Virtuális leütés

A finanszírozásból visszavett több tízezer autó kényszerű értékesítésének egyre népszerűbb módja az internetes árverés. Nem árt azonban vigyázni.

Metálkék, alig hároméves Fiat Punto, légkondicionálóval, egymillióval a piaci ára alatt, kevesebb mint 700 ezer forintért. Opel Tigra sportkupé alig több mint negyedmillióért – a piacon még 700-800 ezer forintba kerül. Tízéves Suzuki Swift potom 50 ezer forintos kikiáltási áron. Mindez az egyik internetes autóárverező oldalon található. Ekkora olcsóság láttán nagy a csábítás, pláne, ha a vágyott autó megszerzéséhez elég egyetlen kattintás az egérrel.

Az amerikai minta után immár három éve itthon is meghonosodott internetes autóárveréseken már évente több ezer használt autó talál új gazdára. A forgalmat tovább gerjeszti, hogy az elmaradt törlesztések miatt az ügyfelektől visszavett, 25-35 ezerre taksált úgynevezett „bankos” autók kényszerértékesítésére is jó módszernek tűnik a virtuális licit.


Bankos autók. A világhálón is apasztják a készletet.

Az egyik nagy hazai elektronikus piactér, az ötéves Vatera.hu aukcióin 2003-ban indult a – sikerdíjas – gépjármű-árverezés, többségében a magánszemélyek autóinak, illetve egy szigorúbb rendszerben a finanszírozásból visszavett, illetve flottából leadott kocsik licitjével. Abban az évben csak 70, de a rákövetkező két esztendőben már 1300 darab „bankos” és „flottás” autót árverez-
tek el milliárdos forgalommal, a magánszemélyek további 500-600 járműve mellett. Az itthon is piacinak elfogadott Eurotax katalógus-árak akár 40 százalékáról induló kikiáltási áraknak az olcsó járművet keresők nem tudnak ellenállni. Jóllehet az internetes liciten keresztüli autóvásárlás – amint azt ki is próbáltuk (lásd keretes írásunkat) – nem kockázat nélküli. A „tenderen nyert” kocsi a valóságban általában csúnyább, betegebb, mint amilyennek a képernyőn tűnt. Az árverést lebonyolító elektronikus piactér működtetője számára pedig a szabályok megkerülésében agyafúrt ügyfelek önbevallással megadott, nehezen ellenőrizhető adatai miatt sem tűnhetett kezdetben biztosnak a happy end.

Mire figyeljen a licitáló?


• Pontos adatokat adjon meg a regisztrációnál
• Alaposan tanulmányozza a „kisbetűs részt” az elektronikus szerződésben, amely csapdákat is tartalmazhat
• Csak elegendő pénzzel licitáljon, és csak addig, ameddig a pénzéből futja
• Ha megnyerte, fi-zessen és vigye, mert elmarasztalhatják, kötbérezhetik
• Azonnal vigye alapos átvizsgálásra, szakszervizbe a szerzeményt, hogy a rejtett hibák kibukja-nak, s emiatt vissza-adva az árut vissza-kaphassa a pénzét

REGISZTRÁLVA. Csupor Erik, a Vatera.hu country managere biztos volt a 2003-ban bevezetett autóárverezés sikerében, miután a módszer a tengerentúlon már bevált. Sőt, az amerikai online aukciós piactér-óriásnál (www.ebaymotors.com) a kereslet kényszerítette ki az autóárverezés bevezetését. A Vateránál a motorkerékpárokkal és haszonjárművekkel, alkatrészekkel, felszerelési cikkekkel együtt 6-7 ezer tételből áll az autós-motoros kínálat. Az ügyfelek szöveges, illetve a járművet a hibáival együtt fotókon bemutató leírások alapján emelik a tétet. A részvételhez nem kell mást tennie az illetőnek, mint felelőssége teljes tudatában, tényleges adataival regisztrálni. A képre kattintva megjelenik a terméklap az árverezendő tárgy leírásával és fényképeivel, valamint a licitáló ablakocska. Ebben a jelszó és a felhasználói név megadásával az 1 forintos használt alkatrésztől a 10 millió forintos VW Touareg terepjáróig mindenre (akár néhány hónapos álomautókra is) ki-ki kedvére licitálhat – vállalva, hogy ha nyer, fizet.

Az árverési szabályzat alapján – mint más termék esetében is – az eladó az aukción elért vételárból meghatározott „sikerdíjat” fizet az árvereztető honlap fenntartójának, tulajdonosának. Az már a magyar vásárlói mentalitás vagy a góbéság következménye, hogy az árverező – megspórolandó az árvereztetés díját – esetenként megpróbálja kijátszani a szabályokat, s árverésen kívül akar megegyezni a vevővel.


Próbavásárlás: kátyús úton


Nem volt zökkenő-mentes az internetes autólicit gyakorlati kipróbálása. Több napon át tartó kísérletezés után a Figyelő munkatár-sának magánsze-mélyként nem, csak cégnév alatt sikerült regisztrálnia. Azért utasították el, mert állítólag a nyilvántar-tás szerint másé az immár tízéves személyi igazolvány száma, amelyet egyébként a vásárolt autó tulajdonba adásánál a lízingcég és az okmányiroda egyaránt elfogadott. A liciten végül mintegy 820 ezer forintért „elnyert” Ford Mondeo a szerződéskötésnél más tulajdonában volt, mint aki a forgalmiban szerepelt, mert a lízingcég korábban elfelejtette átíratni. Emiatt napokat késett a papírmunka. Bár a lízingtársaság ügyintézője a banki mentesség okán ingyenes átírást ígért, ezt később vissza-vonta. A kocsi vételá-rának kifizetése után még a rádió kódját sem szerezte meg az ügyintéző, és – „banktitokra” hivat-kozva – nem adta meg a volt tulajdonos nevét sem. Az autó-ban, a leírás ellenére, nincs elektromos ablakemelő. A szakértői vélemény nem közölte, hogy törött az egyik első rugó, s azt sem, hogy a kocsiban százez-rekkel több lehet a megtett kilométer, mint amit az óra mutat – úgyis rájön a vevő másnap, a re-ménytelen indítás-nál…

Perre is ment a Vatera – végül bírósági fizetési meghagyás zárta le az ügyet -, amikor egy Peugeot 307-es hosszú licitje után a nyertes vevő el akart állni a több millió forintos vásárlástól (ezt ugyanis a szabályok szerint csak a termék súlyos, rejtett hibája esetén teheti meg). A „technológia” tökéletesítésével, szigorúbb ellenőrzéssel, a felek kilétének titokban tartásával azóta a Vaterán ki tudták szűrni az efféle rendellenességeket.

A kockázatok ellenére mások is próbálkoznak az elektronikus autóárveréssel. A Raiffeisen Lízing Rt. korábban egy független, külső céget bízott meg a kocsik értékesítésével, a személyes árverés lebonyolításával. Ennél azonban megbízhatóbb módszer az elektronikus licitálás, amelyre 2004-től tért át a cég. Először ismét egy külső vállalkozáson keresztül történt ez, ám 2005 januárjától már egy saját fejlesztésű szoftver alkalmazásával zajlik a licit a világhálón (www.licitauto.hu). „A biztonságot az nyújtja, hogy ennek során nem kerül ember emberrel kapcsolatba, vagyis nincs mód a rendszer kijátszására” – állítja Kalmár Zsolt portfólió-menedzsment igazgató.

A manipulációnak elvben még a lehetősége is kizárt, bár a módszer okozott meglepetéseket. Egyesek például csak „buliból” licitálnak (felhajtják az árat, kiejtve a komoly érdeklődőket), ezért a regisztrációt szigorították. A „gyermekbetegségek” után immár zökkenőmentes az értékesítés. Más lízingcégek is élnek az internetes árverés lehetőségével, azonban többnyire csak egy meghívott kereskedői kör vehet részt a meghirdetett liciten, de a Licitauto.hu a magánemberek előtt is nyitott. A módszer bevált, szépen fogyatkoznak a telephelyen álló visszavett autók: a Raiffeisen Lízing Rt. 2005-ben ezzel a technikával több mint ezer kocsit értékesített, mintegy 1,5 milliárd forint értékben. A Licitauto.hu honlapján regisztrált érdeklődő egyszerre akár 50-70 kocsira is alkudhat viszonylag jó eséllyel. Egyelőre nem közismert a honlap, és a használtautó-vásárlók széles táborának még szokatlan ez a szabályozott forma. Pedig a végeredmény jó az árverezőknek, mert nem szöknek egekbe az árak. A piaci átlagáraknál 15-30 százalékkal olcsóbban meghirdetett kocsik sokszor többfordulós licit nélkül, a kikiáltási áron kelnek el, vagy azon sem. Ez esetben kisebb kikiáltási árral újra meghirdetik.

A magyar használtautó-piacon azonban nem felfelé szoktak licitálni, hanem az árból alkudni, ami az aukció lényegével éppen ellentétes. A Licitauto.hu külön pechje, hogy Üllői úti telephelye – ahol biztos, ami biztos, élőben is meg lehet tekinteni a licitre bocsátott kocsikat – közel esik egy másik bank használtautó-lerakatához, ahol árverés nélkül is nyomott árú a kínálat. Ráadásul, amint azt tapasztalni lehet, valamilyen úton-módon a megfelelő embert „megtalálva”, kis ügyeskedéssel lejjebb is lehet nyomni az árakat, ami persze az internetes árverezésnél elképzelhetetlen.

ÚJAT ÚJ MÓDON. Szakemberek szerint a használt kocsik eladásában szép kezdeti eredményeket hozó internetes módszer, a számítógép-penetráció várható növekedésével, új távlatokat hozhat az új autók eladásában is, hiszen – szemben a különbözőképpen lestrapált, más és más tulajdonos keze alól kikerült, ezért meglepetéseket is tartogató használtakkal szemben – az új kocsi valóban olyan, mint a képen, továbbá a megadott paramétereket és kért extrafelszerelést is tartalmazza. Az árverezési forma is ígéretes lehet nemcsak az új diszkont autóplazák forgalmának növelésében, hanem a beragadt készletek értékesítésében vagy a típusváltások előtti végkiárusítás gyors lebonyolításában is. Csodák persze nincsenek, a vevőknek ettől nem lesz több pénze, amint azt a 2005-ös gyászos újautó-eladás is tükrözi.

Címkék: Hetilap: Cég+piac