Árszörf

Az internetes ár-összehasonlítás Magyar­országon is egyre terjed, ám annyira azért nem, hogy ez különösebb árcsökkentésre késztetné a kereskedőket.

Visszatérve a november végi Hálaadás-napi hosszú hétvégét követően a munkahelyükre, az amerikaiak „rákattantak” az internetes karácsonyi ajándékhajszára. Egyik-másik kereskedelmi lánc honlapjára máris kétszer annyian látogatnak el, mint egy évvel korábban. Az év utolsó két hónapjában így várhatóan – 24 százalékos növekedéssel – a 19 milliárd dollárt is meghaladja majd az online értékesítés az Egyesült Államokban.

Magyarországon itt még nem tartunk, de azért az ajándékvadászok már nálunk is beindultak. A több mint száz forgalmazót maga mögött tudó Depo.hu virtuális piacterén például a látogatók és a megrendelések száma több mint 30 százalékkal, napi 14-16 ezerre emelkedik az ünnepek előtt.


VONZÓ TEREP. A GfK Hungária és a Szonda Ipsos közös kutatása a hazai internet-használatról szintén azt mutatja, hogy valami elindult (lásd a táblázatot). A világháló piacterein a Depo.hu mellett például a Vatera.hu, illetve az Árvadászat.hu segítségével a kiválasztott szempont alapján egyetlen kattintásra kincset érő listába rendezhető a választék, és egyre többen élnek is a lehetőséggel. Az internetes ajándékfürkészést nem csak a kényelem generálja, olykor a virtuális választék gazdagabb is, mint egy hagyományos üzletben. A potenciális vevők elsősorban a meghatározott paraméterekkel jól beazonosítható szolgáltatásokat (utazást, biztosítást) és termékeket (műszaki cikkeket, könyveket) mérnek össze. Minél inkább az ízlésen múlik a döntés, s minél kevésbé számszerűsíthető a keresett termék jellemzője (mint például egy estélyi ruhánál, vagy egy parfümnél), annál kevésbé segíti a választást az árak összevetése.

Az internetes, térítéses Árvadász.hu üzemeltetői például a televíziót, hi-fi berendezést, építőanyagot, szolgáltatásokat, de még az autót keresőknek is kínálják az összevetés lehetőségét. Csak olyan cikkeket és szolgáltatásokat mérnek össze, amelyek típusszámmal, vagy egyéb jellemzővel azonosíthatók, illetve szolgáltatásokat, amelyek garantáltan ugyanazt nyújtják, csak más összegért: például banki kamat, életbiztosítás. Rövidesen napi élelmiszerek és háztartási cikkek árát is közlik, és ruhaneműk listázását is tervezik. A webhely sok ezresre becsült adatbázisából azt is felmérheti az érdeklődő, milyen messze érdemes elmennie egy-egy adott árucikkért, hogy pénzt takaríthasson meg.

TIPPEK. A világhálós piacterek gyengéje, hogy csak a velük szerződött kereskedelmi cégek választékából segítenek kiválasztani a megfelelőt. Ezért tanácsos egyszerűen az internetes keresőprogramokon is végigfuttatni az áhított terméket, mert még érheti kellemes meglepetés a szörfözőt. Akkor is segítenek a keresőprogramok, ha még azt sem tudjuk, milyen jellegű, kiszerelésű, gyártmányú, márkájú terméket keresünk, csak azt például, hogy MP3 lejátszót, vagy éppen elektromos orrszőr-nyírót. A rákereséssel elérhető közelségbe került gyártói, forgalmazói honlapok mellett szakmai fórumokhoz, chat-elő helyekhez is eljuthatunk, ahol érdemes elolvasni, sőt kikérni a profik véleményét a választás előtt. A fogyasztóvédelmi hatóság, illetve szakújság, a Kosár is véleményformáló lehet a nehéz döntés előtt. E fórumokon – gyakran a profi ár-összehasonlító honlapokkal vetekedve – a legjobb beszerzési csatornát és a piacon a legvonzóbb árat is megismerhetjük, nem is szólva a termék esetleges hibáiról, meg arról, hogy vásárlásnál mire kell vigyáznunk.

A világháló méretű össztársadalmi árkutatásnak azonban nálunk még sok az akadálya, elsősorban az elégtelen mértékű internet-penetráció, ami eleve megszűri, ki lehet itthon jól értesült vevő. Paul Kennedy, a magyar Tesco hipermarket-hálózat feje korábban ezzel a csekély penetrációval indokolta, miért nem kezdi meg cége nálunk az online érékesítést. Ugyanakkor a kereskedelmi láncok agresszív marketingje, a magabiztosan hirdetett „árgarancia” intézménye (mely szerint kifizetik az árkülönbséget, ha valaki máshol igazolhatóan olcsóbban kapta meg ugyanazt a terméket) szintén elaltathatja az amúgy árérzékeny vevő éberségét. Így a nagy kereskedelmi láncok egyelőre nem sokat törődnek a vásárlók internetes árvadászatával. A két műszaki cikkeket kínáló láncot működtető Media Markt Saturn Holdingnál úgy tartják, az ilyen ár-összehasonlításokat legfeljebb iránymutatónak tartják a vevők. A piacterek a tényleges készletről, termékelérhetőségről gyakran nem közölnek további részleteket, csak az adott pillanatban érvényes árat mutatják, így általában nincs arra garancia, hogy a megjelölt kereskedőnél valóban van, s annyiba is kerül az a bizonyos termék. Ezzel szemben a lánc valóságos áruházaiban naponta több látogató fordul meg, mint amennyi az érintett internetes portáloknak a látogatottsága. Nem is szerepel a cég tervei között, hogy csatlakozzon e piacterekhez.

A nagy gyártók sem keresik a kapcsolatot a világhálós piacterekkel. Az Electrolux például azért nem, mert erodálná a nagy ügyfelekkel kialakított kapcsolatot, ha a gyár maga esetleg olcsóbban adná a termékeit a kereskedelmi cégnél – márpedig a nagy forgalmat az utóbbiak bonyolítják le. Még a gyár mintaboltjában is a piaci ár felett kínálják a termékeket – igaz, ott a teljes palettához hozzá lehet jutni.

Címkék: Hetilap: Cég+piac