Elakadásjelzők

A fuvarozók elégedetlenek, mert szerintük a gazdasági tárca vonakodik teljesíteni a tavalyi megállapodásban tett ígéreteit.

Gyűlölöm, hogy mindig igazam van – jegyzi meg egy korosodó, sokat látott kamionos, amikor a kormány és a fuvarozói érdekképviseletek között tavaly augusztusban megszületett megállapodás teljesülésére terelődik a szó. Ő már akkor megmondta, hogy a kormány csupán időt akar nyerni azokon a megbeszéléseken, amelyeket az üzemanyagárak gyors emelkedése miatt elégedetlenkedő fuvarozó vállalkozókkal folytatott.

A gazdasági tárca főtárgyalója, Szanyi Tibor politikai államtitkár jelesre oldotta meg a házi feladatot, hiszen sikerült tető alá hoznia egy 18 pontos megállapodást, amelynek a teljesülését ezekben a napokban értékelik a felek. Annyit máris érzékelni, hogy meglehetősen eltérő módon.


Galambos István. A fuvarozók nevében számon kéri az ígéreteket.

A fuvarozói érdekképviseletek nemrég levélben emlékeztették az államtitkárt, s rajta keresztül a kormányt, hogy ugyan számos kérdésben történt előrelépés, összességében mégsem javult lényegesen az érintett vállalkozók, vállalkozások versenyképessége. Szanyi Tibor szerint viszont a tavalyi megállapodásban vállaltakat a kormány javarészt teljesítette, míg a másik fél most újabb és újabb igényekkel áll elő.


ADOTT, KAPOTT. A fuvarozók eredetileg a gázolaj jövedéki adójának literenkénti 10 forintos csökkentését akarták elérni. Most, hogy az üzemanyag-árak szép lassan ismét a 300 forint közelébe érnek, újra egyre többet hallani erről. Tény, hogy ma a gázolaj esetében literenként 10 forinttal magasabb az adó a Brüsszel által elvárt minimális szintnél, a kormány azonban továbbra sem akar hallani a csökkentésről. A fuvarozóknak ezt a követelését már tavaly nyáron is sikerült kivédeni azzal, hogy a gazdasági tárca egy egész programcsomag előkészítésére tett javaslatot a vállalkozók versenyképességének javítása érdekében. Ebben pedig már csak egy pont volt a 18 közül a jövedéki adó ügye.

A kormány arra tett ígéretet, hogy a 2006-os adótörvények előkészítésekor megvizsgálja a jövedéki adó mérséklésének lehetőségét. Amikor azután elkészültek az idei adótörvények, közölték a fuvarozókkal, hogy nincs lehetőség a mérséklésre. Információink szerint se a pénzügyi, se a gazdasági minisztériumnál egyetlen pillanatig sem merült fel komolyan ennek a lehetősége, s nem is készült számítás erre vonatkozóan.


Szanyi Tibor. Az államtitkár nem érti az elégedetlenkedést.

Szanyi Tibor most azt mondja, a jövedéki adó mértékének egyébként sincs semmi köze a magyar fuvarozók versenyképességéhez. A belföldi piacon ugyanis mindenki ugyanannyiért vásárolja a gázolajat, akik meg külföldre járnak dolgozni, azok úgyis ott tankolnak, hiszen a gázolaj valamennyi szomszédos országban olcsóbb. Kamionosok mesélik, hogy a sorozatos hazai adóemelések következtében a vontatókra két-háromszáz literes kiegészítő tartályokat szereltettek fel, hogy tankolás nélkül át lehessen hajtani Magyarországon. Nemcsak a külföldi kamionok hanyagolják az itteni benzinkutakat, hanem a magyarok is inkább külföldön tankolnak meg, mielőtt hazaérnének, hogy itthonról is olcsóbb gázolajjal induljanak a következő fuvarba.

Akárhogyan is, a tavalyi megállapodás aláírását követően Galambos István, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) társelnöke is úgy vélte, helyesen tették, amikor elfogadták a 18 pontos megállapodást. A jövedéki adó eredetileg követelt, literenkénti 10 forintos csökkentése évente átlagosan 90 ezer forintot hozott volna egy-egy vállalkozónak, ezzel szemben a 18 pontos csomag, ha teljesül, ennél sokkal többet nyújt.

Várólista


A fuvarozók képviselői ismét pontokba szedték, mely területeken van még mindig komoly hiányérzetük:
• A 2008-tól tervezett teljesítményarányos úthasználati díjra vonatkozó hatásvizsgálat
• Inkasszó-jog a ki nem fizetett fuvarszámlák ügyében (ez a kilencvenes években még megvolt, ma azonban a vállalkozók tehetetlenek a kinnlevőségeiket illetően)
• Az áfa-befizetési kötelezettség módosítása, hogy csak a befolyt fuvardíjak után kelljen fizetni
• Egyablakos, gyors okmányirodai rendszer
• Külön szakképzési alap az ágazat befizetéseiből
• EU-konform gépjárműadó-rendszer és illetékszabályok
• A magyarországi közúthálózat fejlesztésére fordított állami és önkormányzati pénzek felhasználásának valódi társadalmi ellenőrzése

MÁRCIUSI HATÁRIDŐ. Az érdekképviseletek elismerik, hogy a kormány a korábbiaknál lényegesen nagyobb figyelmet fordított a fuvarozók versenyképességének javítására, azt azonban komoly túlzásnak tartják, hogy a tavalyi megállapodás majdnem teljes mértékben teljesült volna. Pontokba szedték újra, hogy mely területeken van komoly hiányérzetük (lásd külön). „A politika egyre inkább magával van elfoglalva” – mondja ma lemondón Galambos István. A Szanyi Tibornak írt levelükben március végéig adtak határidőt, hogy a megállapodásban foglaltakat teljesítse a kormány. A gazdasági tárca államtitkára ugyanakkor érthetetlennek tartja, mitől ilyen elkeseredettek a fuvarozók, amikor – mint aláhúzza – soha egyetlen ágazat problémáival sem foglalkozott még olyan intenzíven a kormány, mint az elmúlt egy évben az övékével.

Egy átlagos nemzetközi árufuvarozónak (az áfától eltekintve) Magyarországon évente bevételeinek 33,4 százalékát kell különböző közterhek formájában befizetni az államkasszába. Szlovákiában ezzel szemben csak 23 százalékos az elvonás. Aligha meglepő ezek után, hogy például az északi határszélen több szlovák és lengyel kamion rója az utakat, mint magyar. Ők azonban otthon adóznak, sőt otthon is választanak. Magyarországon 200 ezer választópolgár él közvetlenül árufuvarozásból, családjuk révén pedig 600 ezer felnőtt magyar állampolgár kötődik az ágazathoz.

A gazdasági tárca politikai államtitkárának részletes válaszát még nem kapták meg a fuvarozók, a választásokig azonban feltehetően megérkezik. Végül az is meglehet, hogy Szanyi tavaly nyáron ugyan megnyert egy csatát, elveszíti viszont a háborút.

Címkék: Hetilap: Gazdaság