, bizonyos időszakokban megverte az M1-et.

S hogy minderre miből futja a nyolcéves története során először tavaly nem veszteséges, a cég közlése szerint – az előzetes mérlegadatok alapján – 50-60 millió forintos plusszal záró ATV-nek? Bohács Zoltán vezérigazgató szerint a tulajdonosok úgy gondolták, a televíziós piacon most az eddiginél nagyobb eséllyel rúghatnak labdába. Ezt támasztják alá a csatornát üzemeltető, és többszörös áttételen keresztül a Hit Gyülekezetéhez köthető AGRO TV-ATV Első Magyar Magántelevíziós Zrt. közelmúltbeli tőkeemelései is. Az 1998-ban 10 millióval indított cég 2004-ben már 370 milliós alaptőkével rendelkezett, amit 2006 januárjáig, két ütemben, 585 millió forintra emeltek. Ebből futhatott a közel 200 millió forintos új – egyes információk szerint a nagy kereskedelmi televíziókéval vetekedő – technikára.

Bohács mindazonáltal figyelmeztet: ne gondoljuk, hogy csak úgy dobálóznak a milliókkal. „Az arculatváltást a piaci árnál jóval kevesebből hoztuk ki, az új székház bérlése és az új műsorok a havi költségvetésünket terhelik, amit a reményeink szerint a megugró nézettség nyomán elérhető plusz reklámbevételekből fedezünk majd” – áll hozzá optimistán a bankszektorból a média világába igazolt cégvezető (a székház tulajdoni viszonyairól lásd külön írásunkat). A vezérigazgató cáfolta, hogy új befektetők jelentek volna meg a tévé háza táján. Mint mondta, nem volt tudatosság abban, hogy éppen a választások előtt újult meg a csatorna.


„Az új székház átadása már többször csúszott, ezzel szorosan összefüggött a korszerű technika megvásárlása. Az új műsorok, illetve sztárok hozzánk igazolása szerencsésen egybeesett a történtekkel” – kommentálta a változásokat, hozzátéve, hogy nyárig több újítást azért már nem terveznek. Addig meglátják, milyen sikerük van az új műsoroknak, de szeptembertől talán továbbiakat is indítanak. Bohács elmondása szerint a tulajdonosok jó fél évet adtak, hogy az ATV bizonyítson, és a nézettség meginduljon felfelé.

Címkék: Hetilap: Cég+piac