Navigációs siker

Verseny közben. Pilótára nincs szükség. Pilóta nélküli robotrepülőgépek már régóta szállnak a levegőben, ám a sofőr nélküli autók fejlesztésében még az egyre tökéletesedő navigációs technológiák alkalmazásával sem tudtak hasonló sikereket felmutatni a mérnökök. Az észak-amerikai nevadai sivatagban a múlt héten megrendezett robotautó-verseny azonban áttörést hozhat e területen: a Grand Challenge nevű futamon induló 23 autóból [...]







Verseny közben.
Pilótára nincs szükség.

Pilóta nélküli robotrepülőgépek már régóta szállnak a levegőben, ám a sofőr nélküli autók fejlesztésében még az egyre tökéletesedő navigációs technológiák alkalmazásával sem tudtak hasonló sikereket felmutatni a mérnökök. Az észak-amerikai nevadai sivatagban a múlt héten megrendezett robotautó-verseny azonban áttörést hozhat e területen: a Grand Challenge nevű futamon induló 23 autóból már 5 teljesítette a 210 kilométeres távot – tavaly ez egyetlen autónak sem sikerült.

Az amerikai védelmi minisztérium kutatási ügynöksége az idén rendezte meg másodszor a megmérettetést, amelynek célja, hogy a győztes megoldásokat felhasználva később a hadseregben alkalmazható technológiát fejlesszenek. A versenyt, és a vele járó 2 millió dolláros a Volks­wagen és a Stanford University mérnökei által szerkesztett Touareg nyerte, amely 6 óra 54 perc alatt teljesítette az előírt távot a rendkívül nehéz, sziklákkal, repedésekkel, mélyedésekkel és kaktuszokkal tarkított terepen. Mindebben hat fedélzeti számítógép, egy beépített GPS rendszer, lézeres távolságmérők és térbeli képet közvetítő videokamerák segítették.

A minisztérium terve állítólag az, hogy a szállítójárművek egyharmadát robotizálják, és így a járművezetők számának csökkenésével mérsékeljék a veszélyes üzem kockázatait – a fejlesztők előrejelzései szerint pedig az ezt lehetővé tevő megoldások húsz év múlva a közutakon is megjelenhetnek.

Címkék: Hetilap: K+F