Bepénztáraznak

Miután telítődött a magyar hipermarket-piac és a német „kemény" diszkontok is színre léptek, a láncok harca immár a városok belső területeiért folyik.

Bombariadó miatt kellett a Lurdy Házat kiüríteni a minap. Ez akár jelképes figyelmeztetésnek is tekinthető a székhelyéül a Lurdyt választott Provera beszerzési társaság és a Reál Hungária Rt. vezérkara számára. Robbanásveszélyes a helyzet az élelmiszer-kiskereskedelemben. A tavaly elrajtolt Lidl után ugyanis jövőre nyit a másik félelmetes „kemény” diszkont, az Aldi. Ám Kujbus Tibornak, a 100-200 négyzetméteres városi, vidéki kis boltokat tömörítő Reál vezérigazgatójának meggyőződése, hogy az Aldi nyitásáig sem lesz béke a piacon.Az amerikai óriás, a Wal-Mart érkezése várható a tavasszal, és a legnagyobb magyarországi hipermarket-lánc, a Tesco a 26, jellemzően belterületi Domus áruház zömének bérbevételéről alkudozik a tulajdonos Fotexszel.


VÁLASZCSAPÁS. A láncok a nagyváros-széli óriásáruházak építésében már nem látnak fantáziát, s a további forgalomnövekedés reményében a jobbára a közeli „sarki boltokba” járó belvárosi és kisvárosi vevőket vették célba. Paul Kennedy, a Tesco Globál Áruházak Rt. vezérigazgatója maga is többször utalt arra, hogy a lánc városi áruházakat is fog nyitni a jövőben. Tehát a Coop, a Reál és a CBA fő vadászterületére kanyarodik a Tesco úthenger.

A Lidl, a Penny Market, a Plus és a Profi 48 új üzletet nyitott tavaly, s ezzel – az ACNielsen adatai szerint – 434-re gyarapodott itthon a diszkontáruházak száma. A Lidl egy év alatt önmagában több mint félszáz boltot nyitott. A diszkontosodás tempóját látva a biatorbágyi logisztikai központjával szépen haladó Aldi és a hiper-, szupermarket, diszkont kategóriában is érintett Wal-Mart idei megjelenése érthetően félelmetes fenyegetésnek tűnik a belváros- és vidékspecialista konkurenseknek. Kiss László, a Kisalföldi Füszért vezetője szerint éppen azért vált a magyar tulajdonú láncok igazi mumusává, mert Németországban is a lakókörnyezetben, akár a lakótelepek közepén épített áruházaival futott be páratlan karriert.

Nem csak az aggódás közös. A Penny Market, a Lidl, az Aldi és a belvárosra is kacsingató Tesco árnyékában a magyar tulajdonú kiskereskedelmi láncok nagyon hasonló védekezési taktikával, növekedéssel és jobb szolgáltatásokkal készülnek a piaci csinnadrattát sejtető multinacionális diszkontoffenzívára. A Reál például határon túli együttműködési megállapodást kötött a rá kísértetiesen hasonlító, csaknem azonos méretű szlovák Slovposszal, amely csaknem 700 darab Bala üzletből álló hálózatával tavaly több mint 100 milliárd forintnak megfelelő forgalmat tudott elérni Szlovákia-szerte. Egyelőre semmi konkrét elkötelezettség sincs a közös fellépésből, de az összehangolt beszerzésből, gyártatásból, saját kereskedelmi márkák kifejlesztéséből származó előnyt kölcsönösen ki akarják használni a felek. A Reál idén várható 270-280 milliárd forintos árbevétele a Slovpos 100 milliárdjával együtt jobb tárgyalási pozíciót, több kedvezményt ígér a formálódó beszerzési társulásnak. A CBA – talán a beharangozott tőzsdére menetel előkészítésére – harsányabb, erőfitogtatóbb reklámmal, médiajelenléttel próbálja vonzani a vevőket. A tavaly új alsónémedi logisztikai központtal erősödő CBA vezetői is magabiztosan nyilatkoznak a Tesco belvárosi színrelépéséről. „Mi már régen itt vagyunk, és itt a legnagyobbak vagyunk” – mondják. Neubauer Katalin kereskedelmi vezérigazgató azért hozzáteszi, a CBA – a zöldmezős beruházástól a kész boltok megvásárlásáig – minden lehetőséget megragad, hogy városi hálózatát erősítse.

A belvárosi „hadviselésben” rutinos CBA-tagok már évekkel ezelőtt megtalálták a megoldást a diszkontok keltette árversenyre. Fényűző, gazdag választékkal csalogató drága, kényelmi üzletekké, delikáteszekké alakították a korábban lepusztult olcsó boltocskákat, hasonlóan a GRobyhoz.

AL-LÁNCOK. A vidék specialistája, a Coop Hungary – akárcsak a Reál – szintén új tagok, sőt al-láncok átvételével dagasztja a hálózatát. Külföldön pedig már a dél-európai regionális beszerzési társaság tagjaként a Coop Italyvel működik együtt a cég, tovább erősítve a cseh, szlovák és lengyel kapcsolatokkal épülő nemzetközi integrációt.

Látszatra egyedül talán a Louis Delhaize tulajdonban lévő Matchnál nem izgulnak sem a „belvárosi” Tescók, sem a kemény diszkontok viharos erősödése miatt. Abban bíznak, hogy a Matchnak remek helyen vannak a szupermarketjei, áruházai, s jellegében, választékában más kereskedelmi szegmensben érdekelt. (A Napi Gazdaság viszont úgy értesült, hogy a Wal-Mart az egész magyarországi Louis Delhaize birodalomra is szemet vetett a Cora itteni hálózata mellett.) Kozák Ákos, a főváros kereskedelemfejlesztési koncepcióját kidolgozó GfK Hungária Piackutató Rt. igazgatója sem hisz abban, hogy a városi gerillaharcok éve lenne az élelmiszer-kiskereskedelemben az idei.

Budapest és a vidéki városok központjaiban egyszerűen nincs hely még 1-2 ezer négyzetméteres új áruházak, szupermarketek létrehozására sem, tehát e területek alkalmatlanok arra, hogy a neves áruházláncok új befektetőként megtelepedjenek bennük. Kozák Ákos ezért 2010 előtt nem is vár érdemi fordulatot a hazai kereskedelemben. Az igazi koncentráció majd csak 4-5 év múlva veszi kezdetét, amikor a kiskereskedelem szereplőinek 10 százaléka eltűnik a piacról.

Címkék: Hetilap: Cég+piac